Inlägg från: Anonym (tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjej)

Spelberoende hjälp!!

Hej! Min sambo är spelberoende och bra på att manipulera...så flera gånger har han spelat bort hela hans lön för att sen ta sms lån till räkningar och sen har han även spelat bort mina pengar. Jag bara grät och grät för att inte veta hur vi skulle klara oss. Och han säger alltid att det löser sig. Men det har blivit lite bättre. Förra månaden spelade han bara för 2000 kr. Men det är 2000 för mycket tycker jag. Och jag har sagt att han borde börja gå på möten men han har ingen motivation för det nu. Han mår inte tillräckligt bra. Varje gång lönen kommer så blir jag så orolig och rädd. Vet inte alls hur länge lönen kommer räcka. Oftast brukar den va slut innan vi har fått den :(

• Anonym (tjej)

Saken är den att jag har under ett halvår betalat alla räkningar som är gemensamma, sen har han betalat hans egna och dom ligger väl på ca 7 i månaden...så skulle han betala hälften för boendet osv, så skulle han inte ha några pengar kvar och det tar på mitt psyke att vara den som alltid handlar och försörjer honom. Men det är ett bra förslag att göra så att han för över pengar...fast vi har egentligen gjort så redan....han har fört över iaf halva hyran, men sen när hans pengar är slut, så ber han mig föra över till hans konto osv för att han ska köpa luch på jobbet, cigg mm. Och jag vet att han har köpt lunch och inte spelat för pengarna, men han förtjänar ju inte de grejerna heller. Och jag är väl för snäll och vet inte hur man säger nej :( Så där har jag ett problem. Har du några tips på det kanske?? Han resonerar lite så också att jag har ju klarat mig innan att betala allt själv, men han inser ju inte att allt kostar dubbelt så mycket om jag ska försörja honom också. Och snart ska vi flytta och då har vi båda skrivit på kontraktet, så då kan jag ju iaf komma med den att lägenheten står också på honom. Och nu har han faktiskt börjat jobba svart så att han får in mer pengar och de delar vi på, men det känns också lite onödigt, för hade han inte spelat så hade vi haft de extra pengarna och kunnat ses mer, för när han jobbar så mycket så ses vi nästan bara då vi ska sova, då jag själv jobbar kväll :( Vet inte om jag skulle klara av att gå på möten, då det känns som att vad jag än säger så lyssnar han inte på mig. Och göra slut vill jag inte heller för älskar verkligen honom hur dumt det än låter....Hur blev du av med beroendet? Hur handskades din sambo med ditt beroende?

• Anonym (tjej)

kostar de mötena något? Tack för dina tips :) Ja, det är hyres som vi har skrivit på. Det borde vara lag på att båda betalar hälften tycker jag, men så är det nog inte...hehe. Skulle han inte ha mig som stöd så skulle han bo hos sin mamma och där får han gratis mat osv. För hon är också för snäll :( Hans mamma vet om det och vi pratar om det ibland jag och hon. Men har inte vågat berätta för mina föräldrar för då skulle dom tycka illa om honom. Men det har varit så ibland att jag har fått låna lite av min pappa för att pengarna har varit slut direkt. Men han tror bara att vi har haft mycket med räkningar och så....men jag har sagt till min sambo att jag inte tänker låna av honom igen för då börjar ju han undra....2 vuxna där båda har inkomst och pengarna slut direkt efter första dagen. Fast min syster vet om det och jag har sagt till henne att hon inte ska låna ut pengar till mig eller honom, för jag vill inte ha fler skulder. Jepp, så sant...hade till o med sparade pengar när jag bodde själv.

• Anonym (tjej)

Jag känner igen det där. Spelare skiter i andra och hur andra mår...som min sambo då. Han fick lön idag och jag såg till att betala hans räkningar så hade han 6000 kvar och så har han ett lån på 2000 varje månad som de drar den sista. Så tänkte jag eftersom han nu har bett hans mamma spärra statoilkortet som han hade, för det har gjort att räkningarna blir höga och då har han inte betalat hälften av våra gemensamma räkningar, men jag tänkte vara snäll denna månaden, så att han klarar sig med bensin och så denna månaden, men nu när jag kom hem så hade han bara 900 kvar på kontot :( Så det känns verkligen som att han skiter i mig. så han hade spelat upp 5000. Va mycket man hade fått för de pengarna. Hade räckt nästan 2 månader till mat. Han gråter varje gång han har spelat för så mycket och ändå fortsätter han. Kommer bli samma visa varje månad känns det som...så här är en till som inte vet vad jag ska göra för att få honom att sluta :( Han ringde mig idag när jag var på jobbet, så nämnde jag att han inte får spela denna månaden. Då sa han "men bara 100 kr" Så sa jag nej, men ändå så gör han det. Visst hade han bara spelat för 100 kr...men icke :(

• Anonym (tjej)
    Netteplette skrev 2010-11-26 00:01:42 följande:
    Usch, jag lider med dig också! :( Din sambo har också stora problem med spel och mår verkligen fruktansvärt dåligt, det kan jag garantera. Men spelberoendet har blivit ett missbruk för honom som han inte kan hantera. Han vill vinna tillbaka sina förlorade 5000 kronor och alla andra tusenlappar han spelat bort och därför kommer han att fortsätta spela tills han inte har mer att spela för.

