• okej

Det finns en plats kvar. Får barnet den?

Du ska med tåget. 
    Pga ett elfel är tåget inställt och ersättningsbussar sätts in.
    Väntetiden blir en timme, innan den första bussen anländer.
    Det finns ett 50-tal som är i behov av att komma med ersättningsbussen.
    Du kommer på "könummer" 50 och blir alltså den sista som får en plats på den första bussen men:

Bakom dig står det ensamt barn på tio år som också väntar på att få komma med. Kommer h*n inte med nu får h*n ta nästa som kan dröja ytterligare en timme innan den dyker upp.

Hur gör du? Låter du barnet gå före dig?
    Går du på bussen, tar den sista platsen och låter barnet vänta på nästa buss?

Efter att du har röstat efter hur du skulle ha gjort. Kommentera gärna vad du tycker om innehållet i artikeln nedan.

Bakgrunden till tråden är denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8160071.ab 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det finns en plats kvar. Får barnet den?
  • viseversa

Jag hade gått av och gett platsen till det ensamma barnet. Jag är vuxen oxch kan nog ta vara på mig själv ytterligare en timma.

• Significant

Håller med föreågende...

Lämnar min plats.
    Jag kan gott trycka i mig en kopp kaffe och en tidning till

• Oleanna

Jag hade naturligtvis lämnat min plats till barnet. Som föregående har skrivit jag kan fika så länge. 
    Och ta vara på mig själv. Plus att jag hade framför allt skickat en värmande tanke till den som hade gjort så för mitt barn. 

• viseversa
    Significant skrev 2010-11-22 09:23:47 följande:
    Håller med föreågende...

Lämnar min plats.
    Jag kan gott trycka i mig en kopp kaffe och en tidning till
    Exakt en timme är inte hela världen att vänta.
  • Oleanna

Fy vad dåligt av de vuxna i artikeln. Man skäms ju.

• skorpionen80

Jag tar platsen själv och bryr mig inte på att det finns barn bland folksamlingen.

Jag hade antagligen inte ens lagt märke till att det finns barn utan vuxna bakom mig.

• okej

Blir svaret detsamma om det är en station utan vindskydd, iskyla och utan tillgång till att kunna gå in någonstans, ingen möjlighet till fika? Blir svaret detsamma i alla lägen? Ponera att du har ett viktigt möte du behöver komma fram till, blir svaret detsamma?

• Jennie med ie

Jag tror jag hade varit så ivrig att komma hem att jag inte vetat vem som hade numren bakom mig... Men OM jag vetat så hade det nog berott på vilka konsekvenserna varit för min egen del, om mitt barn å sin sida blivit ensamt på hemmaplan i en timme till så hade nog mitt barn gått före utan dåligt samvete. Om det bara hade drabbat mig själv liksom hade jag nog överlåtit platsen till tioåringen.

Svar på tråden Det finns en plats kvar. Får barnet den?