Inlägg från: Anonym (hjärterkung) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjärterkung)

Spelberoende hjälp!!

TS det roligt att höra att du insett ditt missbuk. Jag är en fd. sambo till en spelmissbrukande
    mamma. Tyvärr har hon hamnat djupare ner på stegen än dej. Eftersom hon är inblandad
    i illegalt spel, så finns det lånehajar där som står vid spelborden och lånar ut pengar på
    plats vid spelbordet. Kan sedan den spelaren inte betala tillbaks, utnyttjas detta av lånehajen
    som ordnar med div. aktiviteter för att spelskulderna skall kunna regleras. Detta är väldigt tragiskt.

Jag ska följa din blogg, kanske något nyttigt kommer fram.

Det finns ju flera trådar utspritt här på FL som berör detta, kanske någon moderator
    kan plocka ihop dessa under ett o samma tak.

• Anonym (hjärterkung)

Jag har skrivit lite om detta i andra trådar på FL. Lägger en kopia på dessa inlägg här.

Hej. Min fd. sambo är spelmissbrukare, hon hamnade i kortspelskretsar och sedan
    rasade allt för henne. Jag har under 3års tid försökt att förmå henne att sluta. Men det
    hjälper inte. Hon fungerar som en periodare. Struntar totalt i sina barn 2st (4 och 11år)
    när hon är inne i spelandet. Det sitter 15-20st kvinnor kanske fler, varje helg från fredag
    kväll till söndag kväll och spelar nonstop varje helg. Uppskattar att hon spelat bort över
    100.000kr bara i sommar. Detta trots att hon inte arbetar, kan hon spela bort över 10.000kr
    varje helg. Alltihopa är tragisk. Hon har även förlorat vårdnaden om båda sina barn.
    Vårt gemensamma barn har jag ensam vårdnad om, och jag försöker så gott jag kan
    för att umgänget skall fungera, men stundstals skiter hon fullständigt i detta också.
    Ibland när hon dykt upp, har hon varit i sådant skick att ett barn inte skall få se
    sin mamma sådan.

Mellan sina spelperioder är hon helt underbar, finns inte en människa som
    skulle tro att hon hade sådana problem. Men det blev ohållbart att leva tillsammans
    med henne även med tanke på barnen, då hon bara försvann (dagar ibland veckor) och
    gjorde sig oanträffbar, fast hon lovat barnen att hon skulle vara hemma med dom.

Så jag kan bara beklaga de som drabbas av detta spelmissbruk. Jag har väl inte
    gett upp hoppet ännu. Har vidtagit vissa åtgärder för att få stopp på detta, men det tar 
    tid innan något händer av förklariga skäl. 

Det är ju ingen drömsits man hamnar i när man har en spelmissbrukare som sin käraste.
    lägger en länk till tråden under familjerätt

www.familjeliv.se/Forum-4-117/m55666952.html

===
  • Anonym (hjärterkung)

Man måste sätta stopp någon gång som anhörig. Det ser jag som en styrka inte som en svaghet.
    Att en vuxen person valt att förstöra sitt liv med missbruk så blir ju den anhöriges liv också förstört.
    Och i mitt fall blev en sepation oundviklig, eftersom hon inte insåg sina problem. Med minderåriga
    barn med i bilden så måste man ta hänsyn till dessa.
    Nu har hon varit inne på psyk 2ggr pga. sina spelskulder och försökt ta sitt liv. Men bara någon vecka
    efter att hon blivit utskriven var hon igång igen. Så det är bara och vänta och se, hur långt ner i skiten
    hon kommer innan hon tar emot hjälp.

• Anonym (hjärterkung)

Jag har både sociala (sedan 2år) och polis inblandat (sedan 8mån), men det händer inget.
    En av anledningarna är att ordet spelmissbruk inte finns inskrivet i socialtjänstlagen, endast
    alkohol och droger, därför anser soc att de inget kan göra om man inte själv vill.
    Polisens inkoppling är för att det rör sig om illegalt spel och att hon utnyttjas av sina
    spelkompisar och "andra".

Min önskan är ju att hon slutar umgås med sina "kompisar" och inser vad hon ställt till med.

