Hundägare + jobb
Hej alla hundägare!
Jag undrar hur ni gör med era hundar när ni arbetar? Har ni dagis, hundvakt, tar ni med hunden? Åker ni hem på rasten?
Hej alla hundägare!
Jag undrar hur ni gör med era hundar när ni arbetar? Har ni dagis, hundvakt, tar ni med hunden? Åker ni hem på rasten?
Hundgård med uppvärmd liten byggnad i.
Hon är där till barnen kommer hem från skolan.
Hunddagis.
med mannen på jobbet.
Jag har löst det lite olika beroende på jobbort och boende genom åren. Ett tag gick gammelhunden på hunddagis. Efter det hade min morbror henne på sitt jobb (så han var väl daghusse) och ett tag var de (när de blev två) med i bilen. När vi sedan flyttade närmre mitt jobb så kunde jag åka hem på lunchen.
Just nu turas vi om att lunchrasta. En dag i veckan gör en granne det, en annan jag och en tredje min man. De andra dagarna slutar jag tidigt.
Vi går om varandra här hemma.
Hundgård...jag är tveksam till detta. Ensam och obevakad...iaf hos mig.
Hunddagis hur mycket betalar ni?
Jag föredrar dagmatte annars får det blir raster eller följa med jobbet ibland.
Vi går om varandra men någon enstaka gång i månaden så får hon vara ensam mellan 8-12, sen är jag ute och går med henne i ca 45 min, därefter blir hon ensam mellan 13-16.30. Det är inget vi föredrar eller gillar men ibland så krisar det.
Jobbar hemifrån, vid tjänsteresa tar jag med hundarna i bilen och de kan bo hos en släkting i närheten eller en hundvakt jag betalar för att de ska bo hos henne under tiden (hon studerar distans så är nästan alltid hemma också). Hunddagis kan man ju söka som kostar här ca 2500 per månad, men undviker det.
Jag och gubben jobbar båda skift så vår bebis är ensam hemma från att en av oss åker till att den andra kommer hem.
Tidigare var han alltid med mig i bilen då jag hade ett jobb då detta passade. Idag kör min gubbe lastbil och jag sitter "inlåst" under min arbetstid.
Vår hund har aldrig haft problem med att vara ensam så han är väldigt lugn och snäll.
Så jag rastar honom på morgonen innan jag åker och gubben direkt när han kommer hem.
Det är alltså inte så ofta eller länge han egentligen är ensam, men tyvärr krockar ju arbetstiderna ibland.
Jag började jobba natt när jag skaffade min första hund för ca 20år sen och har fortsatt så jag slipper lämna mina hundar ensamma så länge. På det här jobbet har jag med hunden på nätterna eller så sover hon hos en vän.
Min förra hund fick ofta följa med på jobbet (olika gruppboenden, man kan säga att han också jobbade :) )
De dagar det var dagverksamhet fick han vara hemma & jag rastade på lunchen, men mitt ex jobbade skift så ofta var han hem/kom hem.
När jag flyttade tillbaka till min hemstad löste det sig så bra att min mamma hade honom under dagarna på sin salong.
Gamla hunden följde ofta med till mitt dåvarande jobb (litet kontor 3 personal).
Bytte jobb & har ny hund nu, han är hos min mamma på dagarna & de få gånger hon inte kan ha honom följer han med till jobbet. (större kontor ca 30 personal)
Mina två är daghundar hos min mamma.
Om inte hon kan så är de med mig på jobbet (kontor).
Vid enstaka tillfällen är de ensamma hemma (några gånger per år bara).
Har medvetet skaffat två hundar för att de ska ha sällskap av varandra och det märker jag att de har, även om de inte är bästa kompisar precis.
Jag jobbar natt på ett gruppboende, min vovve ( när hon levde) var med mig på jobbet och sov med mig på dagen , det funkade hur bra som helst, när det blir hund igen ska den också följa med matte och jobba
Vi har dem i ett rum i huset med utgång till hundgård på drygt 100 kvm, så plats har de och de kan även gå in och ut som de vill. Vi bor på landet och har inte upplevt att de skulle störa grannar med skall eller liknande.
Kan tillägga att när vår hund var hemma på dagarna och hade dagmatte som tog ut henne två ggr om dagen så verkade hon inte trivas. Hon skällde och gnällde ofta och mycket (dagmatte bodde då vägg i vägg med oss så hon hörde ju allt...). Hon hoppade upp på matbordet i köket och stod där och tittade ut genom fönstret, tydliga dregelspår efter henne på fönsterrutan... Hon bet sönder saker. Hon verkade stressad av att vara ensam inne.
Nu är hon en mycket lugnare hund. Inga stresstendenser som tidigare.
Alla hundar är ju dock olika
Sambon jobbar 200 meter från vårt hem så han äter alltid lunch hemma. Snart kommer vi dock flytta och då får det förmodligen bli hundgård de dagar då vi är borta länge båda två.
Hundgård.
Jag har 2 st hundar. Den äldsta är 3 år och jag tog alltid med henne till jobbet. I somras skaffade vi en till liten valp och tanken var att jag skulle ta med mig båda 2 till jobbet men vi bytte kontor och fick inte längre ta med dem. Så nu har vi en dowwalking service. De hämtar upp hundarna vid lunch varje dag och går ut med dem tillsammans med andra hundar.
Rastning på lunchen....