• TinaM

Hemutredning nov 2010

Hej!
    Ska börja med hemutredning på torsdag, känner mig nervös, orolig, pirrig, förväntansfull, ja alla känslor och lite till....
    Någon annan där ute i samma situation? Erfarenheter? Tips? 

• Svar på tråden Hemutredning nov 2010
  • Cahela
    Chimamanda skrev 2010-11-26 18:05:40 följande:
    Apropå sexliv, de vill nog mest bara veta om man har ett sexliv eller ej. Vad som är ett bra sexliv är ju relativt. Det är nog inte så att man ska leva upp till någon "standardmodell" om två gånger i veckan. Sexlivet är EN del av relationen och allt ska bedömas i en helhet vad gäller relationens stabilitet.

Har man genomgått lång barnlöshet och olika behandlingar är det ju ganska konstigt om sexlivet inte är påverkat alls.
    Jo, visst påverkas sexlivet av barnlösheten. Mitt första förhållande i IVF-svängen gick itu bland annat pga det så jag är väl bekant med ämnet. Jag bestämde mig i början av mitt nuvarande förhållande att inte låta det gå samma väg den här gången och det har lyckats riktigt bra.
    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Barnsugen

Gottelina: Tack så mycket! Där stod onekligen lite tydligare. Har pratat med maken, men han sa inte så mycket. Första reaktionen var nog ganska försvarsinställd - typ "men skulle barnet verkligen ha det bättre på barnhemmet?". Jag förklarade att det inte är någon brist på adoptivföräldrar... Får se om ett tag om det sjunkit in.

• gottelina
    Barnsugen skrev 2010-11-30 12:49:46 följande:
    Gottelina: Tack så mycket! Där stod onekligen lite tydligare. Har pratat med maken, men han sa inte så mycket. Första reaktionen var nog ganska försvarsinställd - typ "men skulle barnet verkligen ha det bättre på barnhemmet?". Jag förklarade att det inte är någon brist på adoptivföräldrar... Får se om ett tag om det sjunkit in.
    Jag förstår din makes känsla helt och hållet. För det har egentligen ingen betydelse sålänge man har god hälsa ändå och det känns jäkligt orättvist att bli granskad heeeela tiden för att man är överviktig och det syns. Är du rökare eller dricker eller liknande så går det ju att mörka men inte med alla korsetter och håll-in-brallor i världen passerar jag för BMI30. Tyvärr är det ena fyrkantiga stackare som sitter och hittar på de här rekomendationerna och det är som det är så är det riktigt viktigt för en med barn och man klarar av det så är det bara att börja banta... Bita i det sura äpplet så att säga och äppel ska ju dessutom vara bra för viktreducering har jag hört. Flört  Lycka till!
  • TinaM

Jag undrar om någon har erfarenhet av att vara under medicinering under hemutredning, tex SSRI-preparat?

• gottelina

Imorgon har vi vår sista planerade träff med våra utredare. Vi ska så att säga knyta ihop säcken och lämna in den sista uppgiften de efterfrågar. Mitt skuldsaldo på CSN. Sen har jag bara det lilla dilemmat med vikten kvar och min plan är att ta i från knäna så jag blir klar innan jul och kan gå och skaffa ett nytt läkarutlåtande att lämna in. Sen ska vi läsa utredningen och godkänna den innan den ska upp i nämnden. Efter det återstår bara väntan detta året...

• TinaM

Gottelina: gick det bra på sista mötet? Håller tummarna!

• Anders b

Jag och min fru fick också frågan hur vårt sexliv är, och bara för att vi inte tycker det är jätteviktigt, och inte har sex varje dag, men ändå älskar och håller av varandra, så tycker utredarna att vi har ett osunt sexliv, och det ska inte adoptivbarnet växa upp i. Hela vår utredningsprocess är ett stort skämt dock, och jag tror inte vi kommer att få ett medgivande.

• Cahela
    Anders b skrev 2010-12-07 16:14:54 följande:
    Jag och min fru fick också frågan hur vårt sexliv är, och bara för att vi inte tycker det är jätteviktigt, och inte har sex varje dag, men ändå älskar och håller av varandra, så tycker utredarna att vi har ett osunt sexliv, och det ska inte adoptivbarnet växa upp i. Hela vår utredningsprocess är ett stort skämt dock, och jag tror inte vi kommer att få ett medgivande.
    men du skojar? Dom kan inte mena att man ska ha sex varje dag? Vilket normalt par har det?
    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Chimamanda
    Anders b skrev 2010-12-07 16:14:54 följande:
    Det låter mycket underligt. Det kan inte vara detta som gör att ni eventuellt inte skulle få medgivande...
  • TinaM

Låter jättekonstigt. Vi behövde inte alls gå in på detaljer som hur ofta eller så....

Svar på tråden Hemutredning nov 2010