• Anonym

Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?

Mitt x och jag har varit tillsammans i många år och bott ihop i ett hus i 4 år...
    Huset köptes av honom (dvs lånen och lagfarten står på honom) men vi har drivit det båda två dessa åren och jag har betalat räntor osv.. Så han har varit ägare på pappret men det inhandlades för vårt gemensamma bruk...

Vi ska nu separera och enligt sambolagen så är ju en bostad som inskaffats för gemensamt bruk ngt som ska delas vid en bodelning oavsett vem som står på lånen och lagfarten...
    Min sambo har via sin jurist lämnat mängder med olika bud och hot (b la att han har rätt att avhysa mig med kronofogden) pga att HAN anser att huset inte går under sambolagen..
    Min jurist är i princip övertygad om att huset ska delas enligt sambolagen..

Jag har idag fått ett brev från hans jurist att mitt x inte anser att sambolagen gäller och att han nu hittat en köpare till huset och vill sälja omgående.. Jag och min jurist har förra veckan lämnat in ansökan om bodelning hos en bodelningsförättare som ska pröva saken..
    Mitt x säger sig ha hittat en köpare som är villig att betala 500 000 mindre för huset än vad det köptes för för 4 år sen...
    Förstår ju att det är någon slags bulvan-köpare...

Eftersom det enligt sambolagen är ganska så tydligt att jag har rätt till halva huset vid en bodelning så kan han väl inte sälja huset utan min tillåtelse?
    Vi har ju skickat in en ansökan om prövning hos bodelningsförättare för att det ska fastställas vem som är lagrättig ägare eller ej och innan det är fastställt så kan han väl inte gå och sälja huset?
    Jag förstår ju att han natruligtvis inte säljer huset för vad som idag skulle innebära en summa på närmanre 3 miljoner under marknadsvärdet..

Så lätt kan man väl inte kringgå sambolagen? Ska ringa min jurist imorgon men tänkte höra om det finns någon kunnig här...

• Svar på tråden Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?
  • Anonym (Låjan)

Om han står som egen lagfaren ägare så kan han nog rent praktiskt sälja huset. Om så sker är nog huset long-gone och möjligen återstår en möjligen snårig tvist där han kanske skulla kunna bli skadeståndskyldig.

Om du bor i huset idag blir det nog bökigt för honom, om han måste avhysa dig via kronofogden är jag nästan 100% på att du kan bestrida med hänvisning till det du nämnt och då kommer fogden inte att göra ett skvatt innan domstol sagt sitt.

Om han säljer huset när du fortfarande bor i det och vägrar flytta så kan det säkert bli bra bökigt.

Viktigt att tänka på är att det blir dyrt att använd en bulvan-köpare, eftersom det är stämpelskatter som ska betalas vid fastighetsförvärv, så det kanske trots allt inte är helt troligt. Tomma hot han kommer med kanske.

Sitt kvar lugnt i båten du, prata med din jurist, du verkar ha bra koll på läget och dragit i de trådar som ska dras i. Om det verkligen ligger något i hans hot om försäljning kanske ni kan gå till domstol och få ett snabbt beslut som hindrar honom att sälja innan det är utrett. Kan inte detaljerna om det där men vet att det numera går att få snabba beslut i domstol för att hindra denna typ av "kryphål". Hör med din jurist, denne bör veta.

Lycka till!

• Anonym

Hej! Din jurist är ganska säker?? kanske ska fråga fler jurister ringa och kolla kan man alltid. Jag bytte jurist när jag inte tyckte att han kunde så mkt som jag ville att han skulle kunna.Tror att du sitter ganska säker. Min sambos förra och han ägde ett hus men allt stod på henne, men nu efter han flyttat  osv var han ändå tvungen att skriva under att hon skulle få sälja huset. Så länge du inte skriver under ngt är det troligen lugnt..Lycka till

• Anonym
    Anonym (Låjan) skrev 2010-11-23 23:25:38 följande:
    Om han står som egen lagfaren ägare så kan han nog rent praktiskt sälja huset. Om så sker är nog huset long-gone och möjligen återstår en möjligen snårig tvist där han kanske skulla kunna bli skadeståndskyldig.

