• Cartier

Katt som "snuttar"

Min ena katt har en knepighet för sig, hon snuttar som en dåre på en filt vi har i soffan. Det är en sån här lite ulligare filt som hon ligger och diar på och har supermysigt... Knäppgök.

Har funderat lite på vad det kan vara som gör att hon gör detta. Ingen av de andra två har någonsin snuttat. Köpte henne när hon var 12 veckor så det bör ju inte vara något "mamma komplex". När hon var liten tänkte jag att det säkert växer bort, men nu är hon 10 månader snart och här snuttas fortfarande hejvilt...

Är det någon mer som har en "snutt-katt" eller är det bara min tjej som är lite koko?

• Svar på tråden Katt som "snuttar"
  • Biinzan

Jag har en snutt-katt hos mina föräldrar som är 4 år och hon har snuttat hela livet. Fast på öronsnibben på människor :P 
    Sen har jag en kattunge hos mig som snuttar på mina händer och på hakan.
    Vet inte varför dom gör det, dom gillar väl det helt enkelt ?  

Gravid första barnet, bf 2011 <3
  • bez imena

Min förra katt som blev 4 år snuttade jämt på filtar och när hon satt på min mage så trampade hon med tassarna och snuttade frenetiskt ända tills hon somnade... Låg jag på mage så gjorde hon samma sak på min rygg :) Det var hennes grej...min nuvarande på 5 mån arken snuttar eller trampar,utanhon ligger jämt på rygg med tassarna i luften och lufttrampar... knasiga dom kan vara :) Vissa katter kanske känner sig trygga och "hemma" när dom håller på så...ja vet inte..

• qenzo

Inte katt men jag har en snuttehund.. Med den skillnaden då att det han snuttar på också förstörs.
    Försöker avbryta/avleda förstås och det borde fungera fint med en katt också. Men de gånger man inte har uppsikt går det ju mindre bra. 

• dezibel

Har haft flera katter som snuttat på lurviga filtar, på mina andra katter, på fingrar mm. Dom katterna har varit sk vildkatter/hittekatter och i riktigt dåligt skick. Jag tror det helt enkelt är en trygghetsgrej, nåt dom gör för att få "lugn och ro" i kroppen.

• södertälje

Turbo är en öronsnuttare,mindre nu när han är äldre än när han var en kattunge för då gick man omkring med röda söndersnuttande snibbar som vätskade.Nu snuttar han bara några snutt varje kväll och jag ser det som en trygghets/kärleksförklaring.

• Cartier

Skönt att höra att hon inte är ensam om det i alla fall. Precis som dig dezibel så har jag bara stött på det hos  vildkatter m.m, men förstår inte varför den här lilla råttan skulle känna sig otrygg utan upplever det mer som en närhets grej, helst vill hon ju ligga vid mig och snutta på filten eller tvätta mig... tror jag får acceptera det som en av hennes egenheter helt enkelt hehe. Alla katter har ju någon ;)

Svar på tråden Katt som "snuttar"