Inlägg från: astro |Visa alla inlägg
  • astro

inte ok att skaffa barn om man är över 50+

Jamen inte en TILL tråd som hackar på äldre mammor. Var inte en sån är i rotation för bara några veckor sedan?

Möjligen kan man resonera om det naturliga i att "fuska" sig till barn efter klimakteriet men i övrigt, kan vi inte bara låta bli att köra samma diskrimineringstråd i repris? 

• astro
    Anonym (elakt mot barnet) skrev 2010-11-23 02:16:18 följande:
    Har en bekant vars pappa gick bort för att tag sen. Han är 29 och hans pappa blev 86, hans mamma är betydligt yngre än pappan. Tror inte han tyckte att det var speciellt kul att förlora sin pappa pga ålder när han själv bara är 29.
    Man är faktiskt ordentligt fullvuxen vid 29.

Min pappa dig när jag var 26 och det var en ren katastrof för mig men det berodde för sjutton inte på min ålder. Vår moderna tid är knäpp, man är inte "bara 29" och man är inte tonåring längre vid 35 heller.

Föräldraansvaret tar slut vid arton eller allra senast vid 21. Resten är en bonus. 
  • astro
    Anna Maja 30 skrev 2011-02-25 03:46:27 följande:
    Hur kommer det sig att din väninna valde att skaffa barn vid en sån hög ålder? Det är ju mycket mer risker att få barn sent också.. Sen känns det väl lite så där halvkul att börja första klass och ha en mamma på 54 bast..
    "Mycket mer risker" är det faktiskt inte, däremot är det svårare att bli havande. Men riskerna är överdrivna, det märkte jag när jag läste på inför att vi funderade på att skaffa barn igen (vilket vi också gjorde, pojken föddes när jag var 40, nur är jag 42 och väntar nästa). Det största problemet är helt enkelt att bli gravid vilket gör att det är synd att vänta så länge tills man får första barnet. Jag hade ju dock fyra redan.

Min pappa var 58 när han fick mig. Det bekom inte mig ett dugg, däremot skämdes han på föräldramöten och vägrade därför gå på dem - det var synd, för han sa inget om det förrän jag var nästan vuxen och som barn trodde jag att han skämdes för mig.

I övrigt led inte jag av att ha en äldre pappa.  Han var f ö mycket mer med i svängarna är mamma som var 24 år yngre. Han visste vad vi ungar läste och lyssnade på, för mamma var det bara "sånt där skräp" och "sånt där kommersiellt oväsen", hon hörde knappt skillnad på Abba och Depeche Mode ...

Jag tror inte att föräldrars ålder spelar någon större roll, det handlar om hur de är. 
Svar på tråden inte ok att skaffa barn om man är över 50+