Inlägg från: Halkatla |Visa alla inlägg
  • Halkatla

Hur tidigt började ni minnas?

Mitt första minne är när jag kröp ute på gräsmattan och tittade på maskrosorna vid den första lägenheten vi bodde i (markplan). Då var jag 16 månader.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Halkatla
    astro skrev 2010-11-23 22:12:36 följande:
    Mitt första tydliga minne är väldigt tidigt, jag var bara sex månader.

Jag har läst någonstans att det har med den verbala utvecklingen att göra, vilka minnen som fastnar. När vi "får ett språk" ändras minnesinlagringen och binds vi vårt språk, och då blir de tidigare, icke-verbala minnena svårare att komma åt. Finns därinne gör de, vi bara minns dem inte medvetet.

Jag var väldigt tal-tidig själv. 
    Vad hände då, som du minns?
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Halkatla

Sen minns jag ju också hur det kändes när mamma höll upp fötterna påmig när hon skulle byta blöja, och hur äckligt plastsnibbarna luktade, och hur de skavde i ljumskarna omde var för hårt knutna. Herregud! Då kan man inte heller ha varit gammal...

Svar på tråden Hur tidigt började ni minnas?