• smulanC

dags för potträning?

När tycker ni är en bra ålder för att börja träna potta?
    Min dotter är bara 1 år och 3 månader men jag funderar på att prova på det..
    hur ska jag gå tillväga för att börja?
    Är det inte svårt när barnet inte kan prata? Hon kan ju inte säga om hon är bajsig eller kissig...

• Svar på tråden dags för potträning?
  • Miia78

Hej, lite svårt det där och framförallt olika från barn till barn. Min pojk var nog strax före två år. Jag köpte en potta som fick stå inne på toaletten. Han såg ju oss sitta på vanliga toastolen och göra det man brukar där:) så jag tror han fattade galoppen ganska snart. Pottan använde han ett tag tills han skulle göra som pappa när han kissade, stå upp. Prova vettja, att hon får sätta sig där lite då och då och när hon kissat eller bajsat en gång tror jag hon vet vad det handlar om.

Lycka till! :)

• Lily of the Valley

Jag tycker att du kan "smygstarta" genom att introducera pottan. Barnet får bekanta sig med pottan och vet att den alltid finns på toaletten. Barn förstår mer än man tror och lär sig ganska snart att mamma/pappa gör sitt på pottan och barnen på pottan, sen när barnet känner sig mogen (kan förmedla att det är nödigt) så kan den riktiga utmaningen börja... Vi håller på med vår dotter på 1 år och 8 månader och hon har faktiskt kissat i pottan några gånger, men vi har inte så bråttom. Tänkte köra "hårdträning" till sommaren och hoppas att hon blir blöjfri åtminstone om dagarna då. Hon kommer vara drygt 2 år då.

Svar på tråden dags för potträning?