Om du bor i huset idag blir det nog bökigt för honom, om han måste avhysa dig via kronofogden är jag nästan 100% på att du kan bestrida med hänvisning till det du nämnt och då kommer fogden inte att göra ett skvatt innan domstol sagt sitt.

Om han säljer huset när du fortfarande bor i det och vägrar flytta så kan det säkert bli bra bökigt.

Viktigt att tänka på är att det blir dyrt att använd en bulvan-köpare, eftersom det är stämpelskatter som ska betalas vid fastighetsförvärv, så det kanske trots allt inte är helt troligt. Tomma hot han kommer med kanske.

Sitt kvar lugnt i båten du, prata med din jurist, du verkar ha bra koll på läget och dragit i de trådar som ska dras i. Om det verkligen ligger något i hans hot om försäljning kanske ni kan gå till domstol och få ett snabbt beslut som hindrar honom att sälja innan det är utrett. Kan inte detaljerna om det där men vet att det numera går att få snabba beslut i domstol för att hindra denna typ av "kryphål". Hör med din jurist, denne bör veta.

Lycka till!
    Tack för ditt svar!
    Det jag tycker låter så orimligt är att det enligt sambolagen troligtvis är hälften mitt (vem som står på lagfart osv är ju irrelevant) och att han då skulle kunna sälja det utan min tillåtelse..

Vi båda bor i huset nu (olika delar) men hur ska det ens vara möjligt att sälja ett hus under dessa premisser?
    Huset köptes för 4 år sen för 4,4 miljoner och är idag marknadsvärdetat till 6,5-7 miljoner..
    Så självklart är han ju inte så dum att han säljer det för 3,9 miljoner...
    Undrar bara vad han har i kikarn...

Han började resan med att jag skulle ut utan några pengar alls (vilket är väldigt trevligt gjort då vi har ett barn ihop och jag är gravid med vårt andra)..
    Sen när han pratat med sin jurist så erbjuder han mig helt plötsligt 250 000 utan att han egentligen "behöver det"..
    Sen när jag motsatte mig detta (det är mkt mer pengar det handlar om vid en ev bodelning) så erbjöd han mig 250 000 nu och sen reverse på resten så att han inte kan sälja utan att lösa ut mig.
    Saken är att han kommer att vilja bo här tills han dör vilket gör reversen helt meningslös...

Sen när jag motsatte mig även det och ist via min jurist skickade att vi nu ansökt om bodelningsförättare så kommer detta.. Dvs att han motsätter sig att sambolagen gäller och att han nu har en säljare för 3,9 miljoner och att han vill sälja omgående.. Hans erbjudande om 250 000 kvarstår men bara fram till på fredag, sen finns ej det erbjudandet kvar..

Så som huset inhandlats och så som sambolagen säger så ska halva huset vara mitt vid en bodelning och jag kan inte förstå hur han skulle kunna få genom en försäljning utan mitt tillstånd..
    Men jag är ju inte juridisk kunnig på just det här juridikområdet...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-23 23:38:35 följande:
    Hej! Din jurist är ganska säker?? kanske ska fråga fler jurister ringa och kolla kan man alltid. Jag bytte jurist när jag inte tyckte att han kunde så mkt som jag ville att han skulle kunna.Tror att du sitter ganska säker. Min sambos förra och han ägde ett hus men allt stod på henne, men nu efter han flyttat  osv var han ändå tvungen att skriva under att hon skulle få sälja huset. Så länge du inte skriver under ngt är det troligen lugnt..Lycka till
    Jag har pratat med ganska många jurister (mest såna där gratis-jurister) men även en som jag gick till en timme.. Alla sa i princip samma sak och det var att om det inte finns ngt samboavtal mellan oss (det finns det inte) så gäller sambolagen och då ska huset delas lika..
    Sen anställde jag en familjejurist som i princip enbart håller på med sånt här och han säger väl egentligen att juridik alltid är en tolkningsfråga och att man aldrig kan säga med säkerhet vad utgången blir..
    MEN.. att han inte kan se hur mitt x skulle få rätt i detta och att det är han och inte jag som har uppförsbacke..

