• BlommyNess12

Lämna barn ensamma i badkar?

När är det okej tycker ni? Jag snackar alltså inte lämna ensamma vind för våg utan för att springa och hämta något i angränsande rum.
    Hur gamla är de när de börjar få hum om att hitta upp vs ner när de hamnar under vatten?
    Dykreflexen försvinner väl dessutom kring ett års ålder?
     Barn som aldrig gått babysim menar jag då.

Allmänna funderingar kring en diskussion jag hade med en kompis här om dagen.

• Svar på tråden Lämna barn ensamma i badkar?
  • elledriver

Min dotter är 21 månader och jag lämnar aldrig rummet. Mest för att jag är rädd för att hon ska försöka klättra ur när jag är borta. Hon har halkat och ramlat i vattnet några ggr när jag varit med och det har hon hanterat bra själv. Jag vet dock inte hur hon hade hanterat stressen dock om jg varit utanför rummet. Hon lekar även ibland med kranen och det är snabbt gjort att man får på hett vatten och bränner sig. 

• lunkentuss

Mina barn som är 3.5 o 1.5 år badar ensamma. Dörren är öppen och ligger så man hör dom tydligt när man är i kök elr vardagsrum. Dom badar sällan längre än 5 min, så dom tröttnar fort o vill upp

Dom plaskar o leker o sjunger så det går inte o ta miste om nån av dom hade hamnat under vattnet...

• lövet2

Vid 4-5 år har jag inga problem med att vända ryggen till en stund - om det nu inte är en riktig vilding till unge! Det gäller att de fattar att de inte får ställa sig upp i badkaret, eftersom de lätt halkar och slår huvudet. Vid 6 år får barnen bada själva, och jag är bara inom hörhåll.

• YokohamaNr2

Min 4 åring kan lätt vara själv i badet, jag kan pyssla med tvätt och så. Min 18 månaders har jag lämnat med brodern om jag bara ska springa och hämta något. Problemet med att lämna honom är mer att hela badrummet blir som en swimmingpool

• ELLEoClara

Kan ibland lämna min 1,5 åring i MAX 1 min för att hämta något.
    Vi pratar undertiden jag är borta plus att vi har  stor halkmatta  och att hon har dykreflexen kvar.

Bada själv inom hör håll skulle jag vänta med till ca 4-6 år iallafall och sen beror det på barnet också. 

• TheLove

Vi har inget badkar utan vår grabb har inproviserat själv och ställt in en avdankad kattlåda som han har som balja. Han är 2½ år och sitter i den själv och badar medans jag är i vardagsrummet. Jag hör honom precis hela tiden då han aldrig är tyst, är han tyst för bara några sekunder springer jag och kollar till honom men det har aldrig varit någon fara. Det ryms knappt något vatten i "baljan" och han sitter ordentligt och leker med sina badleksaker, ibland är även duschen på, det är inte heller halt i duschen... Skulle aldrig lämna honom om jag inte hörde honom... och inte heller i ett badkar då det innehåller mer vatten och är större risk att man ramlar eller hamnar under vatten.

De gånger han badar badkar hos mor och farföräldrar sitter alltid någon bredvidhonom hela tiden utan undantag...

• Prinsessan Zelda

mina barn på 3 och 5½ badar inte själva. jag kan gå och hämta något i ett annat rum osv, men kommer tillbaka på 30sek. Mest för att det lätt blir sjöslag i badrummet. Båda barnen älskar vatten, har ofta mycket vatten i badkaret (nästan fullt) och de dyker och kastar sig bakåt så huvet kommer under osv. Därför skulle det kunna hända en olycka att de slår huvet i kanten, får ordentlig kallsup osv. 5½ åringen skulle få bada själv om jag hörde honom hela tiden.

• aster

Mina barn på 2 år och 5 år får bada själva när jag är i rummet bredvid. Jag hör ju deras lek, och litar på att femåringen ropar direkt. 5 åringen får bada själv på samma sätt men 2 åringen får inte vara själv i badet mer än 20 sek.

Barn under tre år kan bada själva bra sittande i en liten balja tycker jag. Tex en IKEA leksaksback är perfekt, då får rumpan och nåra plastdjur plats,men det går inte att halka omkring i den. Duschen på låg stråle är kul att leka med i baljan.

• Miss Lau

Min 5-åring får bada medan jag springer fram och tillbaka samtidigt som jag har koll. Min 18 mån måste man däremot punktbevaka hela tiden. Det är mer regel än undantag att han hamnar under vattnet, utan att ta sig upp själv. Tack och lov älskar han vatten och blir aldrig rädd.

Lite beroende på barnet men barn under 4 år skulle jag inte lämna ensamma alls.

• Hoppfull84

vi har bekanta som förlorade sin 3åriga son pga att pappan lämnade honom ensam i badkaret för att det ringde på dörren. han var borta ca 10-15minuter och när kan kom tillbaka hade sonen drunknat. han hade bara ca 1dm vatten i badkaret och dörren öppen, det hade inte hörts något ovanligt från badrummet.  en treåring tycker man ju annars är rätt så stor och klarar rätt mycket själv men han hade troligtvis halkat och slagit huvudet i kranen(detta blir ingen hög smäll så det kunde pappan inte ha hört utanför badrummet) sedan glidit ner i badkaret med ansiketet neråt, det kan ju hända även större barn.
    därför skulle  jag inte lämna ett barn själv i badkaret, det kan gå så snett så fort utan att man hör det, och den sorgen skulle jag inte kunna leva med.

Svar på tråden Lämna barn ensamma i badkar?