• pussgurkan86

"Albaner är inte ett civiliserat folk"

dom är muslimer där nere i Balkan och är rädd att han kommer att ta ditt, barnens pass och ta barnen ifrån dig. kanske han kommer att tvinga dig till slavarbete. kvinnor har inga som helst rättigheter i Albanien och dom måste lyda männen. akta dig så att du inte blir våldtagen eller/och mördad där i Albanien förekommer många hedersmord akta dig för maffian Vi är rädda att om du åker till Albanien att du och barnen aldrig kommer hem igen.

Det här är några saker som min familj har sagt till mig och anledning är att jag och min albanska sambo och våra 2 barn kommer att resa till Albanien och kosovo och vara där i några månader. Vi har även sagt att om vi trivs i Albanien så kanske vi flyttar dit  och bor där under våren och sommaren men det kommer isf dröja. det är inget som är bestämt ännu.

Min familj är totalt emot detta och anser att dom har rätt att säga precis vad som helst till mig och totalt kränka min sambo. Att dom bara tror att min sambo skulle ta barnen ifrån mig och sen lämna mig där med ingenting är helt absurt. Min familj har alltid varit trevliga mot min sambo och igår skrev min storebror att ingen i släkten gillar min sambo.

Jag är vuxen, 24 år på onsdag och får göra precis vad jag vill med mitt liv. Jag stör mig så fruktänsvärt mycket på att min familj tror att han bestämmer över mig, att jag inte kan föra min egen talan, att det är han som har bestämt att vi ska åka dit.

Jag stör mig också på att min familj säger att innan hade du så mycket mål i livet innan du fick barn, jag bodde själv, jag skulle plugga på högskolan och träffade kompisar. nu när jag har barn så har jag inga mål pga. jag inte ska plugga på högskolan och kompisarna ja dom vill festa när dom är lediga. det är inget som jag vill utan vill tillbringa min tid med min familj.

vår dotter fyller 2 år på lördag och då ska vi ha kalas för henne och ärligt talat så känns det inte bra att vi ska fira den med min familj när dom har sagt såhär och kränkt både mig och min sambo. Jag vill inte gå omkring och oroa mig över ifall någon säger något dumt till min sambo och det blir bråk. jag vill inte iheller spendera våra pengar till tårta, godis, läsk med mera för att dom ska sitta där och le med sitt falska leende och vara så snäll mot min sambo när dom tycker som dom tycker.

Kan tillägga också att jag har känt min sambo i 7,5 år och hade han varit en "sån man" så hade jag aldrig skaffat 2 barn med honom och velat ha ett liv med honom.

Ni som har läst allting vill jag bara säga tack för att ni tog er tid och hoppas ni har lite råd och tips eller bara synpunkter på det här.

kram från en arg och besviken pussgurka.

• Svar på tråden "Albaner är inte ett civiliserat folk"
  • FabulousMom

Jag är själv gift med en alban och har aldrig hört talas om det som din familj påstår om albaner.

Har din familj träffat hans familj? Har de lärt känna varandra?

Jag skulle köra på och ha kalaset i alla fall, för mig skulle det enda rätta vara att bjuda alla och sen får de komma om de vill. För att bryta fördomarna måste din familj få träffa din kille och hans familj och se att de faktiskt är civiliserade.

Erbjud dem att följa med till Albanien, visa dem bilder och information om landet, dess turistorter och liknande. sannolikheten är väl inte så stor att de vill åka dit just nu men de kanske slappnar av lite om de får se att det faktiskt är ett civiliserat land, dock är det fortfarande på väg upp och jag skulle väl inte rekommendera att bo där (på minst 10 år) men det får man ju avgöra själv, hur mycket man värdesätter bra skolgång, sjukvård och fungerande samhällslagar.

• Jexter

Du måste presentera trovärdiga resonemang till varför de har fel i sina antaganden - mitt tips är att luska fram en hög bevis för dem så att de ser att de inte har någonting att oroa sig för. Typ fakta om landet eller nåt. Lycka till med den saken förresten. Sen kommer de inte bara ändra sig i albanienfrågan, de kommer även börja se dig som lite mer vuxen istället för en någon som argumenterar med  "nähä sånt händer inte ALLS där, och förresten så är jag 24 år och vuxen så jag bestämmer själv!". Dina föräldrar känner dig bättre än du anar och om de reagerar på ett visst sätt så är det troligen befogat.

