• mikaelak

låna ut bilen?

Jag ska åka bort 3 månader, & kommer ha bilen stående i garaget. Min kompis har inte bil. Tycker ni jag ska låna ut den till henne? Kan säga att hon inte har haft körkort särskilt längre, & jag har aldrig åkt med henne, så jag känner mig lite skeptiskt. Men samtidigt känner jag mig snål om jag inte gör det.
    Vad är det värsta som kan hända, kostnadsmässigt? (Bilen är bara halvförsäkrad).
    Bilen är för övrigt en Fiat Punto, inget vrålåk direkt, men ändå...

• Svar på tråden låna ut bilen?
  • norrlandsflicka

Skulle aldrig låna ut min bil till någon som nytagit körkort och som jag inte vet kör bra och försiktigt.
    Det kan bli en dyr affär, om hon kraschar bilen får du betala och så blir försäkringspremien höjd.

• cloudberry79

Nej, det skulle jag inte göra. Jag har lånat en kompis extrabil ett par veckor en gång, men då hade jag haft körkort länge och hon hade många gånger åkt med mig, hon hade själv nytaget körkort. Det var en gammal volvo 350, så det ekonomiska värdet var inte så högt. Det värsta som kan hända ekonomiskt är att hon krockar bilen, det är hennes fel, såvida hon inte har ekonomisk möjlighet att ersätta din bil.

If you love me - please don't feed me!
  • Heavenlyfaith

Det skulle jag göra, alla gånger! Så länge ni litar på varann o du tror på att hon skulle stå för alla kostnader vid ev. krock... 
    Vad mer kan hända under tre månader? Bilen tappar ytterst lite i värde med anledning av att bilen får ut o åka men å andra sidan så mår bilen bra av att röra sig o mindre bra av att stå still.
    Litar du på att hon tar väl hand om din bil? Hur nära vänner är ni?

När jag var med om en olycka med min bil blev jag helt utan. Min vän erbjöd sig att låna ut sin två år gamla Audi, nästan krävde att jag skulle ta den. Givetvis var jag tveksam eftersom den var så ny. Lånade den iaf o tog hand om den som det vore ett skört litet barn. Är oerhört tacksam! 

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • skorpionen80

Nej! Jag lånar aldrig ut saker jag inte har råd att bli utan.

Vad kan hända?  Hon kör jättemånga mil, typ europasemester, så bilen tappar värde. Du får tillbaka den full med repor och dörruppslag. Hon tvättar den inte över vintern, så rostfläckar jag börjat att bildas. Hon krockar den eller kör emot något och tycker inte det behöver fixas, det blev ju bara en liten buckla och några skrapmärken...

Sen är det ju lite jobbiga fall ni får komma överens innan om ifall att du lånar ut den. Vad händer tex om motorn havererar? Avgasröret trillar av, eller vad som som inte är direkt hennes fel. Ska du betala det eller ska hon stå för det?

• hannamiller

Nej jag skulle inte låna ut bilen.. För om det händer något så går det ju igenom din försäkring .. Men om du lånar ut skriv ett kontrakt ... Om det hjälper..

• Oleanna

Vi lånade ut våran bil på semester och fick tbx den i uselt skick ( smustisg utan bensin och spolarvätska) och körd 100 mil på en vecka. Fast det enbart skulle vara till jobb och hem tio min bort. Så nej jag hade INTE gjort det och detta var nära vänner.

• Raskask

Jag har lånat ut bilar vid längre resor, och det har gått hur bra som helst. Men det har varit bilar som jag ändå inte varit direkt beroende av, och dessutom hade jag om ingen lånat dom varit tvungen att hitta uppställningsplats för bilen under flera månader och det framstod som riktigt jobbigt.

• giftfri
    mikaelak skrev 2010-11-24 00:59:56 följande:
    Jag ska åka bort 3 månader, & kommer ha bilen stående i garaget. Min kompis har inte bil. Tycker ni jag ska låna ut den till henne? Kan säga att hon inte har haft körkort särskilt längre, & jag har aldrig åkt med henne, så jag känner mig lite skeptiskt. Men samtidigt känner jag mig snål om jag inte gör det.
    Vad är det värsta som kan hända, kostnadsmässigt? (Bilen är bara halvförsäkrad).
    Bilen är för övrigt en Fiat Punto, inget vrålåk direkt, men ändå...
    Gör absolut inte det, det är alltid du som försäkringstagare, som har ansvaret...
  • Heavenlyfaith
    skorpionen80 skrev 2010-11-24 07:27:27 följande:
    Nej! Jag lånar aldrig ut saker jag inte har råd att bli utan.

