• humma

Hur tänker ni..?

Äldsta dottern visar sig ha en viss talang och dessutom intresse för en viss idrott. Toppen och jättebra! Nu har hon aktivt utövat den tre ggr i veckan och det har fungerat bra. Skolan sköts exemplariskt, hon är positiv och glad för det mesta (dvs jag tror att hennes träning verkligen är bra för henne).
    Hon har fått en förfrågan om hon kan tänka sig att byta klubb nu och gå in i en mer aktiv satsning, det skulle dock generera fem träningstillfällen i veckan och lite längre att köra (+ 1 mil). Hon tror att hon vill testa men jag vet att hon känner mig lite på pulsen eftersom hon vet att det blir mer att skjutsa då.
    Hur skulle ni göra, stötta ert barn med skjutsande som nog kan betecknas som lite mer än det "vanliga" eller föreslå att hon fortsätter på sin nuvarande nivå? Hela familjen blir ju ganska passivt aktiv i just hennes sport eftersom det är många träningar per vecka + tävlingar.

• Svar på tråden Hur tänker ni..?
  • 7 små apor

Beror helt och hållet på ålder faktiskt.
    I mellanstadiet skulle jag inte gått med på det däremot från högstadiet och då är det tveksamt om jag skjutsat varje gång om kollektivtrafik är en möjlighet.

Handlar det i slutänden om en elisatsning bör du kanske tänka ett varv till, det kräver mer än man tror, även som förälder.

• cicci85

Det låtwer ju jättekul för henne att bli tillfrågad, antar att hon är ganska duktig på sin sport då! Jag skulle stöttat och skjutsat!

Jag är väldigt tacksam att jag fick hålla på med det jag ville när jag va yngre. Fick häst, dyra träningar och föräldrar som skjutsade till tävlingar tiidigt på morgonen minst varannan helg!

• Linda1976

Beror på ålder- kan hon åka själv några ggr/v - och hon VILL träna mer - go for it.

Skulle jag köra VARJE dag - aldrig. Jag har också ett liv, och ligga och köra vaaaarje dag gör jag bara inte. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • humma

Hon är 12 år, kollektivt är inget alternativ då det är många byten och väldigt tidiga tider alternativt ganska sena pass.
    Jag är medveten om att det är en insats för hela familjen och det är där jag är lite ambivalent.
    Samtidigt så känner jag just som cicci85 skriver, att hon verkligen redan nu är tacksam och att det är för henne en toppenmöjlighet att få se hur "bra" hon kan bli. Känns som om jag berövar henne den chansen annars. För även om hon inte blir bäst i sin sport, kommer hennes träning alltid ha varit bra för henne. Både mentalt och fysiskt. Och blir det för mycket kan hon ju alltid hoppa av men det är svårare att prova senare. Då blir det med all sannolikhet inte av alls...
    Jag har möjligheten att hjälpa henne med detta men det kommer inte ske "gratis" utan vi alla får ställa upp lite mer än vanligt, där i ligger min tveksamhet så jag är jättetacksam för era synpunkter!

• Linda1976

Finns det någon som du kan dela skjutsandet med? Blir andra syskon lidande? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • humma
    Linda1976 skrev 2010-11-23 09:17:49 följande:
    Beror på ålder- kan hon åka själv några ggr/v - och hon VILL träna mer - go for it.

Skulle jag köra VARJE dag - aldrig. Jag har också ett liv, och ligga och köra vaaaarje dag gör jag bara inte. 
    Hmmm, där är det just så att det blir fem skjutsningar i veckan...
    Hon blir ju äldre så om några år kommer hon kunna passa ihop det bättre med skoltider och att hon kan åka själv ibland men nu, nix.
  • Maria222

Det beror på om det finns flera barn i familjen som också behöver tid.

För min egen del skulle jag absolut skjutsa barnet, men inte till det priset att andra familjemedlemmar blev "lidande".

pojke 0706 och pojke 1008.
  • cicci85

Kan tillägga att jag fick städa pappas lägenhet varje vecka som arbete för att jag skulle få ha hästen. + att jag skulle sköta skolan, fick inte röka osv...

• ModestyB
    Maria222 skrev 2010-11-23 09:28:42 följande:
    Det beror på om det finns flera barn i familjen som också behöver tid.

För min egen del skulle jag absolut skjutsa barnet, men inte till det priset att andra familjemedlemmar blev "lidande".
    Precis vad jag undrade, men ev. syskon...Alla ska ju få ungefär samma del av familjens resurser vad gäller tid, ekonomi osv. Också fördelat utefter behov givetvis...
  • humma

Kan inte dela skjutsandet med någon, vi bor "åt fel håll".
    Lillasyster är fyra år, så det känns inte riktigt som om de konkurrerar om samma behov, även om jag har full respekt för att hon får ställa upp i form av att följa med och skjutsa. Sedan tycker jag delvis att fyraåringen och jag får mycket egen tid tillsammans och att det är mysigt för henne, fast visst är det mysigt att ha stora syrran omkring sig också. Sedan har vi ibland fått chansen till roliga gemensamma saker, tävlingar, träningsresor o.d. som även har varit kul för lillasyster. Men, visst vi ökar belastningen på hela familjen....

cicci85 skrev 2010-11-23 09:30:15 följande:
    Kan tillägga att jag fick städa pappas lägenhet varje vecka som arbete för att jag skulle få ha hästen. + att jag skulle sköta skolan, fick inte röka osv...
    Det fungerar lite så här med, fast mer att hon ska sköta skolan, packa/packa upp sina saker själv, ha koll på sin kost (måste äta mycket och rätt), inte slarva med sömnen osv.
    På sikt vill vi även att rökning inte dyker upp som ett problem heller...
Svar på tråden Hur tänker ni..?