Inlägg från: Heavenlyfaith |Visa alla inlägg
  • Heavenlyfaith

låna ut bilen?

Det skulle jag göra, alla gånger! Så länge ni litar på varann o du tror på att hon skulle stå för alla kostnader vid ev. krock... 
    Vad mer kan hända under tre månader? Bilen tappar ytterst lite i värde med anledning av att bilen får ut o åka men å andra sidan så mår bilen bra av att röra sig o mindre bra av att stå still.
    Litar du på att hon tar väl hand om din bil? Hur nära vänner är ni?

När jag var med om en olycka med min bil blev jag helt utan. Min vän erbjöd sig att låna ut sin två år gamla Audi, nästan krävde att jag skulle ta den. Givetvis var jag tveksam eftersom den var så ny. Lånade den iaf o tog hand om den som det vore ett skört litet barn. Är oerhört tacksam! 

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith
    skorpionen80 skrev 2010-11-24 07:27:27 följande:
    Nej! Jag lånar aldrig ut saker jag inte har råd att bli utan.

Vad kan hända?  Hon kör jättemånga mil, typ europasemester, så bilen tappar värde. Du får tillbaka den full med repor och dörruppslag. Hon tvättar den inte över vintern, så rostfläckar jag börjat att bildas. Hon krockar den eller kör emot något och tycker inte det behöver fixas, det blev ju bara en liten buckla och några skrapmärken...

Sen är det ju lite jobbiga fall ni får komma överens innan om ifall att du lånar ut den. Vad händer tex om motorn havererar? Avgasröret trillar av, eller vad som som inte är direkt hennes fel. Ska du betala det eller ska hon stå för det?
    Man kan dra allt till sin spets och det kan jag väl tycka att detta inlägg verkligen gjorde... Extremt fall.

Nu talar jag utifrån mig själv när jag säger att MINA vänner som jag kallar goda vänner aldrig skulle göra liknande mot varandra! Det har bevisats ett antal gånger då vi ger o tar väldigt mycket på alla sätt.
    Det skulle inte ske.

Oleanna: Kallar du dessa goda vänner? Hur väl känner man varann om man behandlar den andra med denna totala respektlöshet?

TS: Du får nog utgå endast ifrån dig själv o den relation du har till din vän... Litar du på henne till 100%? 
    Isf skulle jag inte tvivla, då löser man eventuella "problem" om något skulle ske. En krock kan råka hända alla såklart o inte alltid undvikas. Men om detta är en GOD vän till dig så sköter hon om din bil med god respekt o hänsyn.
    Lycka till!! 
  • Heavenlyfaith
    mikaelak skrev 2010-11-25 22:34:33 följande:
    även om bilen är halvförsäkrad?
    Vet ju inte vad du har för försäkringsbolag men samtliga försäkringar som jag känner till, där täcker trafikförsäkringen skador för fotgängare o cyklister. 
    giftfri skrev 2010-11-25 22:28:53 följande:
    Betala vid olycka..., ja det kan bli många hundra tusen, om det är en fotgängare eller cycklist som blir skadad/invlidiserad, då motparten inte har något försäkringsbolag att förhandla med/mot, å du som försäkringstagare får stå för hela kostnaden...
    "Många hundra tusen" -för vad?
    Det är därför vi har försäkringar...

Svar på tråden låna ut bilen?