• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Fru U
    Rosa30 skrev 2010-11-23 12:47:28 följande:
    Vilket parti har föreslagit det? Hoppas det inte går igenom, missgynnar ju alla par där bägge vill gå ner i tid och vara hemma på deltid och gynnar en traditionell uppdelning där kvinnan stannar hemma i flera år (jo, rent statistiskt är det kvinnan som tjänar minst, rent statistiskt blir det det alternativ som flest väljer)
    Minns ej, läste inte så noga men jag har för mig att det handlade om en frivillig sambeskattning
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Mina 78
    Fru U skrev 2010-11-23 12:49:54 följande:
    Minns ej, läste inte så noga men jag har för mig att det handlade om en frivillig sambeskattning
    KD är det såklart
  • artax
    mecce skrev 2010-11-23 10:03:36 följande:
    Vi klarar oss inte på en lön..
    så när jag inte är mammaledig så måste jag hitta nått jobb..
    o det är inte lätt här..

Vi bor i hus  och min man har nyss blivit arbetslös och  får 6800 efter skatt  och jag får 6000 efter skatt i mamma penning + barbidrag för 7 barn..
    utgifter ca 16 000 beroende på hur elen höjs 

sen ska allt annat dit..mat bensin kläder..nöjen fritids aktiviteter..skol utflykter ..ja allt..så vi lever oxå väldigt tufft

du är inte ensam
    Så ni är båda arbetslösa och har 7 barn? åhh herregud! :O 
  • Cyberdansken
    artax skrev 2010-11-23 19:29:25 följande:
    Så ni är båda arbetslösa och har 7 barn? åhh herregud! :O 
    Alla kan väl bli arbetslösa oavsett hur många barn dom har? Visst, det är hårdare för en med 7 barn än för en med 1, men på något vis verkade det inte vara det du uttryckte med ditt "åhh herregud"...
  • frufri
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-23 11:33:01 följande:
    jo det är ett måste att ha två bilar-barnen ska till dagis,man ska åka och handla, man ska till läkare varje vecka,man behöver åka in akut ibland etc etc. och då sambon jobbar 23 mil bort så innebär det att man måste åka taxi om man behöver åka till jouren eller sjukhuset sent på kvällen.
    Att ta buss är inget alternativ i vårat fall då vi har ett barn med ADHD som inte klarar av att åka buss.

fackavgiften 540kr kan jag hålla med om, den försvinner ju =)
    Kläder går givetvis att köpa begagnat-men INTE skor tex, eller som 2 av mina barn som har atopiska eksem som kräver att dom har väldigt BRA ytterkläder. vantar som tål klimatet där vi bor går heller inte att köpa begagnat när barnen börjar bli ett par år och äldre-dom slits otroligt. et par vantar går lätt på minst 240kr/st, vilket då blir 1200kr drygt för 1 par vantar till varje barn-men i regel å räcker ju inte det på långa vägar! (speciellt inte för barnet med adhd som förbrukar 2 vinteroveraller och x antal vantar per vinter)

men håller med, jag föredrar att LEVA och inte överleva, men här var ju frågan om man skulle överleva på en inkomst:vilket som sagt är omöjligt för oss hur man än vrider och vänder på det.. ja om man nu inte har en make som tjänar jävligt bra med pengar varje mån ;)
    Fast då är ju ni i en väldigt speciell situation. Vilket jag har djup förståelse för. Missförstå mig inte!! Men de flesta åker ju inte till doktorn varje vecka eller behöver köpa special kläder till barnen. Förstår att det är nödvändigt i er situation och att ni inte skulle klara er på endast en lön. Men det är ju inget hållbart argument för att det inte går att en stannar hemma med barnen... Men det kanske inte var menat så heller??
  • Hemmaföräldern
    chokladkaffe skrev 2010-11-23 07:50:21 följande:
    Vad intressant att läsa era nyanserade inlägg om att vara hemma. Att funderingarna kring att vara försörjd och tiden efter en eventuellt skilsmässa faktiskt finns med. Här får man annars intrycket av att alla hemmaföräldrar stoppar huvudet i sanden och inte alls ser några fallgropar med sitt system. Alla väljer ju att ha olika system som påverkar en positivt och negativt men att aldrig se det negativa tycker jag är korkat.

