• MammaG

Sunt förnuft

"Blekingetrafiken har inga regler om att barn ska ha förtur"

Nej, men normalt folkvett som förhoppningsvis finns hos var och en säger väl att man inte vare sig tränger sig förbi barn eller lämnar dem stående på en perrong? Är vuxna så självupptagna att det bara är vi själva som gäller? Hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 08:39
    Den här länken skulle naturligtvis in också:www.aftonbladet.se/nyheter/article8160071.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sunt förnuft
  • hervor

Det beror på barnets ålder osv, men det låter ju helt barockt att lämna ett YNGRE barn ensamt på en mörk hållplats...

Gör folk verkligen så?

(Yngre barn brukar väl iof inte åka kollektivt utan sina föräldrar...)

• Tecken

Jag hade inte brytt mig. De barnen är inte mitt ansvar.

• hervor

Jag läste artikeln. Problemet var ju inte bara att pojkarna inte fick förtur, utan att de trängdes undan när alla skulle gå på. (Enligt egen utsaga).

Skandalöst.

Sen kan jag tycka att det är lite tidigt att åka själv mellan Ronneby och Karlskrona när man bara är 10-11 år gammal... Jag hade nog satt minst 12 år. Men det är en annan femma

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Lite konstigt är det att ingen erbjöd sig, det finns en väldigt liten möjlighet att alla hade viktiga saker att göra.

Det är vad som hade avgjort för mig, hade jag haft ett möte, en tenta eller något annat så hade jag inte brytt mig det minsta om att de fick vänta men om det handlade om att jag skulle hem eller någon annanstans där tid inte var viktig så hade jag gett upp min plats oavsett om de var tio eller trettio. Jag kan sysselsätta mig i en, två, tre eller åtta timmar utan problem om det skulle behövas så då skulle jag gärna överlåta min plats till någon.

Med det sagt så tänker jag inte döma ut de som gjorde det här valet eftersom jag inte vet vilka skäl de hade, då vill jag snarare "döma" pojkarnas föräldrar som skickar ut sin barn på resor de uppenbarligen inte var mogna eller förberedda att göra. För det var knappast som att de lämnades vid sidan av en hållplats vid sidan transsibiriska järnvägen i sällskap med björnar, även om aftonbladet gärna vill få det att låta så.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • hervor
    Tecken skrev 2010-11-22 13:39:48 följande:
    Hade du även trängt dig före barnen i kön?
  • Tecken
    hervor skrev 2010-11-22 13:41:53 följande:
    Hade du även trängt dig före barnen i kön?
    Nej, jag tränger mig aldrig i köer. Jag är inte sån.
  • MammaG
    Tecken skrev 2010-11-22 13:39:48 följande:
    Hur skulle det kännas om ditt/dina barn blev lämnade ensamma på en perrong pga detta tänkande?
  • Tecken
    MammaG skrev 2010-11-22 13:57:05 följande:
    Hur skulle det kännas om ditt/dina barn blev lämnade ensamma på en perrong pga detta tänkande?
    Väldigt abstrakt frågeställning för mig... Var och en har ansvar för sina egna barn, man kan inte räkna med andras god vilja.
  • Dr Mupp
    MammaG skrev 2010-11-22 13:57:05 följande:
    Jag hade altdrig skickat minn 10 åring ensam på tåget och defenitivt inte utan mobil. Hade hen lämnats på perrongen hade hen kunnat ringa och jag hade hämtat.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MammaG
    Tecken skrev 2010-11-22 14:00:54 följande:
    Väldigt abstrakt frågeställning för mig... Var och en har ansvar för sina egna barn, man kan inte räkna med andras god vilja.
    Alla har ansvar för att inget barn ar illa eller får problem det står vem som helst fritt att åtgärda
  • Blygdläppen
    MammaG skrev 2010-11-23 21:05:54 följande:
    Alla har ansvar för att inget barn ar illa eller får problem det står vem som helst fritt att åtgärda
    Bullshit, jag skiter i dina barn. Det är du och barnens far (eller eventuell övrig vårdnadshavare) som har ansvar över dem när de inte är i skolan, INGEN annan.
  • hervor
    Blygdläppen skrev 2010-11-24 07:23:04 följande:
    Bullshit, jag skiter i dina barn. Det är du och barnens far (eller eventuell övrig vårdnadshavare) som har ansvar över dem när de inte är i skolan, INGEN annan.
    Men snälla. Det klart att du inte har ansvar för andras barn. Men om du såg ett barn som verkade fara illa, skulle du inte försöka ingripa då?

Skulle du inte vilja ha hjälp om du råkade illa ut på en skogspromenad eller på stan? Skulle du inte vilja att ditt barn fick hjälp om något oförutsett hände?

Det klart att skola och föräldrar har det yttersta ansvaret, det är väl ingen som har ifrågasatt? Och jag skulle inte heller lämna en 10-åring själv utan mobil på ett tåg. Men ibland händer sådant vi inte kan förutse.

Som 8-åring kom min kusin bort i skidbacken. Jag är jäkligt tacksam att ett vuxet par hjälpte henne till rätta. Inte bara sket i henne när hon var ledsen och bad om hjälp.
  • MammaG
    Blygdläppen skrev 2010-11-24 07:23:04 följande:
    Ok, men då kan du ju i allafall vila i vissheten att jag och många med mig är beredda att hjälpa dina barn och ta ansvar för att det inte händer något om vi stöter på dem i jobbiga/svåra situationer
Svar på tråden Sunt förnuft