• Gullan från Arkadien

Får era barn ha eget godis?

Lite nyfiken på hur vanligt det är att allt godis i familjen är gemensamt. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får era barn ha eget godis?
  • Nyfiken gul

Annat:   Det som vi vuxna köper delar vi med oss om vi köper tex stora chipspåsar eller liknande då får barnen en egen liten skål tex

när det gäller godis har vi olika smak i familjen så barnen köper/får alltid eget godis och det som dom får i present är givetvis deras eget.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Faile

Det beror på åldern på barnen.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • lövet2

Ja, men de får äta upp det tämligen omgående. Läggs det i godisskåpet, så hinner någon annan äta upp det annars ...

• banansmoothie

Vi delar på allt godis. Nu är sonen bara 2,5 år men denna regel kommer jag ha även när han blir äldre. Jag tycker det är oschyss att gå omkring och snaska utan att dela med sig!

• Candra

Hon kommer ännu inte att få godis på länge, men när hon väl är så stor så kommer det att vara hennes. Dock anser jag att det tillhör vanligt hyfs att fråga om någon vill smaka, men det innebär inte att någon får länsa utan att hon gått med på det. De ger så mycket de har lust till.

• La Lola

Alma har alltid eget godis.
    O vi vuxna oxå.
    Gemensamt godis har vi väl typ på julafton.

Chips räknar jag inte som godis,.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • 183

Då min son har massa allergier mot saker som finns i många godissorter får han en egen påse med godis som han kan äta.

• snillis

Ja, våra barn är ganska små än - 3 och 5 år - så det är ju vi vuxna som styr godisinköpen men varje lördag går vi till affären och så får de plocka ihop en påse var. Den är sedan deras, de får bjuda om de vill men de måste inte. Vi vuxna köper då också en vuxenpåse

• Halkatla

Annat. Allt godis i familjen är personlig egendom, och inhandlas på, eller inför, lördagen. Jag  och barnen brukar handla varsin påse lösgodis, medan maken vill ha chips. Sen är det fritt fram att bjuda, byta eller vad man vill, men grundprincipen är att var och en har sitt eget godis, och ansvarar över det. När det är slut är det slut, och blr det över så läggs det in i godisskåpet till nästa lördag.

Gemensamt godis har vi bara till jul.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • chrissepisse

De får inte eget godis, utan vi handlar och lägger i skåpen och sedan får de välja ur förrådet till helgen. Vi portionerar ut godiset, eftersom de båda utan problem skulle kunna äta tills de kräks. Får de eget godis, t ex till påsk, så är det i första hand deras eget.

• Avelyn

Ja här har barnen eget godis på lördagar. Skulle inte falla mig in att kalla det allas. I bland kan de dock bjuda på eget bevåg, men det är inget tvång.

• Gul13

Jag handlar godis på lördagar till familjen. Det är allas godis.
    Får dottern godis av någon, tex farmor/farfar, mormor/morfar, kalas så är det hennes eget och hon bjuder om hon vill.

• Thursday

Nu är min son för liten för lördagsgodis, men jag har tanken att det inte ska förekomma privat godis i hemmet heller när han blir så stor att det är läge för sådant. Jag tycker att det är trevligare att i så fall köpa hem lite gott till hela familjen som man delar på. Sen beror det väl lite på hur han visar sig vara som person, men jag minns med fasa min lillebror som var en godissparare av rang och alltid hade stora burkar med gammalt godis liggande... eller hur jag och min kompis idkade byteshandel med hennes lillebror och lurade av honom allt hans godis. Om man fått godiset i present, eller barnet fått köpa för egna pengar är det möjligen lite skillnad. Men som sagt, jag gillar inte riktigt idén med "eget godis".

• zebran i Stilla havet

Vi kor lordagsgodis (Saturday sweeties - for ovrigt ett okant begrepp harnere) och det ar ungarnas eget. 

• Köpenhamn

Vi har nästan aldrig godis. Har vi är det allas. Får barnen godispåse på kalas är det deras men det förväntas att de bjuder (om det finns något kvar när de kommer hem). Är inte så himla strikt. Tror inte på det där pettimeter. Har vi chips blir det alltid kvar. Samma med bullar, tårtor, kakor etc. Nej, vi tar det rätt lugnt och det mesta är allas. Och är det inte det brukar man dela med sig.

Svar på tråden Får era barn ha eget godis?