Ninnis75 skrev 2010-11-23 20:46:17 följande:
HEJ..
Jag har också glömt vad som gäller. Dottern är 2 år i dec. Pojken är 9 månader och jag har då inte varit duktig på att ge mat så nu är han knikig så fort jag erbjuder matburkar. Det är dels konsistensen av lite bitar men så även smaken. Han äter och smaskar i sig gröt, pureer och dricker vatten ur nappflaska men maten.... hjälp.
Jag känner att jag varit slö och inte prioriterat mat till honom. Han älskar välling men nu får han välling lite mer sällan typ morgon, lunch, middag, kväll och däremellan smakportioner, mellanmål me fruktpure och gröt till kvällen.
Nej fy. Jag gillar inte alls det här med smakportioner. Det är inte roligt alls..:(
1. Börja me puree av majs, potatis, palsternacka, broccoli t.ex
2. Gå över till gröt först som smakportion men sen som måltid. Det kan ta några dagar upp till nån vecka innan man är igång. väl därefter så prova med smakportioner av mat för 6 månads ålder.
3. Min son är 9 månader och han äter fortfarande inte maten han kniper, kväljs och spottar maten.
Hoppas det går bättre för dig":) Lycka till ..
Min dotter va speciell med mat hon också men till slut började hon äta.
Är det inte så med barn nr 2,3 osv att man kan bli lite slö el att man inte tar sig tid med maten till den nyfödde när välling fungerar så jättebra.
Haha.. ja, jag kan nog känna att jag varit ganska slö.
Ersättning funkar ju som du skriver utmärkt.

Hon är hungrig, jag blandar ihop en flaska och sen slappar man i soffan en stund.
Ser att vi nästan har lika långt mellan barnen.
Här skiljer 15mån, blir 14månader för er va?
Vi var på bvc idag och hon var vänlig att hjälpa mig komma på hur vi ska komma igång. Konstigt att man itne minns när man så nyligen gjorde det.

Vår lilla tjeja älskar man och snuttar gärna i sig vad som erbjuds. Hittills har hon smakat lite morot och lite palsternacka.. hoppas resten går lika bra.
Hoppas det flyter på bättre för er snart.