• Winglur

Förlåt mig men, vad är det egentligen för skillnad på Dagis och Förskola?

Helt ärligt, jag har aldrig förstått skillnaden.
    Själv säger jag dagis, ibland förskola, men jag tänker ändå att det är precis samma sak.
    Uppenbarligen så är det skillnad, men hur?
    Och varför får man inte kalla förskolan för dagis och vice versa?
    Eller är det så att dagis finns inte längre utan var det som förskolan är nu?
    Och varför bytte dom namn isåntfall?

(Frågar av ren okunskap) 

• Svar på tråden Förlåt mig men, vad är det egentligen för skillnad på Dagis och Förskola?
  • Tygtiiger

Dagis är kortnamnet för daghem som var den barnförvaring som fanns när jag var liten. Då var förskola sexårsverksamhet.

När dagis började omfattas av läroplanen och det ställdes krav på den pedagogiska verksamheten så bytte man namn till förskola - men de flesta säger fortfarande dagis då och då

Krupke, we've got problems of our own!
  • Jennie med ie

Skillnaden är att dagis är en förkortning eller slang för daghem som är en omsorgsform som inte längre finns. Det var en omsorgsform som gick under socialtjänstlagen.

Förskola är den verksamhet som finns idag, med pedagogiska styrdokument och som går under skollagen.

• Dr Mupp

Förskola - det som förr hete dagis och som många av oss fortfarande kallar dagis.
    Förskoleklass - det som förr kallades lekis eller 6-års verksamhet. Kallas även för nollan ibland.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Bembu

Tror de var 98 som daghemmen fick krav om att följa läroplanen och då flyttade även ansvaret hos kommunen från barnenheten (kommer inte på vad den heter) till utbildningsenheten och blev klassad som en skolform istället för barnpassning.Då böt man även namn från Dagis/daghem till förskola för att tydlig göra att verksamheterna följer en läroplan precis som grundskolan mm.

• Zäta

Jag säger med dagis... men det innebär inte att jag nedvärderar den utbildade personalen där. En del verkar tycka det om man säger dagis.

Sen säger jag bamba med. Givetvis. Det heter liksom så. Även under gymnasiet när man kanske inte är barn längre. 

• emilias

För mig är det bara namnet som är skillnaden men för många som jobbar inom förskolan har jag fått höra att de nästan tycker det är kränkande att man säger dagis. Det låter inte lika fint kanske, vad vet jag =0)

• nea82

Jag har också förståt det som att många förskolelärare som jobbar på förskola tar illa upp för man säger dagis.. Men likaväl som att kalla knäckebröd för knäckis eller mellanmål för mellis kan man väl säga dagis?

• Trollet Ludenben
    Zäta skrev 2010-11-21 22:17:49 följande:
    Jag säger med dagis... men det innebär inte att jag nedvärderar den utbildade personalen där. En del verkar tycka det om man säger dagis.

Sen säger jag bamba med. Givetvis. Det heter liksom så. Även under gymnasiet när man kanske inte är barn längre. 
    bamba är ju ett göteborgsord och det heter inte det på rikssvenska. Det är bara här vi säger det(barnbespisning är väl knappast ett ord som används längre i alla fall) och det säga bamba om både gymnasiematsalen och grundskolematsalen.
    Älskade ungar
  • Jeans

Skiter i vad andra säger, jag säger dagis, orka inte snygga till de med "förskola"..? Samma betydelse lixsom

Svar på tråden Förlåt mig men, vad är det egentligen för skillnad på Dagis och Förskola?