• Anonym (Gravid v38)

Det trycker ner mot underlivet :-(

Hej
    Är i vecka 38 och har idag känt massor av tryck ned mot underlivet. Är det normalt? När jag går några steg kan det ibland kännas som att jag "tappar" magen, men det är väldigt svårt att förklara. Det drar på något vis i magen och det är väl lite blandat med svaga sammandragningar (det gör inte ont)

Huvudet ligger uppåt (mellan revbenen) så det är inte det som trycker.... vad kan det vara?

• Svar på tråden Det trycker ner mot underlivet :-(
  • Anonym

Kan bebisen vänt sig? Kontakta din bm och fråga vad hon tror jag tror det är relativt vanligt man känner ett tryck neråt på slutet av graviditeten

• delifi2

Man brukar känna tryck neråt i slutet av sin grav.
    Men kolla för säkerhets skull med din bm så hon kan känna hur bebisen ligger

• Anonym (Gravid v38)
    Anonym skrev 2010-11-22 21:13:30 följande:
    Kan bebisen vänt sig? Kontakta din bm och fråga vad hon tror jag tror det är relativt vanligt man känner ett tryck neråt på slutet av graviditeten
    Nej den har inte vänt sig =/ Känner huvudet väldigt tydligt. Undrar dock om det kan vara någon slags foglossning? Har ansträngt kroppen väldigt mycket idag =S
  • Anonym (Gravid v38)
    delifi2 skrev 2010-11-22 21:14:43 följande:
    Man brukar känna tryck neråt i slutet av sin grav.
    Men kolla för säkerhets skull med din bm så hon kan känna hur bebisen ligger
    Jag vet hur den ligger, men jag började känna såhär efter att ha "jobbat" hela dagen hemma. Håller på och renoverar ett rum så kroppen har blivit väldigt ansträngd....
  • Mamma S

Jag tycker du ska ringa din bm så hon kan göra en koll. Det låter på din beskrivning som att du har lite sammandragningar, det i kombination med ett tryck mot underlivet kan ju vara tecken på att förlossningen är på gång. Eftersom bebisen ligger med huvudet uppåt ska du väl föda med planerat snitt, eller?

• Anonym (Gravid v38)
    Mamma S skrev 2010-11-22 21:18:59 följande:
    Jag tycker du ska ringa din bm så hon kan göra en koll. Det låter på din beskrivning som att du har lite sammandragningar, det i kombination med ett tryck mot underlivet kan ju vara tecken på att förlossningen är på gång. Eftersom bebisen ligger med huvudet uppåt ska du väl föda med planerat snitt, eller?
    Ja det stämmer, och får jag minsta lilla värk så måste jag åka akut in säger dom. Det kan inte bero på att jag ansträngt kroppen då? Att det är någon slags träningsvärk? Foglossning? Har t.o.m ont i baken.
  • imsel

Kan ju bara vara vanliga sammandragningar, men också värkar.
    Så hade jag varit dig så hade jag försökt ligga ner och slappna av, och fortsätter det så hade jag ringt förlossningen. Eftersom du ska föda med snitt.

I april kom min bebbe
  • Anonym
    Anonym (Gravid v38) skrev 2010-11-22 21:20:27 följande:
    Ja det stämmer, och får jag minsta lilla värk så måste jag åka akut in säger dom. Det kan inte bero på att jag ansträngt kroppen då? Att det är någon slags träningsvärk? Foglossning? Har t.o.m ont i baken.
    Men ska du inte ringa förlossningen och höra vad de tycker då?
  • jessamy

Men ont i baken kan man få när man har sammandragningar. Jag tycker du ska ringa förlossningen och rådgöra eftersom barnet ligger i säte. Bättre att ringa en gång för mycket!

• Anonym (Gravid v38)
    imsel skrev 2010-11-22 21:23:14 följande:
    Kan ju bara vara vanliga sammandragningar, men också värkar.
    Så hade jag varit dig så hade jag försökt ligga ner och slappna av, och fortsätter det så hade jag ringt förlossningen. Eftersom du ska föda med snitt.
    Men hur käns värkar då? Gör inte dom ont? Jag inbillar mig starkt att kroppen är överansträngd och att jag har ont i varenda muskel... Men magen känns mycket tyngre nu, och står jag upp så känns det nästan som att jag ska tappa magen (om ni förstår hur jag menar?)

Ska vila lite och se om det blir bättre
Svar på tråden Det trycker ner mot underlivet :-(