Det har redan varit lite brevväxlingar mellan mitt x jurist och min så jag får väl försöka hålla kvar honom (de är inte billiga direkt)..
    Frågan är ju hurvida huset går under sambolagen eller ej och fram tills att det är uträtt så kan han väl inte gå och sälja det?
    Isf så skulle väl alla göra det som riskerar att förlora innan en bodelning är klar.. Enligt lagen så har man ju ett år på sig att ansöka om bodelning..

Vet att det finns kryphål i lagen men det känns lite väl stort för att kunna vara sant..
    Och varför erbjuder han mig pengar alls om han nu enligt honom själv inte behöver?
    Och varför ska han isf sälja för mer än 2 miljoner under marknadsvärdet?

Om han har rätt att sälja.. Och jag sen får rätt till halva husets värderingsvärde vid en bodelning.. Blir inte han skadeståndsskyldig mig resterande isf`? Verkar ju vara orimligt korkad lösning isf...
  • Anonym (Låjan)

Det är viktigt att skilja på vad som är praktiskt genomförbart och vad som är juridiskt korrekt.

Det är pratiskt möjligt (och tyvärr alldeles för enkelt) att "kapa" en lagfart och sälja ett hus man aldrig ägt eller ens sett. Det har några fastighestägare i sverige råkat ut för. Det är naturligtvis grovt brottsligt att göra så. Men det har skett.

Så rent praktiskt skulle han antagligen kunna lyckas genomföra en försäljning eftersom bara han står på lagfarten. Men å andra sidan så verkar han mest ägna sig åt desperata försöka att köpa ut dig till minsta möjliga kostnad. Antagligen är allt han säger bara bluff. Och om han säljer direkt till någon för halva marknadsvärdet utan att ha satt ut det på öppna marknaden måste han ju ha väldigt torrt på fötterna i en framtida tvist, annars riskerar han att ha sålt huset till underpris och få ge dig alla pengarna, eftersom du har rätt till halva värdet. Värdet är så klart marknadsvärdet, har han sålt din halva till underpris mot din vilja får ju han ta smällen. Så på så vis skulle han förlora både hus och alla pengarna.

Bulvan har jag svårt att tro på, det skulle kosta dom 60.000 i stämpelskatt, och lika mycket till den dagen huset säljs tillbaka till ditt x. och då tar dom fortfarande risken att bli skadeståndsskydliga till dig med halva värdet.

Prata med din jurist och kolla också om man kan lägga nåt hinder hos lantmäteriet som hindrar försäljning till ägandefrågan är utredd. Eller ring direkt tilll lantmäteriets inskrivningsavdelning och fråga.

• Anonym
    Anonym (Låjan) skrev 2010-11-23 23:55:31 följande:
    Det är viktigt att skilja på vad som är praktiskt genomförbart och vad som är juridiskt korrekt.

Det är pratiskt möjligt (och tyvärr alldeles för enkelt) att "kapa" en lagfart och sälja ett hus man aldrig ägt eller ens sett. Det har några fastighestägare i sverige råkat ut för. Det är naturligtvis grovt brottsligt att göra så. Men det har skett.

Så rent praktiskt skulle han antagligen kunna lyckas genomföra en försäljning eftersom bara han står på lagfarten. Men å andra sidan så verkar han mest ägna sig åt desperata försöka att köpa ut dig till minsta möjliga kostnad. Antagligen är allt han säger bara bluff. Och om han säljer direkt till någon för halva marknadsvärdet utan att ha satt ut det på öppna marknaden måste han ju ha väldigt torrt på fötterna i en framtida tvist, annars riskerar han att ha sålt huset till underpris och få ge dig alla pengarna, eftersom du har rätt till halva värdet. Värdet är så klart marknadsvärdet, har han sålt din halva till underpris mot din vilja får ju han ta smällen. Så på så vis skulle han förlora både hus och alla pengarna.

Bulvan har jag svårt att tro på, det skulle kosta dom 60.000 i stämpelskatt, och lika mycket till den dagen huset säljs tillbaka till ditt x. och då tar dom fortfarande risken att bli skadeståndsskydliga till dig med halva värdet.

