• anyanca

motsatsord om känslor

Hej,
    jag jobbar med ett projekt nu och undrar vilka motsatsord ni tycker passar in på nedanstående känslor:

ensam
    övergiven
    övermäktigt
    maktlös
    rädd

mina skulle exempelvis vara:
    ensam - tillsammans
    övergiven - inkluderad
    övermäktigt - hanterbart
    maktlös - stark
    rädd - modig 

• Svar på tråden motsatsord om känslor
  • Toppen9
    anyanca skrev 2010-11-22 14:38:12 följande:
    Hej,
    jag jobbar med ett projekt nu och undrar vilka motsatsord ni tycker passar in på nedanstående känslor:

ensam
    övergiven
    övermäktigt
    maktlös
    rädd

mina skulle exempelvis vara:
    ensam - tillsammans
    övergiven - inkluderad
    övermäktigt - hanterbart
    maktlös - stark
    rädd - modig 
    ensam - tillsammans, familj
    övergiven - älskad
    övermäktigt - enkelt, lätt
    maktlös - stark
    rädd - trygg

Vet inte om jag förstod dig rätt men de här är de första orden som poppar upp för mig som motsats till de ord du skrev.
  • Trillerilla

Jag håller med fram till rädd - modig. Skulle nog valt rädd - orädd.
    Man kan vara rädd och modig samtidigt, men rädd och orädd är snarare motsatser. Modig är man väl när man gör något trots sin rädsla? Är man inte rädd för något är man ju heller inte modig eftersom det inte finns något som kräver mod?

Oj, det blev snurrigt. Hoppas du fattar ändå :) 

• anyanca

Tack. Intressant.

Vad jag menar är hur man i huvudsak skulle känna sig om man tex inte kände sig rädd, hur man är, vad mna blir utan rädsla. Vad man skulle känna sig istället för rädd. Jag tänker att då jag inte känner mig rädd så känner jag mig mer trygg, lugn och stark och ur detta kommer ett mod.

Att vara modig och att det finns något som kräver mod känns för mig två skilda saker.

Och jag tror att de motsatsord som poppar upp först är de som känns viktigt just för en själv.

• The Ultimate Grizzy

ensam  -  tillsammans
    övergiven  -  upphittad, efterfrågad
    övermäktigt  -  okej, möjligt att klara av
    maktlös  -  mäktig
    rädd  -  trygg, orädd

• spöke

Vad är kontexten? Alla ord har ju inte en absolut antonym. Precis som att synonymer sällan är helt absoluta.

• anyanca
    spöke skrev 2010-11-25 17:36:43 följande:
    Vad är kontexten? Alla ord har ju inte en absolut antonym. Precis som att synonymer sällan är helt absoluta.
    Den lilla kontext som finns är:
    Jag känner mig ensam. Om jag inte kände mig ensam så skulle jag känna .....
    Jag känner mig övergiven. Om jag inte kände mig övergiven så skulle jag känna .....
    Livet känns övermäktigt. Om inte livet kändes övermäktigt så skulle det kännas/jag känna mig.....
    Jag känner mig maktlös. Om jag inte kände mig maktlös så skulle jag känna .....
    Jag känner mig rädd. Om jag inte kände mig rädd så skulle jag känna ..... 
  • spöke
    anyanca skrev 2010-11-25 20:04:47 följande:
    Den lilla kontext som finns är:
    Jag känner mig ensam. Om jag inte kände mig ensam så skulle jag känna .....
    Jag känner mig övergiven. Om jag inte kände mig övergiven så skulle jag känna .....
    Livet känns övermäktigt. Om inte livet kändes övermäktigt så skulle det kännas/jag känna mig.....
    Jag känner mig maktlös. Om jag inte kände mig maktlös så skulle jag känna .....
    Jag känner mig rädd. Om jag inte kände mig rädd så skulle jag känna ..... 
    Svårt. Men här är mina förslag.

Jag känner mig ensam. Om jag inte kände mig ensam så skulle jag känna ..... samhörighet/tillhörighet/gemenskap
    Jag känner mig övergiven. Om jag inte kände mig övergiven så skulle jag känna ..... (mig) inkluderad/sedd - här passar även orden under "ensam" in.
    Livet känns övermäktigt. Om inte livet kändes övermäktigt så skulle det kännas ..... okomplicerat/lätt/enkelt/genomförbart.
    Jag känner mig maktlös. Om jag inte kände mig maktlös så skulle jag känna ..... (att jag hade) kontroll/inflytande/möjlighet att påverka.
    Jag känner mig rädd. Om jag inte kände mig rädd så skulle jag känna .....  trygghet/säkerhet.
  • PCOskruttan

ensam - tillsammans
    övergiven - utvald
    övermäktigt - försumbart
    maktlös - kontrollerande
    rädd - trygg

Svar på tråden motsatsord om känslor