Inlägg från: Anonym (ej medberoende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ej medberoende)

Spelberoende hjälp!!

Är sambo med en spelmissbrukare. Han har inte spelat nu på några månader men vilket helvete vi varit i och fortfarande är i. Dessa lögner och bortförklaringar som man inte trodde på ens då gjorde att han nässlade in sig och det uppdagades HUR mycket som spelades bort. Och det var rubbet. + pengar som fanns på mina kontokort som han tog. Han tog ett stort återfall och det var nog precis det han behövde för att inse hur illa han gjorde sig själv och mig. Idag såhär några månader efteråt pratar han fortfarande med en från spelmissbrukarnas stödlinje och jag börjar så smått lita på honom igen. Han har inga pengar nu när räkningarna har betalats för han betalar stora summor på skulder som han dragit på sig till följd av spelandet. Och han står för det att han inte har några pengar kvar. Nu när vi ska åka på semester till fjällen så följer han med men han åker inga skidor för han har inte råd. Och hur det än låter så tänker jag inte betala för honom för det heller. Och det är inget han begär heller för den delen. Det som var och är svårast är att skilja på dessa "personer" som spelade. För det är trots allt ett sjukligt beteende och två olika personligheter.

Jag hoppas för er egen skull och era anhörigas skull att ni kan ta er ur detta. Det är lång väg tillbaka men med en stöttande familj kanske det blir lättare. *kram*

Anonym (idiot med ångest) skrev 2011-01-04 22:28:56 följande:
    Vilken ovetskap det finns.. spelmissbruk påverkar verkligen förmågan att ta hand om barn.. i mitt fall har det lett till depresion och stark ångest med självmordstankar.. och för att inte glömma ekonomi i totalt kaos.. självklart är min förmåga att vara en god mor nedsatt.. mina känslor är helt åsidosatta och förträngda, och oftast känner jag inte ens kärlek när jag ser på mina barn, vilket skapar ännu mer ångest och göder depresionen. Jag vet att jag innerst inne älskar mina barn, men känslorna räcker inte fram och orken finns inte där.. Att säga att ett spelmissbruk inte påverkar förmågan att ta hand om sitt/sina barn, är som att säga att det inte växer träd i skogen..

Jag tror det har med relationer över lag med nära och inte bara sina barn. Jag hoppas verkligen du får den hjälpen som du vill ha. Jag blir så vansinnig när det känns som om myndigheter och annat inte tycker att spelmissbruk är ett missbruk som inte tar någon skada såsom alkohol och andra droger. Den lilla hjälpen som finns är det på tal om att dra in såsom hjälptelefoner mm. Det är såbra att du själv har insett att du behöver hjälp och det är iallafall första steget även om det är jobbigt.

Jag kan ínte föreställa mig hur det är att vara spelmissbrukare och få spelreklam i tv-rutan varje reklampaus och bli påprackad tips mm när man ska handla. Det finns ju överallt!

Det jag menade med en stöttande familj är inte att ge pengar mat mm. Utan mer som att "jag älskar dig men inte det du gör".

Förstår han själv att han är en spelmissbrukare lr tror han fortfarande att han har kontroll? han måste vilja bli hjälpt innan han kan hjälpas. Be honom ta kontakt med den sidan som föregående skrev om. Det finns hjälp att få om man vill ta emot den. Jag förstår det är tufft för dig. Jag misstänker att han mår enormt dåligt även om det inte är någon tröst för dig just nu. Livet är en lögn när man lever med en missbrukare. När och om han tillfrisknar kan det ta tid att sluta ljuga. En vanesak är min erfarenhet. Men allt måste komma fram. Var och hur mycket han är skyldig pengar. Spärra dina kort från honom och konto. Låna inte ut en krona till även om han gråter. Han överlever. Jag förstår dig om du känner att du vill lämna honom. Men hur är han frånsett allt detta? Hans tankar i grunden är inte att alla pengar skulle ta slut antagligen. Utan att ni skulle kunna göra ännu mer för alla de pengar dom han skulle vinna. Och när han insåg att de började ta slut skulle han försöka att vinna tillbaka dom.. Jag lever med en någorlunda tillfrisknad spelmissbrukare och har gått igenom det du nu gör. Det är en lång väg att gå. Kram till dig.

Svar på tråden Spelberoende hjälp!!