• ALLIEVERDO

Snökaos, får man stanna hemma?

Nåt jag funderat på är när det är skitväder, om man får stanna hemma då eller är man tvingad att ut och riskera sitt liv eller bara riskera att man inte kan komma hem den dagen igen? kan jju faktiskt vara så att man kommer ut, men inte in igen pga ny snö under tiden man varit borta..

• Svar på tråden Snökaos, får man stanna hemma?
  • fetsnygg

kan man inte ta sig till jobbet så kan man inte.. men kan man, men låter bli, så räknas det nog som otillåten frånvaro..

• Adut 27

hur långt har du t jobbet? Jag vet inte om det är nåt "giltigt" skäl t o va hemma...

• Pickeli

Du lär ju knappast få lön iallafall. men om det är direkt livsfarligt för dig att bege dig ut på vägarna så tycker jag du ska prata med din arbetsgivare och diskutera saken!

Google it!
  • Pickeli

Men att inte åka till jobbet vid snöoväder för risken att inte komma hem igen är garanterat inte ett gilitgt skäl om man inte väntar snökaos deluxe eller bor där inte snöplogen når fram.

Google it!
  • Tecken

Du ska försöka iaf. Du kan inte titta ut genom rutan, konstatera dåligt väder och så ringa chefen och säga: "Du, jag kommer inte idag.". Det är arbetsvägran. Det brukar alltid gå att ta sig till jobbet, även om det kanske tar längre tid än vanligt. Om du är osäker, ring chefen och fråga vad denne tycker du ska göra.

• Anghammarad
    Linda1976 skrev 2010-11-24 12:21:49 följande:
    Nja... då ska det vara extremväder, som det i Göteborg sv.wikipedia.org/wiki/Novemberstormen_1995
    Det var extremt, men det ska mycket till för att det är ok att stanna hemma.
    Jag jobbade i en datorbutik i Sisjön då och vi kunde inte ta oss till jobbet på två dagar. Tom banken som låg vägg i vägg med oss var stängd.
  • gumtree
    Anghammarad skrev 2010-11-24 13:12:05 följande:
    Jag jobbade i en datorbutik i Sisjön då och vi kunde inte ta oss till jobbet på två dagar. Tom banken som låg vägg i vägg med oss var stängd.
    Jag gick på högskolan då och gjorde ett tappert försök att ta mig till jobbet, tänkte att nån spårvagn går det väl säkert. Men väl på hållplatsen insåg man ju att det vara bara att gå hem igen

Det var rätt kul att nån dag senare se folk åka snowboard ner för gatorna
  • gumtree

(ta mig till skolan ska det förstås stå... doh!)

• Stormorsan
    Anghammarad skrev 2010-11-24 13:12:05 följande:
    Jag jobbade också i Sisjön då. Vill minnas att det var en fredag så vi var lediga på lördagen ändå. Jag ringde min chef och frågade om han kunde hämta upp mig på vägen men fick besked att han hade dessutom strömavbrott så han tänkte inte ens försöka åka till jobbet.

Den enda som tog sig till jobbet var vår vaktmästare som gick (åkte cykel normalt).
Svar på tråden Snökaos, får man stanna hemma?