Inlägg från: Längtandsfull |Visa alla inlägg
  • Längtandsfull

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Dalkulla74 skrev 2010-11-29 22:44:26 följande:
    Tror ni att jag kom i säng?! Nu har jag suttit och märkt bilder med månadernas namn. Tyvärr har jag dille på att ta kort på högkant så det var få landskapsbilder att välja på som var bra så nu får det bli det en del månader med 2 stående bilder på vardera. Nu är det sambons tur att ställa bilderna i morgon sen så tar jag över igen och lägger in allt på photobox och mixtrar och donar med kalendern .
    Härligt att ha kommit igång.. Min och sambons kväll är bara till för att fixa iordning almenakan.. Har ju inte ens börjat kolla på bilderna.
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 00:16:26 följande:
    Å hej och hå...uppdraget avslutat men det var inte utan att man blev lite utmattad

Det tog mig ganska exakt 3 timmar att skapa min kalender, dvs lägga in bilder, skriva in texter som tex födelsedagar och dessutom ändra samtliga siffor i kalendern till större grad, fetare samt ändra färg vid röda dagar. Men det är ett bra användargränssnitt på Photobox så det var rätt skoj ändå att göra detta. Dock gillar jag inte betalningssättet, antingen banköverföring eller Paypal. Nu var det så att jag inte har något paypal (bara sambon so far som betalat på det sättet och han sover) så jag valde det första alternativet...men där körde jag fast ! Min bank (Handelsbanken) ville ha fler uppgifter om mottagaren än va Photobox ger en, det gick tex inte att göra en överföring utan att knappa in vilken stad de ligger i, hade ingen aaaning om det så det gick inte . Dessutom så om man ska föra över via banken så måste JAG stå för samtliga avgifter som tas ut av båda bankerna för överföringen som går utomlands. Så jag avbröt och gjorde om min beställning (behövde alltså inte göra om kalendern utan lastade i min kundkorg på nytt bara) och sen registrerade en Paypal på mig själv och då gick det mycket enklare !
    Mindes när jag satt där och strulade med interrnetbanken att jag sett ett avsnitt av Sverker i Plus som granskade några olika fotoleverantörer och mindes just den biten med betalningen, görs det på fel sätt så blir man utan kalender!

NU ska jag sova !
    Härligt att du är klar..
    Vi skall slutföra allt idag..
    Men det mesta är klart.. Bara en bild till framsidan kvar.
    Har ändrat färgen på röda dagar.
    Har också ändrat typsnitt på all text och lagt till Sonens födelsedag och dopdag.
    Men det är ju roligt att greja..

Vilken bakgrund tog du?
    Vit, Svart eller årstider?
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 15:44:26 följande:
    Längtansfull: Jag tog vit bakgrund, valde enkel A4 med så det fanns enbart vit eller svart att välja bland.

Ikväll blir det julkortet som ska göras klart Men det blir Crimson som framkallar det!
    ok. vi tog som åren innan A3 där det är spiral i mitten.
    Vi valde svart bakgrund tror det framhäver bilderna bättre..
    Har alltid haft vitt så det skall bli mycket spännande.

Julkort kommer vi nog inte skicka.. känns på nått vis onödigt..
    Vi har ju all släkt och vänner nära oss..
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 18:27:30 följande:
    Längtandsfull: Det är just det vi inte har, alltså släkten bor långt borta och vi träffas bara någon enstaka gång per år så de uppskattar julkort på barnen jättemycket och har dem på kylskåpet året runt närapå . Så vi kör på med julkort något år till medans barnen är små
    Då förstår jag det..

Är det någon som vet om man inte skriver med text under bilderna i photobox kommer det endå med en textruta för text då eller syns det inte på almanackan sen att man kunde skriva in text?
    På datan ser man ju en textruta..

Kommer inte ihåg hur vi gjort innan..
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 00:16:26 följande:
    Å hej och hå...uppdraget avslutat men det var inte utan att man blev lite utmattad

Det tog mig ganska exakt 3 timmar att skapa min kalender, dvs lägga in bilder, skriva in texter som tex födelsedagar och dessutom ändra samtliga siffor i kalendern till större grad, fetare samt ändra färg vid röda dagar. Men det är ett bra användargränssnitt på Photobox så det var rätt skoj ändå att göra detta. Dock gillar jag inte betalningssättet, antingen banköverföring eller Paypal. Nu var det så att jag inte har något paypal (bara sambon so far som betalat på det sättet och han sover) så jag valde det första alternativet...men där körde jag fast ! Min bank (Handelsbanken) ville ha fler uppgifter om mottagaren än va Photobox ger en, det gick tex inte att göra en överföring utan att knappa in vilken stad de ligger i, hade ingen aaaning om det så det gick inte . Dessutom så om man ska föra över via banken så måste JAG stå för samtliga avgifter som tas ut av båda bankerna för överföringen som går utomlands. Så jag avbröt och gjorde om min beställning (behövde alltså inte göra om kalendern utan lastade i min kundkorg på nytt bara) och sen registrerade en Paypal på mig själv och då gick det mycket enklare !
    Mindes när jag satt där och strulade med interrnetbanken att jag sett ett avsnitt av Sverker i Plus som granskade några olika fotoleverantörer och mindes just den biten med betalningen, görs det på fel sätt så blir man utan kalender!

