• Shaun the sheep

Ska göra sjömansgryta, behöver lite hjälp.

Idag är en sån där riktig mysdag med långkok tycker jag, så sagt och gjort, idag blir det sjömansgryta. Jag hittade det här recepetet: http://www.recept.nu/1.263035/margit_eliasson_och_gunilla_lindeberg/varmratter/kott/sjomansgryta och tänkte prova det. Men det står att det ska puttra i 45 minuter till en timme. Jag undrar om det verkligen räcker? Jag använde högrev, jag tycker det brukar behövas minst två timmar för att få det sådär mört och gott.

Och så vill jag ha mer riktig sås. Har tyvärr slut på maizena, så jag får göra vanlig redning. Hur mycket tror ni det går åt?

Väldigt tacksam för svar!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Ska göra sjömansgryta, behöver lite hjälp.
  • Stor mamma

Jag brukar låta det puttra som du säger- fast 2-3 timmar minst på låg värme. Tills köttet smälter i munnen

Men jag brukar förputtra kött o lök o kryddor-lägga i rotsaker sista 45 minuterna ungefär

• Stor mamma

Jag brukar ta vetemjöl o vatten som redning, skaka ihop vetemjöl i vatten så det blir klumpfritt

Sen ser du hur mkt du behöver beroende på hur tjock stuvningen/gryta du vill ha

• Tinkerbelle

Har du skivat köttet tunnt som man brukar till sjömansbiff så borde nog även högreven bli mör på dem tiden. Grytbitar är ju tjockare och behöver ju därmed mer tid. Om det var den tiden du tänker på.... Skulle tro att potatisen blir en salig sörja om du kokar den i två timmar, tyvärr.

Om du vill reda så gör en sats och späd efterhand. Är jättesvårt att säga hur mycket du kan tänkas behöva då man ju inte vet hur mycket sås hur att utgå från när du ska reda. Men rör som sagt ihop mjöl och vatten och späd efterhand. Känns dock lite trixigt att reda med kanska skör potatis och köttet i grytan, du kan ju inte röra så mycket och få det jämn fördelat men det går säkert bra

(http://louisespis.blogspot.com/2010/04/sjomansbiff.html)

• Fåret Shaun

vi brukar inte reda av den vi brukar "fuska" och köpa lövbiff.

Våra mått är 4kg potatis, 2,5kg kött, 3 lätt öl, 3 buljongtärningar, 1kg lök, och vatten så mycket man vill ha. SoP
    Brukar bli riktigt bra (Måtten är efter då vi gör det till förskolan och då ställer personalen in formar i ugnen i ca 1h)

Gör vi hemma får den stå i 1-1½h 

Det är fint att peka
  • Shaun the sheep

Tack för svaren allihop! Då vet jag lite mer hur jag ska göra

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Fåret Shaun

tänk på att potatisen gör att såsen reds av lite. Gör en toppredning om du tycker den blir simmig.

Det är fint att peka
Svar på tråden Ska göra sjömansgryta, behöver lite hjälp.