• pussgurkan86

dr alban: eftersom vi bor trångt så ska vi inte ha kalaset hos oss utan hos min farmor och farfar som bor i ett stort hus. det är endast mina släktingar som ska komma pga. deras åsikter. jag vet om dom säger något till min sambo så får jag veta det, vi berättar sånt för varandra.

fabulousmom: läs ovan. dom har träffat lite av hans släktingar, dom som bor nära. dom har träffat min kille i snart 5 år och han har varit trevlig mot dom. sen vill dom absolut inte följa med till albanien, det är jag ganska säker på. dom har läst lite fakta om albanien på google och drar slutsatser om det, det är gammal fakta och inte från 2010. nu ska vi inte bo där på heltid, bara på våren och sommaren om vi nu gillar det. sånt har vi inte planerat utan får ta det som det kommer. sen har man bara pengar så finns det privat sjukvård som är bra, barnen ska gå i skolan i sverige.

Jexter: du verkar ju vara helt knasig, visst det förekommer skit där med men det är inte värre än sverige. det förekommer skit överallt men någonstans måste man ju vara. nej du känner inte mina släktingar och det är inte alls sant det dom säger, vad vet du om det?? jag har dragit upp några saker här, hade jag berättat om alla saker så hade det blivit för långt. Visst jag kan förstå att man är rädd om sina barn men att säga att ett visst folk är på ett visst sätt är ett tecken på att man kanske inte är så mogen själv. sen tycker jag personligen att man inte ska lägga sig i andras liv på det sättet, jag dömer inte min mammas kille och hennes beslut i hennes liv eller min pappas beslut om hans liv och min bror ska vi inte prata om. han får ordna upp sig liv innan han ens har någon talan.

• leonita

hej  hej  jag blev nyss medlem här verkade intressant  sökte lite om kosovo/albanien så jag såg vad du hade skrivit jag förstår mig inte var ifrån din familj har fått  sån dålig bild av albanerna. jag har en farbror som är gift med en svensk och de har 2 barn hon har varit flera gånger i kosovo och hon trivs där hennes svärföräldrar och släkten dör för henne de har sån bra bild av sverige min farfar och farmor har varit här isverige så att de kunde träffa hennes föräldrar med jag tror att det gjorde en stor skillnad när de träffades jag önskade för din skulle och din familjs skulle att de hade kunnat vara ett sett att bevisa för dem att det är inte som  de tror vi albaner har så mycket och ge vi tar inte vi ger med, de ska vara glada att de har sina barnbarn  att för derras skull  kunna åka ner och för din skull med jag vet att de kommer få en helt annan uppfattning av oss albaner, jag önskar dig lycka tll.  

• enny signatur

Jag hade tyckt det vore väligt problematiskt. Fira dagen där men båkar de om det så avbryt det, ta med dottern på något jätte superkul någonannanstans isåfall (hon ska inte drabbas!)

• snapdragon

jag hade brutit med de släktingar som sagt sådana saker om min pojkvän.
    jag hade iof brutit med de släktingar som uttryckt sådana inskränkta, fördomsfulla åsikter också.

• pussgurkan86

kalaset gick bra, vi hade det hemma hos oss och ingen bråkade eller var sur. Jag har pratat ordentligt med både min mamma och pappa och även min sambo har pratat med dom. Dom kommer nog aldrig att förstå men dom börjar acceptera det mer och mer nu.

deras åsikter är ju fördomar och det baseras på vad dom har läst på google, fakta som är gammalt och att det är ett muslimskt land.

tack för era svar.

• Anonym (Varit gift)

Hejsan!

Vill bara säga att jag är glad att kalaset gick bra.
    Bra att du och din sambo kunde prata med dina föräldrar, men preicis som du skriver så tror jag aldrig dom kommer ändra sin åsikt, hur gärna du än vill det.
    Du måste acceptera att dom tycker och känner som dom gör. Precis som du tycker att dom ska acceptera ditt val.