I somras sa vårt gemensamma barn som snart är 4år, "Kan vi inte låsa in mamma så hon inte
    kan gå till sina kompisar" 

• Anonym (hjärterkung)
    Anonym (idiot med ångest) skrev 2011-01-04 15:23:05 följande:
    Vad det gäller vårt barn, så har hon ingen aning om vad som pågår, annat än att mamma
    är hos kompisar. Men det som är det värsta är att mamma lovar en massa saker,
    sedan ringer hennes telefonen, och så drar hon. Kan sedan början av förra året inte tala om för
    barnet att mamma är på väg för att hälsa på. För det mesta försvinner hon på vägen, och
    kan göra sig oanträffbar flera dagar i sträck.

En motion till riksdagen är lagd att man skall skriva in spelberoende i socialtjänstlagen
    http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GY02So602

Annars kan du titta lite i denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-117/m55666952-1.html
  • Anonym (hjärterkung)
    Anonym (ej medberoende) skrev 2011-01-04 22:34:16 följande:

men med en stöttande familj kanske det blir lättare. *kram*

Det är ju precis detta spelmissbrukaren vi ha. Så hon/han kan spela bort allt och
    sedan veta att det gör inget, för hon/han får ju ändå hjälp med mat och boende hos
    sin familj.  

Kan säga att hon drog i går igen, till sina spelkompisar med inte ett öre på
    fickan. Telefonen har gått varm sedan nyår. Hon har varit här och firat nyår
    tillsammans med oss, men sen gick det inte längre. Förmodligen har hon nu
    på morgonen kommit till spelbordet, med fylld plånbok. Så har hon flyt i spelet
    hörs inget från henne förrän nästa vecka. Annars blir det problem igen, och det
    beror på hur snälla "de är som" fyller hennes plånbok. Den som så påpassligt
    lånar ut pengar vid spelbordet, hjälper oftast till med att hon kan fylla sin plånbok
    igen, givetvis mot ersättning. Och här är det inga räntor vi pratar om utan påslag.
    Lånar hon 6000kr vid spelbordet, kostar det 1500kr alltså totalt 7500kr.
    Blir hon hänvisad någon som fyller hennes plånbok med 6000kr får hon behålla 4000kr.
    Fixar hon påfyllnaden själv behåller hon allt själv. Jag vet hur hon ser ut efter en vecka
    i spelandets värld och har satt totaltstopp för henne att komma hit direkt efter då.
    Den synen ska inte hennes barn behöva få se.
    Det brukar ta ca: 4dagar innan hon ser ut och fungerar som en människa igen.
    Men då brukar hon dra igen. När vi separerade så flyttade jag och barnet till en ny ort,
    så att det tar ca: 40min att åka bil mellan oss. Men vad jag inte visste var, att här där jag
    bor nu så var det ännu värre, med spelandet. Så jag har ju fått hennes hängades här
    hela tiden. Detta eftersom det finns uppskattningsvis 20 spelhålor runt omkring där jag bor nu.

Letar nu en ny ort att bo på, men nu till en plats där det inte är så lätt att nå. Så det får 
    bli ute i ödemarken någonstans.

• Anonym (hjärterkung)

Jag har i över 3år verkligen försökt hjälpa henne, men det går inte när hon själv
    inte vill / är mottaglig för detta. Utan hon agerar så att andra ska tycka synd om
    henne, helst betala hennes skulder osv. De hot hon framför mot mej, är ju
    bara för att jag ska må dåligt. Så de jag pratat med säger samstämmigt, släpp
    detta, låt inte henne förstöra ditt och ert barns liv också.

Men det är svårt, för när hon inte är med "kompisar" så är hon helt underbar.

Detta är ett totalt vansinne. Pga detta så har jag varit tvungen att ändra förmånstagare
    på mina försäkringar, för skulle något hända mig, så kan inte mitt barn stå som
    förmånstagare, eftersom då får mamman får tillgång till dessa. Man måste säkra
    dessa så att man får inskrivet att det är barnets personliga egendom, först då kommer
    inte mamman åt dessa.

Som ensamstående har jag en god inkomst om man jämnför hur många andra
    har det som skriver på detta forum. Så jag kan med lätthet försörja en familj på
    den. Hon behöver inte jobba om hon inte vill. Hon hade jobb förut men hela hennes
    lön spelades bort. Inte ett öre har hon lagt på sitt barn.
    Nu spelar hon bara, sedan är det ågren, ligga några dagar och ladda battrierna
    sedan är det spel igen.

Svar på tråden Spelberoende hjälp!!