• pussgurkan86

"Albaner är inte ett civiliserat folk"

dom är muslimer där nere i Balkan och är rädd att han kommer att ta ditt, barnens pass och ta barnen ifrån dig. kanske han kommer att tvinga dig till slavarbete. kvinnor har inga som helst rättigheter i Albanien och dom måste lyda männen. akta dig så att du inte blir våldtagen eller/och mördad där i Albanien förekommer många hedersmord akta dig för maffian Vi är rädda att om du åker till Albanien att du och barnen aldrig kommer hem igen.

Det här är några saker som min familj har sagt till mig och anledning är att jag och min albanska sambo och våra 2 barn kommer att resa till Albanien och kosovo och vara där i några månader. Vi har även sagt att om vi trivs i Albanien så kanske vi flyttar dit  och bor där under våren och sommaren men det kommer isf dröja. det är inget som är bestämt ännu.

Min familj är totalt emot detta och anser att dom har rätt att säga precis vad som helst till mig och totalt kränka min sambo. Att dom bara tror att min sambo skulle ta barnen ifrån mig och sen lämna mig där med ingenting är helt absurt. Min familj har alltid varit trevliga mot min sambo och igår skrev min storebror att ingen i släkten gillar min sambo.

Jag är vuxen, 24 år på onsdag och får göra precis vad jag vill med mitt liv. Jag stör mig så fruktänsvärt mycket på att min familj tror att han bestämmer över mig, att jag inte kan föra min egen talan, att det är han som har bestämt att vi ska åka dit.

Jag stör mig också på att min familj säger att innan hade du så mycket mål i livet innan du fick barn, jag bodde själv, jag skulle plugga på högskolan och träffade kompisar. nu när jag har barn så har jag inga mål pga. jag inte ska plugga på högskolan och kompisarna ja dom vill festa när dom är lediga. det är inget som jag vill utan vill tillbringa min tid med min familj.

vår dotter fyller 2 år på lördag och då ska vi ha kalas för henne och ärligt talat så känns det inte bra att vi ska fira den med min familj när dom har sagt såhär och kränkt både mig och min sambo. Jag vill inte gå omkring och oroa mig över ifall någon säger något dumt till min sambo och det blir bråk. jag vill inte iheller spendera våra pengar till tårta, godis, läsk med mera för att dom ska sitta där och le med sitt falska leende och vara så snäll mot min sambo när dom tycker som dom tycker.

Kan tillägga också att jag har känt min sambo i 7,5 år och hade han varit en "sån man" så hade jag aldrig skaffat 2 barn med honom och velat ha ett liv med honom.

Ni som har läst allting vill jag bara säga tack för att ni tog er tid och hoppas ni har lite råd och tips eller bara synpunkter på det här.

kram från en arg och besviken pussgurka.

• Svar på tråden "Albaner är inte ett civiliserat folk"
  • Anonym (Dr Alban!)

Bjud dina släktingar på kalaset, de är bara oroliga för dig (läs: är rädda om dig, älskar dig!). Sen om du är 24 år och får göra som du vill tar de nog ingen hänsyn till ;) Dina egna barn kommer att växa upp och du kommer ganska säkert bli likadan och säga till dem vad du tycker är bra för dem osv :) 
    Albaner har jag personligen ingen bra erfarenhet av, väldigt dålig faktiskt! Men om din man är bra så lyssna på vad DIN familj har att säga, lyssna och ta till dig. Sen fattar du ett eget beslut. Men det egna beslutet hoppas jag att du tar genom att googla, prata med kompisar och här :) Lycka till!

