• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • livet med barn

för oss funkar det, aldrig jobbat är arbetslös (söker dock) och vi klarar oss ekonomiskt, och får även pengar över varje månad som vi kan spara

~ William 13/2 ~
  • djevojka

Jag är inte högt utbildad, snarare tvärtom, men har ut ca 28' i månaden. Är egen företagare. Min man är högt utbildad och har ut ung. samma. Det handlar inte om att högt utbildade har högre lön. Det handlar om vilja och drivkraft.
    Som med allt annat i livet. Jag hade klaratmig på 5000 oxå om jag velat. Men jag vill inte klara mig på så lite. Så jag har SETT TILL att tjäna mer än så.

• Pyllis

Hoppar in här om det är ok!?

Jag vill vara hemmafru när vi får familj....det var min mamma och så vill jag också att mina barn ska ha det för det var helt underbart!!

Mitt jobb ska flytta så jag får MYCKET längre dit och när jag väl ska börja jobba efter jag fått barn så lär jag inte bilja jobba 100%...då lönar det kanske inte sig att köra långt osv.....

Min lön idag är ca 15-17 tusen efter skatt och sambons är ca 25 tusen...hoppas man kan klara det utan min lön. Får man barnbidraget till där så....men usch, det är inte lätt. Man vill ju va så mycket som möjligt med sina barn....

• Ejin

vi skulle säkert fixa att leva på en lön. Om vi sålde huset och flyttade till billigare boende. Två bilar har vi ju med och det är juu inte heller helt nödvändigt..

Men vi väljer att inte göra de. Dels har ingen av oss något intresse av att vara hemma föräldrar. och dels prioriterar vi att kunna unna oss saker, att kunna bo i hus och kunna resa när vi har lust...
    Hemma fru livet är inte nått som känns intressant överhuvudtaget. Kan inte tänka mej nått värre faktiskt..

Ma ja.. jag tror att en stor del av alla sveriges familjer skulle ha råd att göra så..
    Nästan alla jag känner får ut mer än 12 tusen i månaden...

• Gullan från Arkadien
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-21 18:05:12 följande:
    Det tror jag nog. Om jag hade haft en sambo utan jobb hade den enda extra utgiften jämfört med om jag  bor själv varit lite mer mat och kläder, samtidigt skulle ju en person utan jobb innebära ökade möjligheter att planera, handla billigt, göra storkok etc. Ett barn borde kunna rymmas i det. 
    Visst skulle man behöva dra  in på onödiga utgifter men nog skulle det vara möjligt om än inte för de som tjänar allra sämst. 
    Jag har klarat mig själv på mycket mindre än hälften än vad jag har nu och flera personer som lever tillsammans brukar komma undan med mindre per person.  Därav min uppskattning av en hypotetisk situation. 
  • Tygtiiger

Det beror ju helt på hur man lever!!
    Vi skulle utan problem kunna leva på bara min lön. Men vi bor i lägenhet, har en halv begagnad bil som vi delar med en annan familj och vi åker mest kollektivt eller cyklar. Inte röker vi heller och har inga lån utöver studielån, och är rätt så välbetalda nu (i vårt fall har det lönat sig att tillbringa närmre tio år på universitet).

Men jag VILL inte vara hemmafru, inte heller vill jag att min man ska vara hemma! Jag tycker vi är skitbra förebilder för vårt barn. Vi satsar våra pengar på att kunna vara föräldralediga länge och kunna arbeta deltid

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mama Mia

Ja, det kan man! Åtminstone i dom allra flesta fall. Är den arbetande parten lågavlönad och bara jobbar deltid kan det kanske vara svårt. Även om det säkert finns dom som klarar det med. Men framförallt handlar det om prioriteringar.

Tycker man att det viktigaste är att vara hemmafru så går det att spara in på otroligt mycket. Men idag är det för många viktigare att man kan resa utomlands, ha platt-tv, snygga möbler och andra prylar, osv.

När det gäller var man bor... Visst, inom kommunen eller liknande, så kan det göra stor skillnad var man väljer att bo: Det stora nybyggda huset i fina området, eller den lilla hyreslägenheten i ett billigt område. Men även då är det ju ett val man gör, vilket som är viktigast för "mig".

Men jag har insett att var i landet man bor gör mindre skillnad än vad många tror. Jag är uppvuxen och bodde ett tag som vuxen i storstad (har familjen kvar där), bodde sen 10 år i medelstor stad och bor numera i en liten håla. Visst, själva bostadskostnaden är MYCKET lägre här. Men å andra sidan så är allting mycket dyrare här. Jag blir fortfarande chockad varje gång jag är och handlar mat, tex. Får INGENTING för pengarna. Billighetsaffärer finns inte inom rimligt avstånd. Här måste man ha bil. Och vad det gäller inkomster så tjänar man mindre här än på motsvarande yrken på större orter. Alternativet är att pendla långt och då får man stora transportkostnader istället.
    Så för oss innebar flytten från mellan-orten till hålan bara en marginell besparing, trots att huslånet gick från 1,2 miljoner till 275000

• Längtandsfull
    livet med barn skrev 2010-11-21 18:10:03 följande:
    för oss funkar det, aldrig jobbat är arbetslös (söker dock) och vi klarar oss ekonomiskt, och får även pengar över varje månad som vi kan spara

Vad tjänar din sambo då om jag fpr fråga och vad har ni i utgifter?

Verkar som att dom flesta skulle klara sig..

Känns som att vi är välldigt ensammna om att ha det riktigt knapert även om jag får in 4 ungefär sambon jobbar heltid och vi har ett barnbidrag.

Önskar vi kunde ha bätre ekonomi så man inte hade behövt vända och vri på varje krona..

Då hade man heller inte behövt må dåligt över att man inte få något jobb..
    Kunnat vara hemma just nu utan problem.

Jag är gravid i Vecka 30 så jag känner att det där med att få jobb ligger inte på min sida..

• Mama Mia
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 19:37:20 följande:

Vad tjänar din sambo då om jag fpr fråga och vad har ni i utgifter?

Verkar som att dom flesta skulle klara sig..

Känns som att vi är välldigt ensammna om att ha det riktigt knapert även om jag får in 4 ungefär sambon jobbar heltid och vi har ett barnbidrag.

Önskar vi kunde ha bätre ekonomi så man inte hade behövt vända och vri på varje krona..

Då hade man heller inte behövt må dåligt över att man inte få något jobb..
    Kunnat vara hemma just nu utan problem.

Jag är gravid i Vecka 30 så jag känner att det där med att få jobb ligger inte på min sida..

Men handlar det inte, åtminstone delvis, om prioriteringar även för er då? Ok, inkomsterna är kanske inte det lättaste att göra något åt. Men ni bor i hus, tex. Är det det billigaste boendet ni skulle kunna ha i era trakter?
  • Dr Mupp

Ja det ser vi inte som några problem, men så är vi vana vid små inkomster.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???