• LillaMiss Piggy

Barnvänliga fiskrecept eftersökes

Har väl aldrig ätit fisk annat än i skolan. Känner att det är dags att börja laga det nu till mig och dottern men kan inga goda recept.

HAr ni lust att dela med er av goda fiskrecept

• Svar på tråden Barnvänliga fiskrecept eftersökes
  • Yollis

Kolla tasteline.com :) här äter barnen samma som "vuxen"maten ev med lite extra grädde för att göra det något mildare i smaken. Barn gillar smak, och det kan dessutom vara bra att vänja in dem på "era" smaker redan från början. Lycka till!

• Mumselumsan

Barnens stora fiskfavorit här är panerad torsk (el hokifilé el likn). Skär det lätt tinade blocket i  några cm tjocka skivor. Panera i vetemjöl, lätt uppvispat ägg och ströbröd blandat med citronpeppar. Stek i rikligt med smör. Servera med potatis och dillsås/citronsås/hollandaisesås. Potatismos är också gott till.

Om du har "Vår Kokbok" så finns under torsk en hel del goda recept faktiskt.

juwilo.blogg.se

• La Lola

Vad menas med barnvänliga?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hettie

Kokt torsk med äggsås är en klassiker :)

• LillaMiss Piggy

Ska kolla in tasteline. Tyvärr så funkar inte panerad fisk här
    Med barnvänliga menar jag egentligen barnfavoriter...sånt som barn älskar. Tyvärr så känner jag inte till den klassiker men ska leta efter recepten

• PerG
    LillaMiss Piggy skrev 2010-11-23 22:18:03 följande:
    Ska kolla in tasteline. Tyvärr så funkar inte panerad fisk här
    Med barnvänliga menar jag egentligen barnfavoriter...sånt som barn älskar. Tyvärr så känner jag inte till den klassiker men ska leta efter recepten
    Man ska inte underskatta barns smaker! De "klassiska" barnvänliga grejjerna som t.ex. panerad fisk och torsk med äggsås funkar säkert alldeles utmärkt, men annars kan man nog servera det mesta! Sonen (2½ år) gillar det mesta av fiskrätterna vi serverar här hemma!

Jag råkade slå över till TV8 en dag och såg "Hairy bikers" laga en fiskrätt på stranden över öppen eld och tyckte det såg gott ut så jag lagade det och sonen älskade det!..  Hittade receptet här (på engelska): http://www.hairybikers.com/index.php?action=recipes&id=57&back=87 Jag kompletterade med potatismos ( i receptet föreslår de kokt potatis eller pommes) och en ärt&blomkålspuré (kokade dem och sedan mixa med stavmixer + lite kryddor och en skvätt grädde)..

En annan favorit är att smörsteka en ganska fast fisk, t.ex. kolja eller torsk (färsk ska det vara tycker jag, mycket bättre än fryst!) och sedan servera med kokt potatis, vitvinssås (eller annan vit sås) och bacon-, svamp- och purjolöksfräs (stek baconstrimlor, champinjoner och purjolöksstrimlor ihop.. blir fantastiskt gott tillbehör till fisk!)

En tredje favorit är havets wallenbergare (har provat lite olika recept från nätet och de flesta har varit bra).

En fjärde är saffransfisksoppa som brukar vara uppskattad:
    Jag brukar göra den på frihand men här är en variant jag skrev ner för ett tag sedan:

2-3msk smör
    ½ påse saffran
    1 hackad gul lök
    1 liten pressad vitlöksklyfta
    1msk tomatpuré
    1-2 strimlade morötter
    en liten bit fänkål
    en bit (5-6cm) strimlad purjolök
    c:a 1dl vitt vin
    lite vatten
    1-2msk fiskfond
    3 dl grädde + 2-3dl mjölk (ungefär)
    c:a 500g fisk (ex. 50/50 torsk och lax eller liknande)
    lite räkor

Fräs saffran, lök och vitlök i en kastrull. När löken är mjuk, häll ner resten av grönsakerna och fräs dem en liten stund tillsammans med tomatpurén. Häll över vin och buljong. Fyll ev. på med lite vatten så vätskan täcker grönsakerna precis. Låt det koka försiktigt i c:a 10-15 minuter . Häll på grädde och mjölk och smaka av med peppar, salt, paprikaspulver, chili etc. efter smak. Sjud fisken (koka ej!) tills den är färdig.

Servera med vitlöksbröd och en klick aioli...
  • PerG

Ett tillägg... när jag skriver smör ovan så menar jag just smör! Att "smörsteka" en fisk i margarin är inte alls samma sak! ;)

Svar på tråden Barnvänliga fiskrecept eftersökes