Jag skulle inte vilja vara hemma heltid men mycket väl jobba 80%. Sambon pluggar så det kan man ju se som 80%. Nu ska jag vara hemma med barn strax ett år och då blir det spännande att se hur ekonomin klarar CSN och föräldrapenning men som många säger, man anpassar sig och det är en kort tid. Därefter kanske 80% känns som supermycket pengar

Om man vill och har möjlighet att vara hemma med sin familj och vara försörjd tycker jag visst man kan vara det. Men samtidigt är det smart att inte sticka huvudet i sanden och faktiskt skriva papper där man får rätt till pengar för att klara sig själv en övergångsperiod tills det att man kommer i arbete. Pensionsspara är ju också smart.
    Det handlar inte om att sticka huvudet i sanden.... bara om vad man prioriterar. Alla som väljer att stanna hemma (och det är inte bara kvinnor) vet att det är mer osäkert och att man får sämre pension. Många funderar mycket över det här och försöker hitta lösningar och söker tips och råd på sidor som handlar om hemmaföräldrar.

Men att vara försörjd av staten är inte alltid säkrare än att en drar in en inkomst till familjen under en period och tyvärr finns det inte några garantier att alla som sliter häcken av sig nu och väljer bort sina barn sedan har en pension i framtiden. Sverige har en mycket dålig pensionsutveckling, vi ligger riktigt risigt till faktiskt. Så att pensionspara själv eller investera i annat kan faktiskt visa sig smartare än att bara jobba på och betala in sin pension som senare visar sig vara puts väck.
  • artax
    Cyberdansken skrev 2010-11-23 19:48:48 följande:
    Alla kan väl bli arbetslösa oavsett hur många barn dom har? Visst, det är hårdare för en med 7 barn än för en med 1, men på något vis verkade det inte vara det du uttryckte med ditt "åhh herregud"...
    Vad du tror att det verkade som att jag uttryckte bryr jag mig inte ett smack om, ett så trist inlägg fr någon som säkert skrivit att den är en "debattör" på sin pres *lol*

Seriöst 2 arbetslösa och 7 barn (kollade hennes blogg snart 8 barn) HERREGUD det måste vara jobbigt! Det är vad jag skriver det är vad jag menar, mucka gräl med någon annan jag nappar inte. 
  • Tygtiiger
    Fru U skrev 2010-11-23 08:29:07 följande:
    Det är min uppfattning också. De flesta kvinnor har i alla tider arbetet och arbetat ganska hårt och i princip inom en månad efter födseln (berodde mycket på vilket nätverk de hade)
    Ja, pratar man med min 85-åriga mormor som växte upp i en liten by så är hennes erfarenhet att kvinnorna knöt in bebisen i förklädet, gick till åkern, la ungen i skuggan och gick ifrån och ammade när den skrek.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Cyberdansken
    artax skrev 2010-11-23 21:19:46 följande:
    Vad du tror att det verkade som att jag uttryckte bryr jag mig inte ett smack om, ett så trist inlägg fr någon som säkert skrivit att den är en "debattör" på sin pres *lol*

Seriöst 2 arbetslösa och 7 barn (kollade hennes blogg snart 8 barn) HERREGUD det måste vara jobbigt! Det är vad jag skriver det är vad jag menar, mucka gräl med någon annan jag nappar inte. 
    Bra, jag var ite ute efter gräl. Trodde däremot att du var det :) Men resterande del av den förste raden förstår jag inte riktigt.

Ja, det måste vara rejält jobbigt. Hoppas han hittar annat jobb, och att hon gör det sen med.
  • Cyberdansken

ska vara *inte ute efter gräl

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???