• RMM

Ersättning & flaska. Det bästa som hänt oss!

Kämpade som galningar med amning tills dotterna var 1 månad. Då gav vi upp av ren utmattning och med amningshjälpen och BVC inrådan. Sedan den dagen har allt varit så underbart vad gäller matstunderna. Det är ju så fantastiskt bra med ersättning och flaska. Babyn håller sig mätt länge och älskar sin mat! Jag slipper slänga fram tuttarna i tid och otid och har sluppit ha en "tuttig" bebis. Visst har vår baby stort sugbehov men det är ju det som nappen finns till. Allt är helt enkelt toppen!

• Svar på tråden Ersättning & flaska. Det bästa som hänt oss!
  • Kicki0407

Härligt att höra!! Jag är själv i valet å kvalet - Fortsätta delamma, ha en missnöjd 8 veckors-kille, OCH ge flaska för att han ska bli nöjd eller helt enkelt sluta amma helt? Hmm.... svaret känns rätt självklart egentligen!!

• gullunge80

Jag håller med! Vi kämpade med amningen men lillan blev aldrig mätt och nöjd. Efter att ha rådfrågat BVC och inte blivit något klokare eller fått någon hjälp av dem så gick vi över till flaska - och vilken skillnad det blev! Lillan blev mätt, började sova på dagen (vilket hon aldrig gjort innan, hon ville bara ligga vid bröstet och äta) och matsituationen blev till en mysig stund då hon slapp "jaga" mat hela tiden!

• KasperSixten

varför ska det vara så svårt att ta erkänna att man innerst inne inte vill amma! första barnet funkade inte ammingen alls, vi kämpade i 1 mån. Nu sitter jag här med andra barnet och jag gillar verkligen inte att amma. Dottern är nu 7 v och hon är aldrig riktigt nöjd på "min" mat. Har gett henne ersättning på kvällen i ett par dagar men känner att alla runt mig har massa åsikter om detta så det är än så länge ingen som vet om det (mer än mannen så klart). På fredag ska jag till BVC och är rädd för att bli ertappad som en dålig morsa.

• oliven10

Jag håller oxå på med flaskmatning...men jag pendlar mellan att pumpa och ersättning.
    men jag funderar på att lägga ner pumpen totalt snart ååå bara köra på ersättning! men pumpar jag inte så får jag fruktansvärt ont i brösten....
    någon som har tips hur man ska göra med mjölken i brösten om man bara kör på ersättning?

Sen kan jag tycka att det är fruktansvärt tragiskt att folk ska lägga sig i ang att man inte ammar...huvudsaken är ju att barnet inte är hungrigt! alla kan helt enkelt inte amma pga olika anledningar!
    folk borde sköta sitt eget istället för att lägga sig i andras...gud så arg jag lät nu hahaha men jag e bara trött på människor som har åsikter om bl a amning

Min son är 2v idag

• Toting

Jag har faktiskt aldrig fått några negativa komentarer om att vi flaskmatar, inte från BVC eller ngn annan : ) . Tror man skuldbelägger sig själv mest. Jag ville amma men det strulade och blev så ångestladdat att vi la ner fabriken efter ngr dar. Flaskmatning kan vara lika mysigt det, det viktigaste är att alla mår bra!

• oliven10
    Toting skrev 2010-11-24 10:29:19 följande:
    Jag har faktiskt aldrig fått några negativa komentarer om att vi flaskmatar, inte från BVC eller ngn annan : ) . Tror man skuldbelägger sig själv mest. Jag ville amma men det strulade och blev så ångestladdat att vi la ner fabriken efter ngr dar. Flaskmatning kan vara lika mysigt det, det viktigaste är att alla mår bra!
    precis Solig
    hur stoppades mljölken i brösten?
    har hört någonstanns att de ät tabletter?!
    ska man prata med BVC om det?
  • RMM

Alltså nu hade jag väl extremt lite mjök i brösten men jag lade tvärt av och fick aldrig nån mjölkstockning. Så lite hade jag Gråter

Men om man vill sluta ska man typ göra såhär: Ex ammar 8 ggr / dygn. I 4 dagar amma 6 ggr per dygn - inge länge utan bara lätta på trycket. Sedan trappa ner till 4 ggr/dygn och köra det i 4 dagar. Sedan 2 ggr/ dygn i 4 dagar. Sen 1 gång/dygn bara lätta på trycket. Så ska det vara klart. Detta kan först göras efter att man försäkrat sig om att bebisen gillar och får i sig ersättningen.

• Toting

Det finns tabletter för att stoppa mjölkprod. men jag fick rådet att använda tight sportBH och gjorde det dag o natt ett par v, dubbla tillochmed. Hade inga problem med mjölkstockning!

• RMM
    Toting skrev 2010-11-24 13:55:22 följande:
    Det finns tabletter för att stoppa mjölkprod. men jag fick rådet att använda tight sportBH och gjorde det dag o natt ett par v, dubbla tillochmed. Hade inga problem med mjölkstockning!
    Ingen nedtrappning utan bara tryck på brösten?
  • rut04

Känner mig en aning nedstämd idag, jag önskar så innerligt att jag kan amma min dotter...

Hon är två veckor och jag har kämpat med bröstpumpning och flaska sen BB. Hon försöker
    ta bröstet men öppnar inte munnen tillräckligt så hon får ordentligt tag om bröstvårtan samt att
    hon ger upp när inte mjölken rinner till på en gång.  Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne
    med sugtekniken? Nu är hon ju dessutom van vid flaskan och att mjölken kommer där på en gång.

Jag hade samma problem med första barnet som inte heller klarade att suga på bröstet. Vi tragglade
    med bröstpump, amningsnapp, ersättning i flera veckor tills vi båda mådde så dåligt att jag gav upp.
    När vi då gick över till bara ersättning och flaska så blev jag gladare och min son äntligen nöjd. Men jag
    kände mig länge misslyckad och önskade att amningen skulle fungera med nästa barn....

Tar gärna emot tips o råd eller uppmuntrande ord!   

Svar på tråden Ersättning & flaska. Det bästa som hänt oss!