• Äldre 20 Nov 20:39
    100718 visningar
    39 svar
    39
    100718

    Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?

    Hallå.
    Jag har haft återkommande gallstensanfall på kort tid, samt inflammation på köpet.
    De pratar om OP, men jag känner att jag vet för lite om det.
    Jag har hört att problemen ändå finns kvar osv

    Det problemen jag vill bli av med är såklart dessa smärtor vid anfallen, och även de molande nästan varje morgon/kväll.
    Sen vill jag kunna äta sånt som gurka äpplen ägg paprika osv, det som man ska undvika, utan att få ont.

    Vill inte leva med detta, vill bara operera bort sk*ten men samtidigt så händer det så många, att problemen kvarstår.

    Hur är det egentligen ?
    Har du opererat bort din eller känner någon som har, eller helt enkelt bara vet hur det är ??
    Vad blir bäst för mig när jag har denna önskan ?
    Vet att det är individuellt vad som händer, men vad är troligast ?

    Mkt tacksam för snabba svar, ska prata på kirurgen på måndag

    / Osäker

  • Svar på tråden Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?
  • Äldre 20 Nov 21:18
    #1

    Hej! Jag är i precis samma sits och funderar också mycket. Jag har haft några kraftigare anfall och har annars väldigt ofta, om än inte precis varje dag, den där molande värken. Jag har under många år trott att det är magkatarr men sen när de kraftigare anfallen började komma har jag ju förstått vad det är. Jag känner som du att jag bara vill bli av med problemet egentligen men är dåligt informerad om de eventuella negativa konsekvenserna av att operera bort gallblåsan. Jag har tid för samtal med kirurgen i början av december. Kanske vi kan följas åt och diskutera alternativen?!

  • Äldre 20 Nov 21:25
    #2

    Hej !
    Ja, jag trodde också till en början att det var katarr eller magsår, och det trodde dom också tills jag tjatade mig in, och det tryckte på gallan (Aj).

    Jag tycker det låter som en bra idé.. Tycker iaf att vi bör få veta lite mer kring det.
    Skriv gärna när du har pratat med dom

  • Äldre 20 Nov 21:28
    #3

    Jag opererade bort min galla när jag var ca 20, aldrig ångrat. Enkel operation, efter en vecka kände jag mig pigg igen. Hade haft endast ett par riktiga anfall men sen också en hel del molande. Skitjobbigt att hela tiden vara nervös för att få ett anfall, så jag tvekade aldrig om operation. Kan ha känningar i gallgångarna någon gång ibland, antagligen när jag ätit kanske mycket fett en period eller så, men det är ingen stor grej. Men tanke på att man blir av med de hemska anfallen är operationen en liten grej tycker jag, oavsett om man skulle få kvar lite mindre besvär eller inte efteråt.

  • Äldre 20 Nov 21:37
    #4

    Jag hoppas på att jag snart ska få ta och operera ut min galla. Mina släktingar som har gjort det (syster, moster och en tremänning) dom har alla blivit av med problemen när gallan är borta, så för dom har det fungerat kanon!

  • Äldre 20 Nov 23:45
    #5

    LinaNK: Javisst, jag skriver absolut när jag har pratat med dem! Du med?!

    Läkaren jag träffade på akuten sist tyckte absolut att jag skulle operera bort gallblåsan i alla fall för det syntes på ultraljudet att jag hade många stenar i den. Han var med andra ord säker på att problemen skulle kvarstå/återkomma. Jag har haft ett par hemska men korta anfall innan detta och så det där molandet jämt under många år. Men nu sist så höll jag fasen på att krevera. Det kom pang bom en kväll och jag föll ihop i hallen hemma och kunde inte röra mig. Mannen ringde ambulans för vi fattade ju inte vad det var. Ambulansen vägrade komma med hänvisning till att "de inte kommer för lite magont". Det absolut värsta släppte efter kanske tjugo minuter men sen hade jag kraftig smärta så jag inte kunde röra mig i nästan tio timmar och sån fruktansvärd träningsvärk dagen efter. Jag sökte på vårdcentralen och dom tog lite prover och skickade hem mig. Så fick jag ett nytt kortare anfall hemma och då åkte jag till akuten efteråt och tänkte att jag aldrig klarar tio timmar till ifall det kommer ett sånt där långt anfall igen. Och kommer ett sånt anfall tar jag mig ju inte iväg på egen hand ifall ambulansen nekar igen. Hur som helst hade jag kraftig påverkan på levern och läkarna var galna på att ambulansen hade nekat mig första gången. Allt som allt höll jag på i tre dygn med anfall titt som tätt innan den jäkla stenen äntligen hade passerat. Det vill jag helst inte göra om kan jag säga. Så jag vill hemskt gärna ha en operation om det inte finns några väldigt negativa konsekvenser av den.

