Netteplette skrev 2010-11-26 00:01:42 följande:
Usch, jag lider med dig också! :( Din sambo har också stora problem med spel och mår verkligen fruktansvärt dåligt, det kan jag garantera. Men spelberoendet har blivit ett missbruk för honom som han inte kan hantera. Han vill vinna tillbaka sina förlorade 5000 kronor och alla andra tusenlappar han spelat bort och därför kommer han att fortsätta spela tills han inte har mer att spela för.
Jag tycker att du ska föreslå att du tar hand om hela hans lön, utom kanske ett par tusen kronor, och betalar alla era räkningar och gemensamma utgifter, om du kan tänka dig det ansvaret förstås. Så kan han få ett visst belopp i veckan som han kan göra vad han vill med. Spelar han bort de pengarna så får han inte mer, han överlever ändå och bidrar till era gemensamma utgifter. Så länge han har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen behöver han inte mer om han väljer att spela bort sina fickpengar.
Jag förstår att det kan verka som att han skiter i dig och kan gå över lik för att få spela, men det är en "sjuk" sida av honom. Spelet gör honom till en annan än den han egentligen är. Jag kan bara tala för mig själv, men jag älskar min sambo och mina föräldrar av hela mitt hjärta och skiter verkligen inte i hur de mår. Det jobbigaste nu när jag börjar bli "frisk" så sakteliga är att jag börjar inse hur mycket jag sårat dem och hur illa jag betett mig både mot mig själv och dem när det var som värst. Den skulden får jag bära med mig hela livet. Jag har accepterat min ekonomiska skuld, även om den är på hundratusentals kronor vilket är helt sjukt mycket pengar, så har jag accepterat att de pengarna får jag aldrig tillbaka genom spel. Men den emotionella skulden till mina anhöriga, den sitter djupare och den kommer ta mycket längre tid att förlika sig med.
Mm...vet att han bara vill spela tillbaka allt, vilket han aldrig kommer att lyckas med. Han låg och sov den kvällen jag kom hem och jag vet att han mådde dåligt. Så när han vaknade på morgonen så höll han om mig extra hårt och började gråta. Jag var tvungen att ta upp det med honom att jag har kollat hans konto och att jag blev ledsen. Men det känns skönt att han pratar med mig om det iaf, för innan när jag ställde frågor som hur mår du...så kunde han ryta till. När hans pengar väl är slut så frågade han mig försiktigt om jag kunde låna honom 2000 kr till lånet som kommer dras på kontot. Så sa jag "På ett vilkor, att jag får ha hand om din lön härdanefter" Och det gick han med på, men är rädd för att han inte längre vill det när nästa lön kommer. Men jag hoppas att han kommer att hålla det han sa. Men får se