NU ska jag sova !
    Men man kunde ju välja att betala med sitt betalkort..
    Då tar du ju bara ditt långa kortnummer som står på ditt kontokort och fyller i samt dom 3 siffrorna på baksidan CVC-numret.
    Hur enkelt som hällst...

Vi har en tjänst från swedbank E-kort heter den. där startar man ett program som kontaktar min bank så får man upp ett tillfälligt konto och CVC nummer så man slipper lämna sitt riktiga över internett.
    Använder alltid det då vi betalar över nätet och har aldrig varit några problem. 
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 20:16:33 följande:
    Jag hoppas verkligen att textrutan inte blir med i tryck, då skulle det verkligen vara B anser jag.
    Ne rutan kommer inte med... Det stod i runtan som kommer upp när man håller musen över..
    Men det står ju faktiskt bara att om man väljer att inte skriva någon text så kommer heller inte rutan med.
    Det står ju faktiskt inte nått om man nu vänjer att skriva text..
    Då kanske rutan kommer med.
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 21:59:21 följande:
    Rookie10: Vi har gjort bilderna klara hemma så att säga, men här står det något..: www.photobox.se/content/picnik

Längtandsfull: Näe det var så jag TRODDE det skulle funka, som det brukar när man betalar inom Sverige och med Handelsbankens lilla dosa och säkerhetskoder mm men tji fick jag. Fick bara upp en sida där jag skulle notera alla uppgifter till bangironr mm (fast inte alla som krävdes) på Photobox och sedan knacka in detta innefrån min internetbank, som om jag hade gått till banken. Så jag blev förvånad, trodde det skulle funka precis som vanligt då jag beställer saker från internet ( och även från utlandet) vilket jag gör rätt ofta. Men när jag hade registrerat en paypal så funkade det så tack och lov!

Nu har jag och sambon snickrat ihop ett julkort med . Men låter det vila tills i morgon innan vi skickar in det för man brukar hitta lite småsaker man vill ändra när man varit ifrån det en stund.
    Men man kan ju välja
    * Betala med betalkort
    * Banköverföring
    * Använd Paypal

Du valde ju tillslut det 3,de alternativet men det andra du pratar om är ju Banköverförning som man gör med sin bank och dosa.
    Men du skulle ju kunna välja Betala med betalkort. Där behöver man ju inte tillgång till sin bank mer än att ha sitt bankkort i handen.
    På ditt kort står alla uppgifter som photobox vill ha.
    *Kortnummer
    *CVC-kod
    *giltlighetstid.
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 22:29:06 följande:
    L: Jo, jag knappade in kortnummer och giltighetstid och CVCnr som vanligt men SEN så vet jag inte vad som hände för det vanliga förfarandet med dosan och koder uteblev och så kom det upp det där med banköverföring. Om det bara var jag som var sjukt trött och tryckte fel på något eller om det nu var så att det inte var genomförbart med Handelsbanken vet jag inte... Just nu är jag bara nöjd med att det tillslut funkade med Paypal ( är ju precis som när man betalar med kortnr). Ska jag beställa något igen från Photbox så ska jag göra det tidigare på dygnet då jag är pigg .
    JA det är svårt att tänka klart när man är trött..
    Känner mig tjötig nu men jag vill reda ut detta.
    När du betalar med betalkort (översta alternativer av dom 3)
    Så skall du ju inte använda internettbank och kod/dosa.
    Det gör ju inte jag iallfall...
    Såvida det finns pengar på kontot. Annars så förs man ju vidare till sin bank för att fixa pengar.
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-02 09:39:12 följande:
    Längtandsfull: Nu är det lite olika bankerna imellan. För ca ett halvår sedan tror jag det var så införde Handelsbanken att man SKA använda dosa även vid kortköp på nätet, detta för att öka säkerheten. Så jag stoppar in mitt betalkort i min dosa och får en säkerhetskod som jag skriver in i en ruta som poppar upp på skärmen efter det att jag fyllt i mitt kortnr, giltighetstid och CVCnr. Detta gör jag alltså varje gång jag ska utföra ett köp med betalkort på internet och utnyttjar aldrig någon kredit. När jag betalar räkningar mm inne på internetbanken så är det på ett annat sätt, då har jag ett speciellt kort för bank-ID istoppat i min dosa och skriver heller inte in något kortnr osv. Jag kan däremot inte berätta så utförligt hur det såg ut strax innan jag fick det där meddelandet av photobox om att jag skulle knacka in allt INNE i internetbanken istället för bankkortköp för jag minns helt enkelt inte. Jag hade iaf skrivit in all vanlig info med kortnr, giltighet, cvcnr men något gjorde att jag inte kom vidare på det sättet. Antingen något galet i mitt huvud eller på hemsidan . Nu vill jag inte gå in och utföra ett nytt köp bara för att testa igen eftersom jag lyckades med paypal och inte ska ha något mer på ett tag men lovar att berätta nästa gång jag använder Photobox om hur det går då .
    ok.. då är jag med.. men vad krångligt det låter..
    Skönt att det är klart iallfall..
Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?