Moderatortråden
MimmiLina, jag skrev lite konstigt. Under de sex månaderna får man inte komma tillbaka, sen är man välkommen. Som My skriver.
MimmiLina, jag skrev lite konstigt. Under de sex månaderna får man inte komma tillbaka, sen är man välkommen. Som My skriver.
hanna sl:
Vi i Malmö med ett barn fött 2004 och ett fött 2006.
Vi som dricker Cambridge.
Oktobermammor som vill gå ner i vikt.
Det är absolut OK. En tråd har ju ett ämne som man diskuterar, och det kan vara allt från hur det är att vara stockholmare i Pajala till astrofysik.
XXX, YYY, ZZZ (personers nick) och andra speciellt inbjudna.
Det är lite mer på gränsen, men samtidigt kunde dessa ha kallat sig "Smultron på strån", "Paranoida kakmonster" eller vad som helst, och såna finns ju flera liknande grupper med trådar.
En grupp människor som tycker om att snacka med varandra får naturligtvis starta en tråd utan att ha något specifikt ämne. Så länge man inte är otrevlig mot eventuella nytillskott eller helt glömmer att ens tråd faktiskt inte är privat utan kan läsas av alla i forumet, tycker jag att det är lugnt.
Ralleröjs exempel som det låter här är ganska otrevligt ... och där skulle jag nog ha informerat trådstartaren om att detta är ett öppet forum, och att man får starta en mejllista om man vill vara så privat.
Ja, precis. Man kan skapa en gemensam blogg.
Jag är med i en "kompistråd", där man väl kan säga att vi har flera nivåer på deltagande. Det mesta är helt öppna fikor, träffar med barn och krogbesök och annat. När man bestämmer något sånt får man ju vara beredd på att någon som inte "tillhör kärntruppen" också dyker upp, men vår erfarenhet är att de som dyker upp tenderar att tillhöra kärntruppen efter att de fikat med oss.
(Vi drar förstås bara till oss oerhört trevliga människor!
)
Sedan träffas några av oss lite mer privat också – vi har ju känt varann i runt två år nu
– och sånt bestäms för det mesta per mejl eller telefon. Det tycker jag inte är någon konstig avvägning. Om däremot några skulle arrangera fikor på stan med bara delar av gruppen och utesluta andra, blev det konstigt.
Fipa2, det är inte tillåtet att referera till vad du eventuellt har eller inte har haft för dig i en annan tråd – möjligen kan man överse med det om det handlar om positiva saker, men det var väl inte fallet här.
Jag säger som Gislöv: anmäl!
TBR, skicka till mig – men om en halvtimme ska jag kolla på Brottskod försvunnen.
När vi uttrycker åsikter är vi alltid privatpersoner. Talar vi som moderatorer brukar vi skriva under med "/Moderator" (förutom just i den här tråden).
För bara någon sida sedan beskrev MuminMy fördelen med att vi alltid har det där "moderator" hängande vid nicket – nackdelarna har ni redan beskrivit.
Förtydligande: Det finns ingenting i vårt uppdrag som säger att vi inte får uttala oss om än det ena, än det andra. Vi har inte heller några slags extra restriktioner på oss – läs gärna under Upprätthållningen längst uppe till vänster (hittas under "Moderatorer" i beta-versionen).
Anne H,
Om en moderator uppträder på ett sätt som du tycker är olämpligt ska du förstås genast anmäla det till redaktionen, info@familjeliv.se! Och moderators inlägg, precis som andras, ska anmälas om man tycker att det är olämpligt.
Njae, inte vad jag kan se, smurfisar.
Jennie, om du får en anmälan av det här slaget avslagen föreslår jag att du anmäler om den och ber en annan moderator titta på saken. Tyvärr går ju inte överklandena så snabbt
för annars hade det varit den bästa vägen att gå.
Klaga allmänt hjälper i alla fall inte.
Det är ok att kritisera FL. Utöver det kan jag inte ge något svar – dels för att jag inte vet vilken tråd det handlar om, dels för att jag inte kan kommentera enskilda ärenden i alla fall.
Skicka ärendenumret!
Du går in under Upprätthållningen högst upp till vänster (ligger under Moderatorerna i beta-versionen); där finns ett formulär. Skriv rätt ärendenummer, bara.
Ja, det är helt klart som Bonanza skriver.
Nu har både Venus och jag varit inne där och sagt till.
Vi följer tråden.
Det är vårt stängda forum för moderatorfrågor. Vi har haft det ett tag, men det syns tydligen inte för "allmänheten" i gamla versionen.
Nej, du får inte lägga den i samband med bilden. Det kan inte tolkas som annat än reklam. Däremot får du lägga den bland dina länkar i länksamlingen!
TBR, jag tolkar visst saken mer strikt än du!
Men egentligen är det bara Patrik som kan säga precis vad som gäller för detta ...
Yaran, det finns regler för det, och man får inte ha stötande bilder som presbild. Jag tror jag vet vilken du menar, och vi har redan skickat ärendet till Patrik. Men det skadar inte att du också skickar ett mejl till patrik@familjeliv.se!
Brokig, vår bröllopsfotograf gav tillåtelse till webbpublicering på forum liknande detta. Nu har jag inte lagt upp våra fotografier, men jag tror inte att det är så ovanligt.
Wynona, vi bedömer aldrig ärenden efter vår åsikt i sakfrågan, utan efter huruvida inlägget bryter mot en regel eller ej. Jag tycker att du ska överklaga de ärenden som du menar handlar om jäv, och tala om i överklagan att du tror att moderator X har haft hand om dem.
Att spy galla över en enskild, någorlunda lätt identifierbar person är definitivt inte rätt väg att gå.