• pussgurkan86
    Anonym (Dr Alban!) skrev 2010-11-22 22:38:08 följande:
    Bjud dina släktingar på kalaset, de är bara oroliga för dig (läs: är rädda om dig, älskar dig!). Sen om du är 24 år och får göra som du vill tar de nog ingen hänsyn till ;) Dina egna barn kommer att växa upp och du kommer ganska säkert bli likadan och säga till dem vad du tycker är bra för dem osv :) 
    Albaner har jag personligen ingen bra erfarenhet av, väldigt dålig faktiskt! Men om din man är bra så lyssna på vad DIN familj har att säga, lyssna och ta till dig. Sen fattar du ett eget beslut. Men det egna beslutet hoppas jag att du tar genom att googla, prata med kompisar och här :) Lycka till!
    jag har varit i kosovo och träffat hans släktingar. jag träffar ofta hans släkt här i sverige. Jag vet att det finns dåliga albaner också men det dom säger stämmer ju inte. det är det som stör mig.

jag vet att dom älskar mig och är oroliga men att säga att min kille kommer ta barnen ifrån mig och att han kanske tvingar mig till slavarbete?? det är personliga kränkningar och det är därför jag är så arg.

och han är inte alls troende eller muslim.
  • sarasaras

Jag forstar precis din frustration. Jag sitter val lite i samma sits, har inga barn men bor utomlands med min sambo. Jag kan bara tolka det som att min familj ar till en viss grad ledsna over att jag har gjort valet att flytta bort fran dem. Nar det blir barn sa kommer ju inte mormor och morfar vara dar, osv osv. De kanske inte uttrycker sig lika spydigt som dina nara verkar gora men jag tror att orsaken ar densamma- de ar oroliga och..ja, inte sa glada att man inte kommer finnas i deras narhet langre. Speciellt inte nar det finns smabarn i bilden.
    Sen maste man ju forsta deras oro lite ocksa. Jag menar, Albanien ar sakert ett jattefint och harligt land, men det ligger lite i den familjara svenskens natur att inte ha forstaelse for att folk flyttar bort. Det ar ju trots allt ett valdigt bekvamt och, ja, bra land att bo i, och det ar inte utan att jag langtar tillbaka till just dessa bekvamligheter. Och familj saklart.
    Jag kan bara rekommendera att bjuda ner familjen en vecka eller sa. Efter att min hela familj hade varit och halsat pa oss i varan lilla lya, (i Israel) sa blev de genast med toleranta och ville dessutom komma tillbaka fort som ogat. Pappa funderar over att flytta hit som pensionar, jaa du.. :)
    Och vad det galler dina foraldrars forhallande till din sambo sa far de val helt enkelt gilla laget. Ni har ju tva barn tillsammans sa jag kan inte forsta vad de vill fa ut av den taskiga attityden. Sa smaningomo mjuknar de val upp och accepterar honom som han ar. Lycka till!

• pussgurkan86

sarasaras: dom har träffat honom nu i 4 år och har alltid varit trevliga mot honom, det är därför jag blev så paff när min bror skrev så. jag personligen tycker att det är falskt.

jag förstår att man alltid kommer att oroa sig över sina barn men jag kan inte förstå hur man kan säga såna saker som dom har gjort. kanske dom sa så av rädsla och oro men det är ingen ursäkt. min sambo känner sig väldigt kränkt och jag förstår honom.

• Moth

Ni har redan barn så det känns inte särskilt rätt tid för de att hålla på och inte acceptera
    förhållandet, att det innebär ett och annat.

Jag är själv utländsk. Men jag kan till en viss del förstå att det finns konstigheter om just Albanien som sticker ut ögonen även på en som är från ett annat land i Balkan, t.ex. släktfejder med hedersrelaterad kultur (klaner, blodshämnd). Jag såg en dokumentär om det på SVT för flera år sedan och ja, det fick en att höja ögonbrynen.

