Inlägg från: Bottis |Visa alla inlägg
  • Bottis

Hundägare + jobb

Hundgård med uppvärmd liten byggnad i.

Hon är där till barnen kommer hem från skolan. 

• Bottis
    missmr skrev 2010-11-22 20:54:18 följande:
    Hundgård...jag är tveksam till detta. Ensam och obevakad...iaf hos mig.

Hunddagis hur mycket betalar ni?

Jag föredrar dagmatte annars får det blir raster eller följa med jobbet ibland.
    Kan ju förstå din tvekan till hundgård. Var jag också tidigare. Förknippade hundgård med ensamma jakthundar i fjällen som står och gapar dygnet runt. Nu har jag ändrat mening.

Nu har vi flyttat till ett hus där hundgård fanns sedan tidigare. Huset ligger på landet så det finns inga vägar eller andra störande moment som stressar hunden så vi valde att testa gården och det fungerade. Vi har grannar som arbetar hemma (bonde och hästgård) och de har vi regelbunden kontakt med. De hör inte ett knyst från vår hund, hon står inte och ylar, gnäller eller skäller. Tidigare, vid förra boendet, hade vi dagmatte som tog ut henne två gånger om dagen.

Jag kan nu tycka att det är bättre för henne att vara i hundgården, där kan hon välja om hon vill lulla runt utomhus eller om hon vill ligga inomhus och sussa. Är hon hemma så ligger hon ju instängd utan valmöjligheter, kommer bara ut när dagmatte eller vi kommer hem och tar ut henne på lunchen. Så hundgården är helt klart det bästa alternativet för oss.  

Hoppas du TS finner på en lösning som passar för er. 
  • Bottis

Kan tillägga att när vår hund var hemma på dagarna och hade dagmatte som tog ut henne två ggr om dagen så verkade hon inte trivas. Hon skällde och gnällde ofta och mycket (dagmatte bodde då vägg i vägg med oss så hon hörde ju allt...). Hon hoppade upp på matbordet i köket och stod där och tittade ut genom fönstret, tydliga dregelspår efter henne på fönsterrutan... Hon bet sönder saker. Hon verkade stressad av att vara ensam inne.

Nu är hon en mycket lugnare hund. Inga stresstendenser som tidigare.

Alla hundar är ju dock olika  

Svar på tråden Hundägare + jobb