• Nath

Skicka CV via mail eller post???

Jag ska skicka ut mitt CV men nu undrar jag vilket som är bäst.. Via mail eller post??
    Vissa företag ger bara ut en e-mail address medans vissa har båda... ???

Och om jag nu skickar ut det via mail..
    Vad ska jag skriva för kort men interessant mail??
    Jag bifogar ju i sådana fall mitt CV + motivations brev så jag behöver ju inte skriva för mycket i mailet...

Jätte tacksam för all hjälp!! :)

P.s: det är en spontanansökan

• Svar på tråden Skicka CV via mail eller post???
  • Veritas18

Bästa är om du skriver en bra ämnesrad som gör att ditt mail står ut.

Jag skulle rekommendera nog mail eftersom det är snabbare och folk är så stressade och on-the-go så det är det mest effektiva sättet.

• Nath

Ja det var vad jag tänkte oxå.

men jag kan inte komma på någon bra text / ämnesrad.... Tror jag blir tokig!!!
    Så är jag lite nervös eftersom att jag aldrig sökt jobb i Sverige förut så jag vet inte riktigt hur det fungerar... :(

• Frk Svår

Jag brukar skriva vad det gäller i ämnesraden. Tex "Ansökan till tjänsten XX" Finns referensnummer skriver jag det också i ämnesraden. Så tråkig är jag

I mailet skriver jag att jag är intresserad av tjänsten som XX och bifogar CV och personligt brev.

• skorpionen80

Texten kan väl vara något i stil med "Hej, här kommer min ansökan för tjänsten som xx". Det kommer ändå ingen läsa för de brukar väl skriva ut alt spara ner filerna. Mailet hanar i skymundan. I ämnesraden hade jag skrivit ref nr eller roll, tex "Ansökan Grafisk Designer, ref 330100".

• Frk Svår

Och där upptäckte jag att det är en spontanansökan det är fråga om

Om det är en specifik tjänst du söker så hade jag skrivit "Ansökan till tjänst som XX" eller något liknande, är det en allmän ansökan hade jag nog skrivit något allmänt som ämnesrad som tex "arbetsansökan" eller ngt liknande.

I själva mailet hade jag skrivit några rader om varför jag är intresserad av just den arbetsplatsen (om du inte redan gjort det i det bifogade brevet).

• Hallonmun

Jag skulle ringt företagen och erbjuda dem att skicka över mitt CV, och då kan man ju hänvisa till det i mailet.

Google is my friend ♥
  • Hoppfull84

ett tips kan vara att se till att ha brev och cv i samma fil så de slipper öppna och skriva ut två filer. har de annonserat ut någon tjänst/är ett populärt företag kan det hända att de får 50-100ansökningar om dagen och då är det bra att vara smidig. Var NOGA med att kolla alla stavfel, datum, att du skickar rätt version till rätt bolag, det kan vara bra att anpassa ansökan till det bolag du söker hos så det inte känns som en dussinansökan, men kolla då en extra gång så du inte råkar skicka till fel bolag.

Skriv tydligt i ämnesraden nåt i stil med
    Spontanansökan/platsansökan följt av befattningen du söker/typ av tjänst.
     i själva mailet kan du ju bara skriva vem du är (kort! upprepa inte en massa du skrivit i brevet) att du genom detta mail vill anmäla ditt intresse för tjänsten och att du bifogar en fil innehållande brev och CV.
    någon trevlig avskedsfras och namn + telefonnummer

själva texten i mailet bör inte vara mer än 3-4rader, de kan ju läsa resten i filen du bifogat.
    om det är en spontanansökan kan det vara bra att skriva med i mailet att du gärna kontaktar dem för återkoppling vid något framtida datum nån vecka framåt. på så vis får du kontroll och behöver inte sitta och vänta på att de ska höra av sig. MEN! har du skrivit att du ska höra av dig så måste du komma ihåg att göra det också!
    ring och presentera dig, säg att du skickat in en spontanansökan och att du bara vill ringa och höra dig för hur de ser på sina framtida personalbehov.. då får du ju iaf veta hur de tänker så slipper du sitta ovetandes i flera månader utan att höra något.

försök också se till att ta reda på vem du ska skicka mailet till, ring växeln och fråga vem som ansvarar för rekrytering inom ditt område. skriv upp namn, tel och mail och skicka direkt till den personen istället för att skicka bara till företagets allmänna mail om det går.

lycka till med jobbsökandet!

