• Anonym (vän???)

Gett kompis tak över huvudet, hon från socialbidrag - hittar hon på vissa saker. Hjälp!!!!!!!

Har en kompis som jag tagit in o som bor hos oss tills hon hittat eget.

Hon får socialbidrag, eller bara försörjningdelen men inget för hyra osv.

Hon säger att man egentligen inte kan vara inneboende och att om man är det så får man inga pengar för hyran av socialen. ÄR DETTA SANT?

Hon skulle egentligen stannat en vecka men det har nu blvit över 7 månader. Jag har ej hjärta att kasta ut henne för hon känner ingen annan här. Hon är oftast hemma o det är sååå jobbigt (hon har egentligen ej råd att hålla på med nåt som kostar, vilket jag förstår men endå).... man har noll privatliv liksom.

Dessutom säger hon att socialen ej beviljar en 1;a utan att det måste vara en 2a som hon måste hitta och bo i. ÄR DETTA SANT?

Att det finns nåt övre tak på hyran på lägenheten hon hittar kan jag tro på men det är sååå jobbigt med henne här... Usch...

Sen säger hon att socialen måste bevilja en ev. lägenhet innan hon skriver kontrakt för annars finns risken att de ej godkänner den (även om den inte är över den högska hyran man kan få bistånd för). ÄR DETTA SANT?

HJÄLP

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 02:13
    Hon har dessutom sagt att när man flyttar från en kommun till en annan så förlorar hon rätten till socialbidrag tills hon i den nya kommunen sökt om på nytt.

Är detta sant???

Sthlm består ju av olika kommuner och hon skulle kunna hitta något i en annan kommun men om hon i så fall blir av med bidraget o får ringa o boka nya tider o tills sen beslutet kommit..... Ja då är det tillbaka till mig eftersom soc. inte hunnit ge henne pengar o hon inte kunnat betala hyran o blivit utkastad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 18:51
    uppdaterar lite..

har sagt till "kompisen" att hon måste söka boende. Hjälpt henne skriva mail osv. till många på blocket. Har fått ett svar som hon visade mig o kollade på den idag. Gillade den inte tydligen för den var sunkig enligt henne o de ville ha 3 hyror vilket hon ej har.
    Hon visade mig mailet imorse.

sen när jag skulle kolla mina mail ser jag att hon ej loggat ut. FEL, JAG VET, men i inkorgen fastnade mina ögon för ett mail där det stod socialen. Jag bara var tvungen att klicka. Nu hittade jag kontoutdrag som hon klistrat i ett word-dokument och ser då att det kommit in pengar ungefär varje månad. Summan är inte densamma varje månad och jag har börjat spekulera var dessa pengar kommer ifrån.

min tanke är att tjejen hon bott hos innan låtit henne använda sin adress så hon kunnat få pengar för boende fast hon ej bor där längre. Detta eftersom det i samma mail finns ett kvitto där denna tjej bekräftar att hon tagit emot pengar för hyran för september 2010. Detta antar jag hon skrivit ut som sedan denna tjej skrivit på så att min kompis kunnan lämna in kvittot till socialen...

Summan hon fått in är ung. samma varje månad men ej exakt. Vet ej vad det kan vara. Kan vara att hon betalat mer el en månad o fått mer just då...??? ELLERRRRRRRRRR??????

Sen ser man att hon alltid tar ut pengarna förutom konstiga summot där det under meddelande står nåt konstig nummer o samma datum en uttagsavgift. Men summan är inte i hundratal. Det står t.ex. - 4526,39kr. Kan man säga att hon kanske har gått in till banken o betalat en räkning i disken eftersom hon ej kan detta med att betala via internet enligt henne själv.

Snälla om någon vet HJÄLP.. känner mig lurad men sen kan hon ju fått in pengar från släkt utomlands eller nåt, fått låna..

Till mig har hon alltid sagt att hon ej har pengar o att det e såååå svårt att klara sig.. Om det inte vore för mig så visste hon ej vad hon skulle göra osv osv........

Just nu känner jag att jag vill konfrontera men det dumma e att jag läst hennes mail. Nu försöker jag hitta nummret till den hä tjejen hon hyrt från innan för att kolla.... om jag hittar - hur fråga henne om min vän fortfarande bor kvar utan att avslöja mig???

vilken soppa..........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-16 00:48
    o ja efter att nu gått igenom kontoutdragen så har jag säknat fram att hon fått in ca 57 000 kr från maj tom november. 2010

ALLTSÅ:

57 000 KR........

hON HAR JU SAGT ATT hennes föräldrar skickar henne pengar ibland med western union o jag ser att det är samma text/meddelande på alla insättningar om det är det de är eller om det är från socialen...

Men så mkt har de väl inte råd att skicka henne eftersom hon hela tiden sagt att de blivit arbetslösa.... Så nu blir jag bara mer o mer förbannad....