Vad kan hända?  Hon kör jättemånga mil, typ europasemester, så bilen tappar värde. Du får tillbaka den full med repor och dörruppslag. Hon tvättar den inte över vintern, så rostfläckar jag börjat att bildas. Hon krockar den eller kör emot något och tycker inte det behöver fixas, det blev ju bara en liten buckla och några skrapmärken...

Sen är det ju lite jobbiga fall ni får komma överens innan om ifall att du lånar ut den. Vad händer tex om motorn havererar? Avgasröret trillar av, eller vad som som inte är direkt hennes fel. Ska du betala det eller ska hon stå för det?
    Man kan dra allt till sin spets och det kan jag väl tycka att detta inlägg verkligen gjorde... Extremt fall.

Nu talar jag utifrån mig själv när jag säger att MINA vänner som jag kallar goda vänner aldrig skulle göra liknande mot varandra! Det har bevisats ett antal gånger då vi ger o tar väldigt mycket på alla sätt.
    Det skulle inte ske.

Oleanna: Kallar du dessa goda vänner? Hur väl känner man varann om man behandlar den andra med denna totala respektlöshet?

TS: Du får nog utgå endast ifrån dig själv o den relation du har till din vän... Litar du på henne till 100%? 
    Isf skulle jag inte tvivla, då löser man eventuella "problem" om något skulle ske. En krock kan råka hända alla såklart o inte alltid undvikas. Men om detta är en GOD vän till dig så sköter hon om din bil med god respekt o hänsyn.
    Lycka till!! 
  • kentafinell

Är det e bra kompis som kank betala för sig vid olycka ser jag inte någon anledning att INTE låna ut den.
    Jag lånade en bil i 350 000 kr klassen när jag nyss tagit körkort för att hjälpa en kompis att flytta 80 mil. Givetvis så krockade jag bilen i låg hastighet pga att jag var ouppmärksam. Det kostade mig 15 000 varav 7000 var till försäkringen resten till den jag lånade bilen av som kompensation. Inte mer än rätt att göra rätt för sig. Hon fick ju vara utan bil i en månad...

• mikaelak

ja bilen är bara värd ca 15 000 så vi ska prata igenom det idag, bara så att hon är medveten om att den bara är halvförsäkrad etc. jag är bara så nervös för min lilla pärla :) men å andra sidan så skulle hon (min kompis) verkligen uppskatta det, o vi är bra vänner, så sålänge vi har pratat igenom worst case scenarion så borde det väl gå bra....? Jag kommer dock förmodligen ringa varje dag o kolla så att hon inte har krockat! :)

• giftfri

Betala vid olycka..., ja det kan bli många hundra tusen, om det är en fotgängare eller cycklist som blir skadad/invlidiserad, då motparten inte har något försäkringsbolag att förhandla med/mot, å du som försäkringstagare får stå för hela kostnaden...

• mikaelak

även om bilen är halvförsäkrad?

• giftfri
    mikaelak skrev 2010-11-25 22:34:33 följande:
    Eftersom en fotgängare å en cycklist är oförsäkrade, så blir det ditt försäkringsbolag som får ta smällen, i förlängningen kan det bli du.
    Detaljer tycker jag du ska kolla med ditt försäkringsbolag, för det lär ju finnas en hel del om å men kring en sån olycka.
    Men just dessa olyckor, där motparten saknar trafikförsäkring, kan bli väldigt kostsamma..
  • Heavenlyfaith
    mikaelak skrev 2010-11-25 22:34:33 följande:
    Vet ju inte vad du har för försäkringsbolag men samtliga försäkringar som jag känner till, där täcker trafikförsäkringen skador för fotgängare o cyklister. 
    giftfri skrev 2010-11-25 22:28:53 följande:
    Betala vid olycka..., ja det kan bli många hundra tusen, om det är en fotgängare eller cycklist som blir skadad/invlidiserad, då motparten inte har något försäkringsbolag att förhandla med/mot, å du som försäkringstagare får stå för hela kostnaden...
    "Många hundra tusen" -för vad?
    Det är därför vi har försäkringar...

Svar på tråden låna ut bilen?