• Nath

Vad jag är "rädd för" är att om jag ringer kanske dom säger "men bi anställer inte / vi behöver ingen".. Om jag bara skickar det kanske dom tar en titt i alla fall och vem vet kanske tycker dom då att jag verkar interessant.. ;)

• Hoppfull84

jo men man du ringer bara till växeln och frågar vem det är som man ska skicka ansökan till, du ber inte att få prata med personen då.
    så mailar du den som har hand om nyanställning, skriver att du gärna kontaktar dem för återkoppling efter ca två veckor. först DÅ ringer du. då har de förhoppningsvis hunnit kika på din ansökan och är det så att de ändå inte har något anställningsbehov så får du ju veta det direkt då. är det däermot så att de är lite inne på att anställa någon så har du ju då en ursäkt att få kontakt. något beslut har de troligtvis inte hunnit ta men de kan ofta säga om det ens är något de är intresserade av.
     då vet du ju iaf om det är värt att hoppas på det företaget eller om det är helkört + plus att du verkar angelägen och intresserad, om inte annat så hamnar du ju överst i högen av ansökningar när du ringt ditt återkopplingssamtal.

• Nath

Hur låter det här??

"Hej.

Mitt namn är **** och jag bor i Franrkike sedan 10 år tillbaka.

Jobbar inom flygindustrin sedan 2005.

Jag och min familj ska flytta till **** och jag söker nu ett jobb inom min bransch.

Jag har bifogat mitt CV och mitt motivations brev i det här mailet.

Med Vänliga Hälsningar"

• Kjell2
    Nath skrev 2010-11-23 15:35:20 följande:

Hur låter det här??

"Hej.

Mitt namn är **** och jag bor i Franrkike sedan 10 år tillbaka.

Jobbar inom flygindustrin sedan 2005.

Jag och min familj ska flytta till **** och jag söker nu ett jobb inom min bransch.

Jag har bifogat mitt CV och mitt motivations brev i det här mailet.

Med Vänliga Hälsningar"

Vid spontanansökning måste du direkt lyftsa fram det som gör dig unik. I först meningen efter hej!

Civilingenjör med 5 års erfarenht från flygindustrin, Boing, söker jobb i Sverige
    Titansvetsar med EU-certifikat och 5-års erfaren från flygindustrin, Boing, söker jobb i Sverige
  • Nath

vad är en Invoice administrator på svenska..??    ;)

• Nath
    Kjell2 skrev 2010-11-23 15:42:41 följande:
    Vid spontanansökning måste du direkt lyftsa fram det som gör dig unik. I först meningen efter hej!

Civilingenjör med 5 års erfarenht från flygindustrin, Boing, söker jobb i Sverige
    Titansvetsar med EU-certifikat och 5-års erfaren från flygindustrin, Boing, söker jobb i Sverige
    Och sedan text om vem man är efter eller??
  • Hoppfull84
    Nath skrev 2010-11-23 15:45:05 följande:
    vad är en Invoice administrator på svenska..??    ;)
    jobbar du med fakturor? typ leverantörsrekontra/kundreskontra, bokför och betalar leverantörsfakturor,skapar och följer upp kundfakturor. el jobbar du med andra med kvalificerade uppgifter?
  • Kjell2
    Nath skrev 2010-11-23 15:46:57 följande:
    Och sedan text om vem man är efter eller??
    Skit i vem du är om det står i CV och följebrev. Vad som gäller är att få dem att öppna ditt CV istället för att slänga allt.

Efter 10 års erfarenhet inom internationel faktureinger söker jag, utbildad civilekonom,  nu jobb i Sverige. Jag talar flytande Franska, tyska och engelsk och har sedan 2004 jobbat på Boing i Paris.

Då jag och min familj nu flyttar  hem till Sverige söker jag nu jobb. För mer detaljer se bifogat CV och följebrav.
  • Nath

Ja jag jobbar med fakturor. Jobbar i Schweiz och gör alla fakturor till företagets kunder, MRO företag. Talar flytande franska engelska och tyska.

• Hoppfull84

ja vad titeln skulle bli kan ju variera, jag är redovisningsekonom från utbildningen och jobbar med liknande uppgifter, men jobbar i ett fastighetsbolag så min titel på jobbet är fastighetsekonom. civilekonom duger väl fint, ev kan du ju skriva den engelska termen så får de klura lite (=

Svar på tråden Skicka CV via mail eller post???