• twingly

Ullunderställ vs sidenunderställ, vill vara VARM i vinter

Jag HATAR att frysa och har bestämt mig för att köpa underställ, kosta vad det kostar. 

Har ngn provat underställ/långkallingar/leggings av ull eller siden att ha under tights/jeans på vintern?
    Ull och bomull, ull och siden, siden med bomull?! 

Har hittat en sida som säljer sidenkläder som en vän tipsade om eftersom siden inte kliar till skillnad från ull tydligen.

har ni ngn hemsida, tips?

• Svar på tråden Ullunderställ vs sidenunderställ, vill vara VARM i vinter
  • lövet

Hej!
    Jag har underställ både i silke och i merinoull och båda delarna är skönt. Ett bra merionullsunderställ kliar inte och är mycket varmt. Silke upplever jag som lite "svalare" - det värmer mycket bra och anpassar sig bra när man är inne men det är inte riktigt lika varmt som merinoullen.
     Om jag skulle välja bara 1 underställ så skulle jag satsa på ett i merinoull eller blandning merinoull/silke. Extra skönt är att ha trosor och linne i silke och sedan ett merinoullunderställ ovanpå. 
    Favoritmärken för mig är norska Janus (http://www.janus.no/default.asp?id=882), Icebreaker (http://www.icebreaker.com/site/catalog/gender.html?gender=Woman) och Karitraa (http://www.karitraa.com/index.php?&lang=eng&
    Ska man sitta med understället på sig inne på kontoret så tycker jag helt klart att man ska köpa siden som inte blir lika riktigt varmt. 

• Sanna här

Jag använder underställ från svenska woolpower,  finns i olika tjocklek och jag använder det mellantjocka har jag för mig. Vid minusgrader klarar jag mig verkligen inte utan det om jag bara har vanliga byxor, Kliar gör det inte tycker jag och då är jag extremt känslig för yllekli Jag är jättefrusen, sån som aldrig tycker det är för varmt någonsin.

• twingly

Haha sanniz, jag är likadan.

Tack för tipsen alla!

Har hunnit klicka hem ett par siden långkallingar , sjukt dyra, nästan 500 spänn på patra.com och sen såg jag idag att de börjat med liknande på Twilfit.. men kanske inte 100% siden, kollade inte.. men de var billigare. 

funkar alltså detta under vanliga HM bomullstights när det är -10 och neråt? då är ju problemet löst. man KAN vara relativt snygg på vintern!?

• Terese f

Jag har jobbat i en butik som heter sidenselma, finns på nätet och i Uppsala och stockholm.

Jag använder själv sidenunderställ och tycke att de är superbra, för de håller värmen bra om du har vindtätt ovanpå och blir inte varmt när du vä kommer in. siden andas på annat sätt än tex. bommull.

Twillfits är något sämre i kvalitén än sidenselmas (enligt kunderna). Och dyrare.

Det viktiga är att de tvättas rätt, de håller inte länge om de tvättas med vanligt tvättmedel, det ska vara enzymfritt, gärna tvåltvättmedel eller flytande Y3.
    Desamma gäller ullunderställ. Dessa material är gjorda av proteinfibrer som enzymer i tvättmedel "äter upp".'
    Dessutom ska sidenunderställ sitta något löst och gärna "hänga" lite vid knäna för att hålla bättre, dom blir varmare då också.  

Siden är absolu bästa vid tex. skidåkning då man annars lätt svettas och blir blöt= kall.Siden släpper igenom  fukt.

Ull är varmare men något svettigare. Optimala är blandat siden/ull.
    Hoppas det hjälpte någon och fråga om det är något, jag kan nog svara :)

• prospicientia

Hej! Går det att återuppliva den här tråden nu? Jag har funderingar på detta. Egentligen skulle jag vilja ha siden till underkläderna, men kan man lita på att sidenkalsongar är stabila nog så att inga delar "dinglar iväg" som kille eller är det bättre att ha ett par i merinoull över. Det gäller sommarvandring. 

Och vad gäller strumpor: Går de verkligen inte sönder? När jag gick med ett par här hemma på golver gick de sönder andra dagen. Ull brukar hålla en knapp vecka innan det börjar gå hål och då går de ändå att gå med flera veckor till. 

Och ... när det gäller fingrar och huvud då ... ? Syntet, merinoull eller siden? På sommaren alltså. 

Löpolokrage eller sjal eller halsduk?? Vet ni något om bambu? Vad har det materialet för egenskaper?

Svar på tråden Ullunderställ vs sidenunderställ, vill vara VARM i vinter