• Anonym (Dr Alban!)
    pussgurkan86 skrev 2010-11-22 22:51:09 följande:
    sarasaras: dom har träffat honom nu i 4 år och har alltid varit trevliga mot honom, det är därför jag blev så paff när min bror skrev så. jag personligen tycker att det är falskt.

jag förstår att man alltid kommer att oroa sig över sina barn men jag kan inte förstå hur man kan säga såna saker som dom har gjort. kanske dom sa så av rädsla och oro men det är ingen ursäkt. min sambo känner sig väldigt kränkt och jag förstår honom.
    Kränkande saker säger de flesta när de är rädda och känner sig osäkra, det gör jag, min son och hans flickvän också. Det som betyder något är hur man löser det (gärna direkt :) Bjud dina släktingar, förlåt dem (eller egentligen, förstå deras oro) Bjud ner dem, och låt dem delta :) 
  • pussgurkan86
    Anonym (Dr Alban!) skrev 2010-11-22 23:09:21 följande:
    Kränkande saker säger de flesta när de är rädda och känner sig osäkra, det gör jag, min son och hans flickvän också. Det som betyder något är hur man löser det (gärna direkt :) Bjud dina släktingar, förlåt dem (eller egentligen, förstå deras oro) Bjud ner dem, och låt dem delta :) 
    jag har sagt att jag inte vill prata mer om det här med dom men dom förstår inte utan fortsätter att tjata. det är inte att visa respekt. jag vet inte hur jag ska göra med kalaset, jag vill inte behöva gå och vara orolig över att det ska bli bråk och dotterns dag ska förstöras.

men även om jag har varit orolig över min familj och deras beslut så har jag inte kränkt dom. ibland ska man vara tyst.
  • Anonym (Dr Alban!)
    pussgurkan86 skrev 2010-11-22 23:12:54 följande:
    jag har sagt att jag inte vill prata mer om det här med dom men dom förstår inte utan fortsätter att tjata. det är inte att visa respekt. jag vet inte hur jag ska göra med kalaset, jag vill inte behöva gå och vara orolig över att det ska bli bråk och dotterns dag ska förstöras.

men även om jag har varit orolig över min familj och deras beslut så har jag inte kränkt dom. ibland ska man vara tyst.
    Klart de kommer fortsätta att tjata, de kommer att tjata tills du bjuder in dem (gäller oavsett vilken kultur man kommer ifrån!) Men nu är det din dotters dag, tror du inte att de skärper till sig om du uttryckligen önskar det? Sen efter det kommer ni säkert ha diskussioner. Men mitt råd är, för din dotters skull, neka inte henne sin släkt och familj pga något som ingen vet framtiden om. Bråk, om du är orolig så skaffa några "livvakter" inom familjen som du litar på, menar de som är lena i "truten" och pratar om att nu handlar det om lilla tjejen... Tror det kommer bli bra. Men kom ihåg, det är lilltjejens dag
  • pussgurkan86
    Anonym (Dr Alban!) skrev 2010-11-22 23:21:14 följande:
    Klart de kommer fortsätta att tjata, de kommer att tjata tills du bjuder in dem (gäller oavsett vilken kultur man kommer ifrån!) Men nu är det din dotters dag, tror du inte att de skärper till sig om du uttryckligen önskar det? Sen efter det kommer ni säkert ha diskussioner. Men mitt råd är, för din dotters skull, neka inte henne sin släkt och familj pga något som ingen vet framtiden om. Bråk, om du är orolig så skaffa några "livvakter" inom familjen som du litar på, menar de som är lena i "truten" och pratar om att nu handlar det om lilla tjejen... Tror det kommer bli bra. Men kom ihåg, det är lilltjejens dag
    jo det är därför jag inte vill att det ska bli bråk. sen hur roligt är det för min sambo att vara med min släkt när dom har sagt så om honom?? det är hans dotter med och jag vill att det ska bli en rolig dag för min dotter.

jag ska tänka på det mer imorgon och jag nekar inte henne sin släkt eller familj. jag vill bara inte umgås med falska människor och jag anser att detta är falskt gjort.
  • Anonym (Dr Alban!)

Men tjejen! Helt ärligt vet du inte vad hans familj säger. Så gör det bästa av situationen: gör det genom att fota till din dotters bästa dag :) Din plikt faktiskt, inte dina känslor, utan vad du gör för din dotter :=) Bevara bilderna väl Lycka till! 

Svar på tråden "Albaner är inte ett civiliserat folk"