Prata med din jurist och kolla också om man kan lägga nåt hinder hos lantmäteriet som hindrar försäljning till ägandefrågan är utredd. Eller ring direkt tilll lantmäteriets inskrivningsavdelning och fråga.
    Ja, jag tycker oxå det verkar mest va bluff.. För så tolkar jag det oxå att även om han praktisk skulle kunna sälja så borde det ju vara dagens marknadsvärde som vi ska dela på om jag anses vara hälften ägare och då måste ju han bli skyldig mig pengar i efterhand..
    Tänker på att han kanske säljer huset till en vän/bulvan för underpris men sen köper tillbaka det när han blivit av med mig.. Men han borde ju då inte komma undan..

Blir inte klok på det här men ska försöka sova och få tag på min jurist imogon.
    Saken är att det kommit så många olika förslag från han och hans jurist nu och med tanke på att han sitter och påstår sig vara så jäkla säker på att sambolagen ej gäller så borde han ju inte ge mig någon förhandling alls utan luta sig tillbaka i lugn o ro...
    Det återstår att se men det är för jäkla jobbigt att få alla dessa brev och funderingar när man är gravid och inte har en aning om vart man ska bo någon månad innan förlossningen
  • Anonym (Låjan)

Du kan skicka ett brev till honom och säga att du, mot bakgrund av att du är gravid, kommer att kräva att få hela huset i bodelningen, du kan också hälsa honom att detta är praxis (kanske inte är riktigt så, men so-what).  Om han är så oansvarig som han verkar kanske du dessutom kan hänvisa till detta och därtill hävda att du kommer att begära full vårdnad, vilket då styrker din rätt till att få hela huset.

Så kan han få sova dåligt några nätter...

Ont ska med ont fördrivas, du vet ;)

Lycka till och sov gott!

• Dalton

Det är såklart inte tillåtet. MEN att saker inte är tillåtna hindrar ju inte att de sker? Han kan sälja huset, men du kommer i efterhand kunna stämma honom.

Jag skulle för det första fort som attan se till att få det värderat så att du har en oberoende åsikt om vad det är värt. Ta reda på exakt vad du kan göra sen och lägg upp för honom: Om du säljer huset mot min vilja kommer jag att stämma dig och sen kommer du få betala tillbaka plus betala skadestånd. Visa redan nu att du vet exakt hur du ska hantera honom så att han inser att du är rustad till tänderna.

Så länge du verkar ha koll på exakta konsekvenser för honom så kan det hindra honom att våga gå vidare med processen. Tror han att du är lättlurad så kommer han nog köra på.

• Anonym
    Dalton skrev 2010-11-24 07:55:58 följande:
    Det är såklart inte tillåtet. MEN att saker inte är tillåtna hindrar ju inte att de sker? Han kan sälja huset, men du kommer i efterhand kunna stämma honom.

Jag skulle för det första fort som attan se till att få det värderat så att du har en oberoende åsikt om vad det är värt. Ta reda på exakt vad du kan göra sen och lägg upp för honom: Om du säljer huset mot min vilja kommer jag att stämma dig och sen kommer du få betala tillbaka plus betala skadestånd. Visa redan nu att du vet exakt hur du ska hantera honom så att han inser att du är rustad till tänderna.

Så länge du verkar ha koll på exakta konsekvenser för honom så kan det hindra honom att våga gå vidare med processen. Tror han att du är lättlurad så kommer han nog köra på.
    Inte skadestånd, ränta visserligen, men skadestånd i Sverige ska motsvara den skadan som har lidits. Den ekonomiska skadan vill säga och den är inte större än det värde som sambon försöker undra henne genom att sälja tidigare till underpris.
  • Anonym

Du ska ha barn med denna man,.Eran relation ska hålla i många år,vare sig ni är ihop eller ej.
    Tänk på vad du gör,det är aldrig värt att förstöra.Det är just nu det du hjälper till att göra,och det kommer påverka era barns liv.

Min mamma var likadan,och det förstörde hela deras relation bara för pengar.
    Vi avskydde det...vi hade förståerlse för att pappa var sån,men vår älskade mamma...nej tack.
    Den uppväxten var inte rolig.
    Och varför ska du ha ensam vårdnad?

Svar på tråden Sambolagen... Kan han sälja huset utan att det är uträtt vem som äger det?