    Har ni andra också haft leverpåverkan? Jag hade rätt stor påverkan tydligen, tillräckligt för att vårdcentralläkaren som tagit de första proverna skulle jaga mig med ljus och lykta när han väl fått provsvaren. Jag låg ju då på akuten men värdena var de värsta vårdcentralläkaren hade sett typ. Fast läkarna på akuten sa att de var illa men att de absolut hade sett mycket värre också så det var nog ingen jätte fara. Det tog i alla fall låååång tid för levervärdena att stabilisera sig efteråt och det gör mig också lite orolig. Hur mycket pallar levern om man får flera sådana anfall?

    Alexi: Sövdes du under operationen eller var du lokalbedövad? Jag fattade det som att de gör en titthålsoperation. Gjorde du en sån? Var du sjukskriven en vecka? Inga andra negativa konsekvenser än ont i gallgångarna ibland? Jag menar där har man ju ont redan innan så det blir inte värre eller?

  • Äldre 21 Nov 11:18
    #6
    Trulis78 skrev 2010-11-20 23:45:54 följande:
    Alexi: Sövdes du under operationen eller var du lokalbedövad? Jag fattade det som att de gör en titthålsoperation. Gjorde du en sån? Var du sjukskriven en vecka? Inga andra negativa konsekvenser än ont i gallgångarna ibland? Jag menar där har man ju ont redan innan så det blir inte värre eller?
    Jag var sövd under operationen och de gjorde titthål (med reservation för att de ju ibland kan vara tvungna att öppna upp under operationen ifall de inte kommer åt bra osv). Jag var student på den tiden och höstterminen skulle precis börja. Jag gjorde op en onsdag och på måndag var jag tillbaka i skolan, fortfarande väldigt seg dock men föreläsningar fungerade. På onsdagen, en vecka efter op, kände jag mig pigg som vanligt igen. Kommer inte ihåg att jag haft några jobbiga konsekvenser alls av op, bara så glad att jag gjorde den (och det är typ 13 år sen nu).
  • Äldre 21 Nov 16:52
    #7

    Tack Alexi för svar! Det låter jätte bra tycker jag. Jag var lite nervös för att behöva vara vaken men det kanske man inte är då...

  • Super blondi­nen
    Äldre 30 Nov 23:47
    #8

    Jag tog bort min galla för ca 6år sen.
    Har inte kunnat äta ordentligt sen des.
    Läkarna vet ej vad felet är.
    Det som händer är att så fort jag äter nått så rasar magen får så J ont o måste in på muggen o det bara sprutar ur en. Det som nyss kom in kommer lika fort ut.
    Pg detta så måste jag ha blöja när jag går ut och äter i fall jag inte skulle hinna till toa.
    Annars är jag mycket nöjd.

    Min bror gjorde samma operation för 2mån sen Har samma problem som jag.

  • Äldre 3 Dec 04:19
    #9

    Super blondinen:
    Oj då ! Men är det förknippat med OP ?

    Jag har iaf pratat med kirurgen, och eftersom jag har haft så många anfall inom en period på 2 mån så säger han att det finns tyvärr inte så mkt val än att operera bort gallan.
    I annat fall så kmr jag ha problem med den hela livet.
    Risken var så stor då som sagt att jag har det hela tiden, och att jag är så ung.
    Inflammationen kan dom heller inte ta bort, så det blir OP.

    Jag har hört lite om att folk har haft det värre efter OP, men kirurgen sa att det är ytterst sällan och väldigt ovanligt, men visst det kan hända.
    Han tror att det bästa för mig är att det ska veck.

    Men tack iaf för de svar jag har fått, både dåliga och bra.
    Nu vet jag vad jag ger mig in på, men hoppas på det bästa, och att jag inte blir en av de sällsynta fall som får värre problem.
    Beklagar verkligen..

    Uppdaterar igen med resultatet

  • Äldre 3 Dec 08:22
    #10

    Idag är det min tur att ha samtal med kirurgen så jag återkommer med vad han/hon sa efter det...

Svar på tråden Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?