• Peak

Glasögon - vad kostar de? + tips och råd?

Fick idag veta att sonen(4 år) behöver glasögon, han är översynt och behöver +3 och +4,75 någon som har liknande som kan säga vad glasen kostar?
    Bågar är ju olika men glas brukar väl inte skilja så mycket i pris?

Tyckte läkaren sa att i vårt län får man 1000 kr i bidrag så det känns ju bra, en god start i alla fall. Jag har linser/glasögon själv och det blir ju sällan billigt när det ska inhandlas nya glasögon!

Något annat man bör tänka på? Kan tänka mig att en extra försäkring skulle vara bra!? Om glasögonen skulle gå sönder på förskolan, gäller då hemförsäkringen och dess självrisk?

Andra tips ni kan dela med er av?

• Svar på tråden Glasögon - vad kostar de? + tips och råd?
  • Lovali

Min son (5 år) fick just glasögon. På Specsavers köpte vi 2 par för ca 1600:- inkl anti-repbehandling. 125:-/per par i försäkring med om man vill ha det. Min son har bara ett litet synfel. Tror väl iofs inte det är dyrare i en starkare styrka?  Här i Göteborg får man "bara" 500:- i bidrag per år tills barnet är 8 år fyllt. Det drogs av direkt i affären.

• Peak

1600:- efter avdragen rabatt då? Det är ju bra pris för 2 par, vet inte om specsavers var med på våran lista dock. Tror det kan skilja på glaskostnaderna beroende på styrka, jag har tex ganska tjocka glas och för att det ska se lite bättre ut och passa i bågarna brukar mina behöva slipas ned, så det kan vara lite special på vissa.

Hemförsäkringen täcker inte om glasögonen går sönder? Eller är självrisken för hög? Var det 125 kr/år?

• Lovali

Nej 1600 innan avdraget. Så 1100 efter

125/per pera per år var det hos Specsavers för försäkring. Även vår dotter har glasögon (8 år nu men fick dem vid 5 år) och vi har alltid köpt på Specsavers. Man får 2 för 1 där. Inte så många olika bågar att välja på men vi har varit nöjda.

• Peak

tack för svar!
    Fick listan på vilka man kan köpa hos med bidraget från landstinget och ringde och hörde lite.
    Specsavers fanns med (de hade bytt namn) men kommer inte ihåg om hon sa ngt om 2 för 1 nu...
    Men de hade bågar och glas för 695:- och vårt bidrag är 1000:- så de skulle bli gratis där! Undrar om man kan få köpa 2 par då och betala det som överstiger 1000:- för det verkar ju bra att ha 2 par, olyckor kan ju lätt hända i den åldern.
    Hos Synsam fick man glasen och  sedan 700:- rabatt på bågar så det kanske skulle bli 5-600kr så det verkar ju bra det här, jag jämförde ju med mina egna glas och såg tusenlappar framför mig!

Har din tjej bytt ofta? För vi skulle tillbaka efter 2½ mån och de på optikern sa att det kan hända att man får byta redan då för att det kan visa sig att synfelet är större! Hjälp hur vet man om man ska ha behandlade glas osv om han inte ska ha dem så länge innan de byts ut igen??

• LiloStitch

Hej!

Vår 4åring har nu haft glasögon i över ett år. Vi fick 500 i bidrag och om man inte räknar med bågarna kostade det ca 600 efter avdrag och hon har rätt tjocka glas.
    Det som är bra är att ha den där repbehandlingen eftersom de lätt kan bli repade (blir det ändå). Till oss har de sagt att hon kommer att få byta styrka ofta, vi är nu på andra omgången och ska få nytt i början på nästa år.

Jag har inte tittat så mycket på bågpriserna, men valde ett par som enligt mig var riktigt snygga och passade bra, hon ska ju trots allt ha de på sig varje dag. Men det som var bra med de här och jag hoppas att de flesta barnbågar är såna, är att de går att vika utåt så hon behöver inte vara så försiktig när hon ska sätta på dem. Tänkte bara att det kan vara värt att tänka på :)

• vinglafram

jag kan verkligen rekommendera att ha två par.
    min dotter har två par och när hon precis fick sina glasögon så var hon inte förtjust i dom och gömde glasögonen gärna. typ ute på dagisgården. sen har hon nu med sig båda paren till förskolan så hon kan byta om "förstaparet" blev smutsiga och hon inte har tid/personalen inte har tid att göra rent på en gång.

• SteelCurtain

det beror helt hur stort synfel. vår tös har stort synfel, och efter avdrag på 500kr från landstinget fick vi ändå betala nästan 4000:- för hennes... inte helt billigt Obestämd

• Mille b

Vi köpte glasögon till våra barn på Lensway!
    De fick "pröva" ett antal par på "spegeln" på deras hemsida, sedan beställa vi hem 3 par var som de fick prova "live". 

Sedan skickade vi tillbaka de de inte ville ha. Funkade superbra!

Vi betala 666 kr per par.

Kolla in på www.lensway.se

MVH Mille b 

• Vicka81

Jag tror det är väldigt olika mellan landstingen. Min dotter har +7 på bägge ögonen samt brytningsfel 1,5. Hon har alltså ganska avancerade glas, tunnslipade, och diverse reflex och anti-repbehandlingar... jag har inte så bra koll på allt måste jag erkänna. Totala summan för oss blev 1150 kr och då valde vi inte några billiga bågar. Men Norrbottens läns landsting hade väldigt bra bidrag.

Ska tillägga att full garanti ingår. Om så bara en liten näspropp finns kvar av glasögonen så får vi nya helt utan kostnad. PHJU!

• Weyoun

Vår son har 2.5 och 2.25 och våra kostade 700:- efter bidraget (inkl försäkring och repskýdd).

• Lillatroll

Vi har köpt sonens glasögon på synsam och varit mycket nöjda. Kommer inte ihåg priset dock. Hos dom ingår en försäkring som innebär att man får nya glasögon ifall dom gamla går sönder. Dom lagar också gratis. Detta gäller under det första året och sen kan man teckna en egen försäkring där. 

Jag rekommenderar verkligen att se till att man har ett bra försäkringsskydd på glasögonen för mycket kan hända med dom. Dom kan gå sönder när man slår kullerbyta, lillasyster får tag på dom och vrider till dom. Sonen blir arg och sliter av dom och slänger dom i väggen,  lägger dom på golvet och någon trampar på dom, kompis på förskolan ska undersöka dom och råkar böja en skalk  etc etc. Kan tillägga att sonen har haft glasögonen sen han var ett och ett halvt år.

Så en bra försäkring och sen är det lugnt  

• Weyoun
    Weyoun skrev 2010-12-10 05:30:20 följande:
    Vår son har 2.5 och 2.25 och våra kostade 700:- efter bidraget (inkl försäkring och repskýdd).
    Blic Savers.
Svar på tråden Glasögon - vad kostar de? + tips och råd?