• Anonym

Verkar cocillana mot öroninflammation?

Jag fick cocillana utskrivet mot min hosta, men har inte tagit den alls då hostan hann gå över av sig självt.
    Men nu har jag fått ont i höger öra och det knastrar i det när jag sväljer. Sjukt irriterande och jag kan inte sova.

Jag vill inte ta starka mediciner i onödan, så därför undrar jag om någon tror etylmorfinet kan dämpa smärtan i örat också? Det är ju trots allt morfin, men det står i anvisningen att etylmorfin är slemlösande och hostdämpande. Så jag är lite osäker.

• Svar på tråden Verkar cocillana mot öroninflammation?
  • Anonym (.)

Jag tycker du ska ringa 1177 istället. Att laborera med de medicinerna är helt fel.
    Men som svar på frågan. Nej, det borde inte hjälpa mot öronvärk, då borde en alvedon eller ipren hjälpa bättre.

• NKmamma
    Anonym skrev 2010-11-22 00:45:27 följande:
    Jag fick cocillana utskrivet mot min hosta, men har inte tagit den alls då hostan hann gå över av sig självt.
    Men nu har jag fått ont i höger öra och det knastrar i det när jag sväljer. Sjukt irriterande och jag kan inte sova.

Jag vill inte ta starka mediciner i onödan, så därför undrar jag om någon tror etylmorfinet kan dämpa smärtan i örat också? Det är ju trots allt morfin, men det står i anvisningen att etylmorfin är slemlösande och hostdämpande. Så jag är lite osäker.
    Då är den inte anpassad för örat. Ta i stället alvedon och ipren. Tar bort smärtan kort och långsiktigt. Sök läkarvård om det inte går över.
  • Anonym

Okej, har tagit alvedon men det hjälper inte. Men då ska jag inte ta cocillana . Hoppas på att det går över snart :)

• Åsa

Vad du bör ta om du har är avsvällande näsdroppar.

• Mei

Näsdroppar, högläge och Ipren är en bra start.

(Jag har svårt att se att Cocillana skulle kunna ge någon som helst avsvällande effekt. Möjligen slemlösande men knappt det ens. Och det har isåfall ingen relevans för örat.)

• Jesper f

Nej, din host medecin kommer att hjälpa ditt öron-onda lika mycket som om du tog det mot migrän. Dvs inte alls. Knastrandet har du, därför att du har vätska innanför trumhinnan. Du har alltså en öron inflammation.

Mot själva smärtan kan du ta 2 x 500 mg Alcedon samt 1 x 400 mg Brufén 3 ggr om dagen, så tar du bort det värsta. I övrigt ska du använda näs-spray 3 ggr om dagen, för att svälla av. Dock max 10 dgr. Spricker trumhinan och du börjar vara, eller om smärtan blir värre, beller om du får feber, behöver du åka till en Dr som får skriva ut antibiotika.

Svar på tråden Verkar cocillana mot öroninflammation?