Jag gifte mig själv med en kosovoalban när jag var 18 år. Han hade ett utvisningshot över sig, och han sa att om jag inte skulle gifta mig med honom så skulle vi aldrig ses mer.
    Jag gifte mig och mina föräldrar rev sitt hår.... De hade också fördomar, men deras visade sig i slutändan vara nästintill befogade.

Vi pratade lite smått om att skaffa barn. Jag minns att jag skojade lite om vad som skulle hända ifall vi skulle skiljas och då sa han helt allvarligt: - Då är barnen mina, och du kommer aldrig se dom mer.
    Han var högutbildad och mycket social, men han hade innerst inne mycket fasta åsikter om att det är mannen som har sista ordet och som bestämmer.

Allt eftersom tiden gick märkte jag att han blev arg och svartsjuk och jag fick passa upp honom och hans släkt/vänner med mat och husrum när de kom på besök. Jag hade inget att säga till om i mitt eget hem.
    Några pengar hade jag aldrig, eftersom han ansåg att jag skulle betala hyran och räkningar med mina pengar, och sen kunde jag få någon slant av honom ibland. Och det hände typ aldrig.

Vi fick aldrig några barn, och det är jag glad för idag, jag hade aldrig kunnat lämna honom då med tanke på att jag troligen aldrig skulle få se dom igen.

Jag älskade verkligen en del av deras varma kultur, deras matlagning, sammahållning, fester....men det var inte värt priset.

Jag sa att jag ville skiljas. Han åkte direkt ner till Albanien och träffade en ny flicka, och innan skilsmässan ens var riktigt klar var hon på väg hit. Hans föräldrar hade hjälpt honom att hitta henne bland sina vänner.
    Jag trodde verkligen hans föräldrar älskade mig (jag hade fått den känslan), men tydligen var jag lätt att "byta ut".

Idag har han två barn med sin nya fru, och de bor här i Sverige tack vare mig. Jag träffade min exman kort efter vår skilsmässa då vi skulle dela upp resterande bohag. Han visade då foton och berättade att då han blivit utvisad en kort period innan vårt giftermål, hade varit i Prag och bott hos en kvinna som han delade säng med. Hon hade vetat om mig här i Sverige, och att han skulle lämna henne. Men han roade sig så länge han kunde och hade gratis bostad där.
    Och här hemma i Sverige gick jag och grät och väntade på honom.....Jag jobbade dagar och helger och skickade ner pengar till honom där han bodde med sitt luder.

Jag blev totalt grundlurad.

Men jag gick vidare med en erfarenhet i livet. Idag lever jag med en svensk man och har två underbara barn. Så det slutade lyckligt. 

• dunderk

Jag vill egentligen bara önska dig lycka till och säga att vad du än gör så ska du följa din magkänsla.

• pussgurkan86

till varit gift: uscchh vilket kräk. det finns förstås kräk överallt i alla länder. Jag och min kille har pratat om hur vi ska göra med barnen om vi skulle seperera och vi kommer att ha barnen lika mycket. både jag och min kille har växt upp med föräldrar som bråkat mycket och vi skulle aldrig utsätta våra barn för sånt.

angående det här med att passa upp mannen och deras släktingar tror jag inte har något med att göra med att dom är albaner, jag har iaf aldrig passat upp någon och kommer inte att göra det iheller. när släktingar kommer på besök så ordnar vi tillsammans med fika och min kille hjälper till mycket med vår dotter. han är en jätte bra pappa. vi har gemensam ekonomi så vi har inte det problemet som ni hade.

när vi var i kosovo så passade visserligen kvinnan upp mannen med mat men sen gör min farmor det med min farmor också.

jag beklagar att du har träffat en sån idiot till kille och att din syn på albaner är inte så bra.

• keya12

Underliga svar i denna tråden. Det är inte utan att jag undrar hur svaren hade lytt om det var en utländsk familj som betett sig illa och sagt kränkande saker om en svensk partner. Nåja...

