• Angel in sight

Något är fel på fläkten / ventilationssystemet, vad??

Fläkten i köket gör att matoset kommer ner i tvättstugan som ligger på våningen under. Det kommer ut genom ventilationhålet.

I köket finns ett vred bredvid spisen som man kan ha på 1, 0 eller 2. Vi har provat alla tre men oset kommer fortfarande ner i tvättstugan. Vad är fel? Någon som vill gissa?

• Svar på tråden Något är fel på fläkten / ventilationssystemet, vad??
  • Ulf Harrys Farsa

Köksventilationen har inte en egen "pipa" upp på taket (antar att ni bor i hus) finns två alternativ.

1. Ta dit en ventilationstekniker som kopplar om / drar nya ventilation
    2. skrota spisfläkten ni har och skaffa en med kolfilter som blåser ut luften i köket.

Bor ni i lägenhet kan jag direkt säga att ni inte får ha köksfläktens utblås kopplat till ventilationen.

• Angel in sight

Tack så jättemycket för svaret!
    Vi bor i hus.
    De som gjort det från början har gjort fel alltså?
    Min sambo monterade fläkten för den förra var trasig, kan han ha gjort fel vid den monteringen?

• Ulf Harrys Farsa

Tvättstugans och kökets ventilation sitter ihop, er köksfläkt trycker ut oset i ventilationen, detta betyder ju inte att luften fattar att den ska uppåt och ut över taket ;) Köket skall ha egen ventilation. Alternativt, kolfilterfläkt som blåser ut det "renade" oset i köket

• sommar2001

Finns ju ett 3e alternativ på köksfläkt. Finns alliancefläktar gjorda för att sammarbeta med central ventilation.

• Ulf Harrys Farsa
    sommar2001 skrev 2010-11-25 13:29:36 följande:

Finns ju ett 3e alternativ på köksfläkt. Finns alliancefläktar gjorda för att sammarbeta med central ventilation.

dock kommer inte fläkten att kunna berätta för luften att den ska uppåt till taket och inte ner i tvättstugan, det krävs omdragning.
  • sommar2001
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-25 16:47:47 följande:
    dock kommer inte fläkten att kunna berätta för luften att den ska uppåt till taket och inte ner i tvättstugan, det krävs omdragning.
    Nej men om det är ett sånt system de har så berättar köksfläkten att fläkten på vinden/taket måste öka hastigheten så att matoset går rätt väg ut ur huset och inte ner till tvättstugan.
    Problemet de har idag är att en vanlig fläkt är ansluten till ventilationshålet och det finns ju bara 2 alternativ. Kolfilter (som recirkulerar luften i rummet) eller Alliance (som är sammankopplad med en takfläkt som sköter övrig ventilation) 
    Jag säger inte att du har fel och att jag har rätt men det finns 2 alternativ så jag berättade bara om det andra...
  • Angel in sight

Dum fråga, men kan det på något sätt vara farligt att ha det så här? "Ulf Harrys pappa" skrev att man inte får ha det så i en lägenhet.

Men det här vredet bredvid spisen i köket som man kan ha på 1, 0 eller 2. Vilken är det tänkt att man ska ha på? När man har på 0 så hörs det att något händer för fläkten blir helt tyst. När den inte är på så brummar den ju lite, jag antar att det är luftdraget på något sätt. Men vilket av alternativen man än har så kommer oset ner i tvättstugan och även i badrummet uppe som har ett ventilationshål.

• Ulf Harrys Farsa

Det bästa alternativet är fortfarande att ta dit en ventilationskille eller om man är händig själv, dra ett separat ventrör från köket till taket.

i ett flerfamiljshus är problemet att om Familjen Andersson skaffar en köksfläkt och trycker ut sitt matos i ventilationen, hamnar det med största sannolikhet hos Familjen Persson vägg i vägg ;)
    dom flesta flerfamiljshus har endast självdrags köksventilation.

• Rigmor Mortis
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-25 07:51:40 följande:
    Tvättstugans och kökets ventilation sitter ihop, er köksfläkt trycker ut oset i ventilationen, detta betyder ju inte att luften fattar att den ska uppåt och ut över taket ;) Köket skall ha egen ventilation. Alternativt, kolfilterfläkt som blåser ut det "renade" oset i köket
    Tillräckligt lång pipa borde fixa draget så det åker upp/ut ändå tycker jag, förutsatt att tvättstugan inte har undertryck. 
  • Ulf Harrys Farsa
    Rigmor Mortis skrev 2010-11-30 22:12:16 följande:
    Tillräckligt lång pipa borde fixa draget så det åker upp/ut ändå tycker jag, förutsatt att tvättstugan inte har undertryck. 
    om det är självdrag så funkar det kanske, men om man trycker ut matoset så hamnar det vart som helst.
Svar på tråden Något är fel på fläkten / ventilationssystemet, vad??