• Svar på tråden Gett kompis tak över huvudet, hon från socialbidrag - hittar hon på vissa saker. Hjälp!!!!!!!
  • Anonym

Här i min stad så hjälper soc en med hyra, el, läkarkostanader och medeciner på resept.
    När man ska skriva på kontraktet så är det bästa att prata med soc innan så att dom vet att man ska till och skriva på.
    Soc betalar en max hyra, har för mig att det är på ca 3000 om man är ensamstående. Max hyran kan vara olika från person till person.
    När jag bodde hemma hos min mamma, då var jag inneboende. Då fick jag hjälp av soc en sväng för jag inte hade någon inkomst. Men jag och min mamma hade kommit överrens om en hyra, och den betala soc.
    Ring och prata med soc om din vän.

• Anonym

Vet inte hur det är nu men när jag var i tonåren så var jag inneboende och socialen betalade min del av hyran.

Nej det måste inte vara en 2:a. Soc blir väl bara glada ju billigare hyran blir?

Kan vara så att socialen måste bevilja innan hon skriver på kontrakt. De måste godkänna hyran och det vore förargligt för henne om hon skriver på och socialen inte går med på det så sitter hon där med 3 hela hyror (uppsägningstiden) utan pengar till ens 1 hyra.

Betalar hon hos dig? 

• Anonym (vän???)

NEJ hon betalar inget här. Ja hon köper mat ibland, o städar osv. efter sig.

Men hon har sagt att man kan få pengar för hyra om man är inneboende.

Vill ju helst inte ringa socialen osv. o förstöra nåt för henne. Jag vill ju bara att hon ska hitta ngt. Det finns en massa 1:or här men hon envisas om att det måste vara en två.

Vi bor i Stockholm och de har sagt max 5000 kr i hyra till henne.

Sen vet jag inte om de betalar deposition osv. som många kräver. De pengarna har ju inte hon o jag vill egentligen inte låna. Har sagt att hon ska spara sina pengar hon får till en eventuell deposition men vet ej hur mkt hon har sparat.

• Anonym (Kolla upp det.)

Ärligast är faktiskt att ringa socialen själv och få svar på dina frågor. Även om hon är din väninna så kolla upp om det hon säger är sant eller ej.

• Anonym

Om du ringer till socialtjänsten så kan du ju vara anonym och fråga rent "allmänt". Du behöver ju inte fråga om hur det är för just din väninna och det lär du ändå inte få reda på eftersom det finns sekretess.
    Men du kan ju som sagt fråga om hur det fungerar allmänt med hyresdel om man är inneboende osv.

I den kommun jag jobbar får inneboende bidrag till sin hyresdel om man lämnat in inneboendeavtal.
    Vi säger alltid max antal rum man får söka när man letar lägenhet, men man får alltid söka mindre lägenhet. Deposition är inget som är vanligt här, jag har iallafall aldrig hört talas om att någon behövet betala det. Men det är ju något som din väninna kan ta up med sin handläggare i förväg. Och ja, man måste samråda med sin handläggare innan man skriver på kontrakt.

• Nightmare

Har ni ett inneboende kontrakt får hon viss pengar av socialen till hyra så att hon kan betala sin del av lägenhetskostnaden!
    Hon behöver inte alls hitta en två utan det räcker gott och väl med en etta så det är bara påhitt.

Hon får skriva kontrakt med hyresvärden först, sedan får hon lösa den biten med socialen. En etta håller sig dock oftast under maxbeloppet för hyra.

Så du kan gott ge henne nåra veckor på sig innan hon ska vara ute eller så får hon börja betala hyra om hon inte redan gör det.

• Lei

Stockholms kommun betalar hyra för inneboende, de vill se din hyresavi om ni delar rakt av eller eventuellt ett avtal mellan dig och din vän. När de kommer till egen lägenhet för din vän är det snarare tvärtom, de vill oftast inte betala för en 2:a pga den högre hyran om man inte har barn för då kan man få bostadsbidrag för barnet också. Som många skrivit ring socialen själv. Du behöver inte uppge något namn, inte ens ditt eget, och din väns specifika fall är ju under sekretess så du kan vilket som enbart diskutera allmänt hur det funkar.

• ica

Sj'lvklart ska hon betala för sig. Det låter som hon drar en vals för att få behålla mer pengar själv.

• Anonym (föredetta)

Hade min mor som inneboende i nästan 1 år och hon fick bostadstillägg beräknat på boendet här och antal personer i hushållet och hennes lilla inkomst.

• Anonym

Jag förstår inte varför hon envisas med att det måste vara en tvåa, är hon ensam eller har hon barn? Om hon är ensam så räker en etta gott och väl till henne. Kan hända att hon inte vill ha en etta, att det är därför hon envisas med tvåan.
    En max hyra på 5000 är mycket. Så mycket är max hyran om man är ensamstående med ett barn här i min kommun.
    Men jag rekomenderar att du ringer till soc själv och hör dig för.

Svar på tråden Gett kompis tak över huvudet, hon från socialbidrag - hittar hon på vissa saker. Hjälp!!!!!!!