Bra att ni alla försökte vara vuxna på kalaset. Själv hade jag varit helt vansinnig om min familj sagt liknande saker om min sambo och fruktansvärt ledsen om sambons familj sagt liknande om mig. Jag tror faktiskt inte att jag hade pallat med att träffa dem oavsett vilken av dessa situationer jag hade hamnat i. Strakt av er att bjuda och försöka för er dotters skull!

Vill ni inte bryta eller minska kontakten med din familj så be dem hålla tyst om sina åsikter i framtiden. Säg att du kan förstå att de inte vill att ni flyttar bort, men att deras oro är obefogad och mer än så vill ni inte diskutera saken igen. Det är mitt råd. Lycka till i framtiden hur ni än väljer att hantera situationen.

• Mirian82

Är själv gift med en alban, och har två barn. Hinner inte skriva så mycket nu, men återkommer... TS! Skriv gärna till mig om du vill...

• Mirian82
    Moth skrev 2010-11-22 23:07:32 följande:
    Ni har redan barn så det känns inte särskilt rätt tid för de att hålla på och inte acceptera
    förhållandet, att det innebär ett och annat.

Jag är själv utländsk. Men jag kan till en viss del förstå att det finns konstigheter om just Albanien som sticker ut ögonen även på en som är från ett annat land i Balkan, t.ex. släktfejder med hedersrelaterad kultur (klaner, blodshämnd). Jag såg en dokumentär om det på SVT för flera år sedan och ja, det fick en att höja ögonbrynen.
    Förstår inte alls ditt svar/inlägg...

Vilket land kommer du ifrån? Såg en dokumentär på SVT på FLERA ÅR SEN?! Det du pratar om finns till viss del i norra delarna av Albanien. Men absolut inget som är vanligt, mer än på vissa ställen då.

Undrar om du ens har varit i Albanien?
  • Äldre

Hej alla. Jag vet faktiskt inte varför jag skriver men jag har läst mycket och mycket är negativt .. Men min historia är väldigt komplicerat .. Jag är 10 år äldre än min pojkvän som är alban .. Han har uppehållstillstånd när vi träffades (1år sedan) vi föll för varandra direkt .. Vi vet att jag är väldigt förbjuden för honom men vi klarar inte av att vara ifrån varandra.. .. Han vill gifta sig och skaffa barn med mig .. Jag har träffat några i hans familj .. Kompisar vet att vi är tillsammans .. Han har stortsett bott med mig i 1 år men inte skriven hos mig (mitt val) han gör rätt för sig och har stor respekt för mig och min familj .. Min familj är Starka SD anhängare men respekterar mitt val av man ... Men pga han har traditioner i sin familj (av de äldre ) så är vi nästan hemliga ..& jag respekterar det. Jag sa när vi träffades att jag vägrar leva hela livet hemlig men jag förstår att vi behöver det ett tag ... Hans familj vet om att han träffar en svensk tjej...

Då undrar ni säkert varför är jag väldigt förbunden enligt hans traditonella familj ... Jo

1. Jag är svensk

2. Jag är 10 år äldre.

3. Jag har barn sen innan ( jag valde att lämna min man då jag upptäckte att han slog mina barn , mig va det psykisk misshandel men jag stod ut för barnen & han är svensk och rasist )

Men oavsett allt detta så älskar vi varandra och kan inte tänka oss ett liv utan varandra ... Han kallar även barnen som sina och älskar dom som en förälder ... Därför blir jag lite ledsen när många skriver att albaner leker bara med oss svenska tjejer ...

• adelina

albaner är som vanliga människor, tänk om jag skulle säga att svenskar inte är normala, vad skulle ni tycka om det va

• Astrit

Va vet du om Albaner?? Låter som en serb eller Grek? Eller nån av dom har pratat om Albanerna kanske.Kan det finnas nån land som inte har krimineller?

Tycker du att svenskar är änglar? Man kan inte blanda en helt land pga av några individer. Men du visar hur naiv du är med din logik och som människa.

Va vet du om albansk historia?

Svar på tråden "Albaner är inte ett civiliserat folk"