• Längtan01

Kramp i vaderna varjen natt!......:o(

Hra nu vaknat varje natt i ca 4 dagar, av att jag är på väg att få kramp i vänster vad!......
    Och nu i två nätter i rad, och jag "krampat" ordentligt, och det gör så fruktansvärt ONT!!!!!!!!!!!!!!!!
    Idag kan jag knappt gå........
    Vad beror detta på, och vad kan jag göra för att förhindra det????

• Svar på tråden Kramp i vaderna varjen natt!......:o(
  • höst

Prova att trampa ner hälen när det drar ihop sig till kramp antingen mot sänggaveln eller golvet. Inget annat har fungerat för mig för det har gjort så ont att ta på vaden så jag har inte kunnat massera.

• Magen

Hej!
    Jag har hört samma. Att man ska vinkla upp foten, liksom ner med hälen up med tårna. Inte sträcka ut foten neråt. Om du fattar. Det har funkat för mig utan att behöva spjärna mot något - gaveln eller så, som höst beskriver. Men det kans säkert vara mer effektivt om man har mycket ont.

Dessutom har jag hört att kramper kan bero på för lite magnesium (tror jag det var) i kroppen, vilket kan avhjälpas genom bananer. Så sedan jag äter banan varje dag har jag fått färre kramper. Hoppas derfnkar för dig/er också!

• mialotta

Jag har samma problem. Jag trampar hårt mot min sambos rygg eller mot väggen. Efter att vaden släppt ska du gå runt en stund i huset. Då får du inte en lika stel vad på dan efter.

• Månsi

drik mycket mjölk.. jag får jätte mycket kramp när jag inta har drukit mjölk på ett par dagar ...
    så mitt råd är drick mycket mjölk :)

• mariagbg

Om du inte äter vitamintabletter med magnesium rekomenderar jag dig att börja med det. När jag var gravid och åt Vitamineral hade jag kramp i vaderna flera gånger per natt men när jag bytte till Mitt Val Kvinna försvann kramperna.

/Maria

• Edit

Var på rygginfo igår hos en sjukgymnast som har hand om gravida. Hon sa att man före sänggåendet kan göra 20 tåhävningar och sedan stretcha vaderna, så brukar man kunna minimera kramp/sendrag i vaden på natten.

Annars brukar jag vakna när krampen börjar komma och då vinklar jag foten rakt upp där jag ligger (90 grader från benet) och då blir det ingen jättekramp utan smärtan avtar snabbt.

Lycka till med tåhävningarna!

• maj72

Brist på magnesium kan ge kramp i muskler.
    Som mysanmaria och månsi säger bör du kanske försöka att få lite extra mineralier i dig, brukar hjälpa ganska snabbt.
    Tänk på när man svettas mycket (som tex på sommaren eller när man idrottar) så försvinner en del av mineralierna genom svetten.
    Kanske du vill unna en daglig god smoothie med tex bär och joghurt, då får du en jättegod "krampmedicin"

• Luna74

Hej Längtan01,

Jag har haft kramp i vaderna i flera veckors tid. Har fått tips om att äta x-tra Kalcium och mineraler och dricka mer vatten. Det bäst tipset kom nog från min MVC där jag blev rekommenderad att dricka Tonic eftersom Kininet kan hjälpa. (Enligt dem så är det lite oklart varför gravida kan få så här) Så jag dricker lite Bitter lemon och Grape tonic på kvällarna. Mineraler och kalcium får man ju redan i vitamintabletterna.

Lycka till och hoppas att det går över snart!

• nilam

Jag har också kramp, inte skönt! Numer varje natt också! Ska kolla vad mina vitaminer innehåller då. Magnesium kanske hjälper!

Kram

• bebismagen

Prova att stretcha vaderna innan du går och lägger dig, mitt har slutat sen jag började med det så det är värt ett försök.

• Zocute

Dra foten öppet...hm...alltså, VINKLA tårna uppåt. Då går det bort....

• xerxa

säger som de första svaren..
    trampa ner med hälen o upp med tårna
    fick kramp så där senast inatt
    o då gjorde jag genast "som man ska"
    det gick över på en gång o jag har inte alls ont nu i efter hand
    prova det nästa gång
    man sträcker nämligen ut alla muskler då
    vilket egentligen är "det enda rätta"
    eftersom en kramp innebär att musklerna spänner sig/drar ihop sig

• Luna74

Visst går det att stretcha bort när det väl är där men det är surt att vakna varenda natt av det....

• Rut

Stödstrumpor. Visst inte så skönt att ha mitt i sommaren, men jag använder mina när jag vet att jag ska gå långt eller stå mycket. Det gör underverk! Behövs lite hjälp med att få på dem bara....

• LindaTosa

Har själv problem med kramp. Mina besvär har minskat till typ inga sedan jag började med stödstrumpor när jag går å står mycket. Annars kan kramp även bero på antingen magnesiumbrist eller kalciumbrist.

• Madickeri

Får oxå kramp på nätterna.. då får jag massage av sambon & det hjälper verkligen....

• Morfen

Jag brukar få kram från vaden upp till skinkan och även fram på skenbenet.. så jag får ställa mig upp på natten och stretcha vaden och benet sedan masserar jag.. och så masserar på framsidan benet tills krampen går över. Jättejobbigt, men inte så mkt man kan göra åt det.

Svar på tråden Kramp i vaderna varjen natt!......:o(