Jag tycker att du ska föreslå att du tar hand om hela hans lön, utom kanske ett par tusen kronor, och betalar alla era räkningar och gemensamma utgifter, om du kan tänka dig det ansvaret förstås. Så kan han få ett visst belopp i veckan som han kan göra vad han vill med. Spelar han bort de pengarna så får han inte mer, han överlever ändå och bidrar till era gemensamma utgifter. Så länge han har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen behöver han inte mer om han väljer att spela bort sina fickpengar.

Jag förstår att det kan verka som att han skiter i dig och kan gå över lik för att få spela, men det är en "sjuk" sida av honom. Spelet gör honom till en annan än den han egentligen är. Jag kan bara tala för mig själv, men jag älskar min sambo och mina föräldrar av hela mitt hjärta och skiter verkligen inte i hur de mår. Det jobbigaste nu när jag börjar bli "frisk" så sakteliga är att jag börjar inse hur mycket jag sårat dem och hur illa jag betett mig både mot mig själv och dem när det var som värst. Den skulden får jag bära med mig hela livet. Jag har accepterat min ekonomiska skuld, även om den är på hundratusentals kronor vilket är helt sjukt mycket pengar, så har jag accepterat att de pengarna får jag aldrig tillbaka genom spel. Men den emotionella skulden till mina anhöriga, den sitter djupare och den kommer ta mycket längre tid att förlika sig med.
    Mm...vet att han bara vill spela tillbaka allt, vilket han aldrig kommer att lyckas med. Han låg och sov den kvällen jag kom hem och jag vet att han mådde dåligt. Så när han vaknade på morgonen så höll han om mig extra hårt och började gråta. Jag var tvungen att ta upp det med honom att jag har kollat hans konto och att jag blev ledsen. Men det känns skönt att han pratar med mig om det iaf, för innan när jag ställde frågor som hur mår du...så kunde han ryta till. När hans pengar väl är slut så frågade han mig försiktigt om jag kunde låna honom 2000 kr till lånet som kommer dras på kontot. Så sa jag "På ett vilkor, att jag får ha hand om din lön härdanefter" Och det gick han med på, men är rädd för att han inte längre vill det när nästa lön kommer. Men jag hoppas att han kommer att hålla det han sa. Men får se
  • Anonym (tjej)

Tack :) Det känns ändå som att vi är på väg åt rätt håll, men det kan ju ändra på bara nån sekund liksom. Men får verkligen kämpa. Och jag tycker så synd om honom, fast ändå inte liksom. Tycker mest synd om mig själv. Om du förstår vad jag menar...hehe. Tack ännu en gång

• Anonym (tjej)

Eller så är det helt enkelt så att vi respektive inbillar oss att det är över när pengarna är slut och så fortsätter det. hmm

• Anonym (tjej)
    Anonym (idiot med ångest) skrev 2010-11-30 13:02:41 följande:
    ni är väl som alla vi människor.. lever på hoppet och önskar att allt snart ska bli bra igen. Förstår att det inte kan vara lätt att älska en missbrukare.. missbruket avskyr ni ju, men människan som är när missbruket inte är där, det är ju den ni vill leva med. Det är trots allt som cancer i ett förhållande.. när någon bara förstör.. Förstör tillit, eknomi.. och i slutet kärleken också.. dödar kärleken.. åtminstone om "cancern" får ta överhanden.. Vi vet ju det, vi missbrukare.

Du ska inte tro att han inte älskar dig.. för det gör han så klart. Ibland räcker det bara inte hela vägen. Jag tror att du som anhörig måste ställa ultimatum och stå fast vid dem. Min mamma levde med en missbrukare (min pappa).. och när det var som värst hotade hon att slänga ut honom.. eller skiljas.. men det hände aldrig. Jag vill inte ha ett sådant förhållande hela livet, där jag dessutom är den som inte inser allvaret. Du har ett ansvar gentimot dig själv, och du ska inte vänja dig vid att vara orolig och inte lita på din partner. Det är egentligen inget liv. Åtminstone inget lyckligt liv. Du förtjänar bättre.. respekt utan lögner.. det gör alla.

Jag tror, att i min mammas fall, så blev det en livsstil. Hon visste inget annat sätt att leva, för hon blev så van och hemmablind. Tänk på hur bra man kan ha det när man slipper oron och allt det där. Nu säger jag inte att du ska kasta ut din sambo.. men du borde sätta dig själv i första rummet och inte täcka upp för hans förluster.. inte ens för att ert förhållande ska fungera. För vet du.. då kommer han inte sluta. Det är jätte bra om du kan ha hand om hans pengar och känner att du orkar det.. men låt honom leva med koncekvenserna av hans spelande själv och rädda honom inte fler gånger. Det förlorar ni båda på i längden. Jag vet att man vill sina närmsta gott.. men om det upprepar sig, och han litar på att du ska rädda honom fortsättningsvis också, så kommer det sluta med att DU mår sämst, fast att du inte ens gjort något fel.
    Fast han har inte ljugit för mig, så det är ett plus iaf. Så jag vet ju att han alltid är ärlig när det gäller spelandet. Vet att jag måste sätta gränser och anser att jag är på god väg. Om jag inte får ha hand om hans lön så får jag ställa ultimatum på något annat sätt. Men det jag är rädd för är att om jag säger att jag inte orkar leva med honom när han spelar....att han bara accepterar det och låter mig gå vidare :(
Svar på tråden Spelberoende hjälp!!