• HäxanSurtant3

Hur hantera allergi mot tomat och äppel? skall man tänka på fler ämnen som korsreagerar?

Min son på snart 3 år har sedan en tid reagerat mkt kraftigt mot färsk tomat med blossande röda utslag runt munnen och på kinderna. Nu har det även börjat komma efter dagis mellanmål och jag märker att det oftast är efetr fruktstunden. Så hemma provade vi med banan, citrus och päron-det gock bra. Det får mig att tro det är äpple han inte tål. Och idag hade barnskötaren noterat reaktion efter han ätit äpple.

Bör man vara försiktig med fler födoämnen som ev korsreagerar med tomat och äpple? Behöver man utreda detta mer? Växer det bort?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden Hur hantera allergi mot tomat och äppel? skall man tänka på fler ämnen som korsreagerar?
  • Allergiexperten

Hej! Små barn kan reagera med röda utslag när de äter tomat, jordgubbar, paprika mm som innehåller starka färgämnen. Det är inte allergi utan överkänslighet som växer bort med tiden. Några prickar får man acceptera om barnet äter ny typ av frukt eller grönsaker men om det är reaktion på flera födoämnen och starka röda utslag i ansiktet tycker jag du ska se till att få en läkarbedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

• HäxanSurtant3
    Allergiexperten skrev 2010-11-28 16:10:30 följande:
    Hej! Små barn kan reagera med röda utslag när de äter tomat, jordgubbar, paprika mm som innehåller starka färgämnen. Det är inte allergi utan överkänslighet som växer bort med tiden. Några prickar får man acceptera om barnet äter ny typ av frukt eller grönsaker men om det är reaktion på flera födoämnen och starka röda utslag i ansiktet tycker jag du ska se till att få en läkarbedömning.
    vänliga hälsningar Anitha
    jo jag ringde min Vc eftersom svaret här dröjde och att jag redan förstod det nog var mer än en vanlig överkänslighet som växer bort.

Svaret är helt enklet att undvika de födoämnen man får utslag av och hittar man många födoämnen kan man testa med pricktest el RAST. Allt detta vet jag redan. Tänkte ni experter visste mer specifikt.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
Svar på tråden Hur hantera allergi mot tomat och äppel? skall man tänka på fler ämnen som korsreagerar?