• Amirsmamma

Ni som läst mänskliga rättigheter på högskola - vad jobbar ni med idag?

Som rubriken lyder, ni som har läst MR, vad jobbar ni med och var det svårt att få jobb efter avslutad utbildning? Fick ni jobbet genom eran praktik? Funderar på att läsa till MR, så vill gärna veta inom vilka yrken ni jobbar.

• Svar på tråden Ni som läst mänskliga rättigheter på högskola - vad jobbar ni med idag?
  • Pirum

Jag har läst MR och skulle gärna jobba med det, men min uppfattning är att det finns få jobb som ger betalt och många som vill. Gratispraktik eller volontärarbete i all ära men riktiga jobb finns det faktiskt inte så många av. 

Jag funderar på om det är värt att skriva examensarbete i det (och kombinera med praktik) eller om det är bättre att välja något tråkigare men mer användbart.

• Amirsmamma

Läser du sista året nu? men om man väljer att praktisera inom ett yrke där det finns märjlighet att få riktigt jobb då? Som tex migrationsverket eller inom kommunen med integrationen eller liknande? Tror du det finns möjlighet att få jobb då.

• Pirum

Ja, sista året.

Vilken utbildning är det du har i åtanke och vad för slags tjänst vill du ha?

• Amirsmamma

Jag vill helst jobba inom kommunen av något slag eller migrationsverket är också en tanke.

• Pirum

Att jag frågar om utbildning beror på mitt eget lilla dilemma. Jag är snart färdig jurist och ett jobb som handläggare på Migrationsverket känns inte sådär jättehejsanhoppsan. De lär väl ha någon slags juridisk avdelning också och det skulle vara intressant. Men jag har hört att de i princip har anställningsstopp förutom för handläggare.

Diskrimineringsfrågor är ju ett annat område man kan ta sig an.

• Pirum

Det är sant.

Fast om jag får välja fritt så skulle jag vilja ha ett statligt jobb (eller med motsvarande arbetsvillkor) åtminstone medan barnen är små.

• Kjell2
    Pirum skrev 2010-11-24 10:40:50 följande:
    Det är sant.

Fast om jag får välja fritt så skulle jag vilja ha ett statligt jobb (eller med motsvarande arbetsvillkor) åtminstone medan barnen är små.
    Åklagare? Domare? Men det hänger lite på vad man anser att jobba med männskliga rättigheter är.
  • Amirsmamma
    Pirum skrev 2010-11-24 10:22:35 följande:
    Att jag frågar om utbildning beror på mitt eget lilla dilemma. Jag är snart färdig jurist och ett jobb som handläggare på Migrationsverket känns inte sådär jättehejsanhoppsan. De lär väl ha någon slags juridisk avdelning också och det skulle vara intressant. Men jag har hört att de i princip har anställningsstopp förutom för handläggare.

Diskrimineringsfrågor är ju ett annat område man kan ta sig an.
    Färdig jurist? Och du läser Mänskliga rättigheter programmet? Kan man välja olika inriktningar? Hade för mig att juridik ingick i en del av programmet, eller jag kanske har fel?
  • Amirsmamma
    Kjell2 skrev 2010-11-24 10:54:11 följande:
    Åklagare? Domare? Men det hänger lite på vad man anser att jobba med männskliga rättigheter är.
    Kan man jobba som åklagare eller domare fast man läst MR? Det visste inte jag..
Svar på tråden Ni som läst mänskliga rättigheter på högskola - vad jobbar ni med idag?