• Rose Bay Willow

Ett helt glas vatten i Laptopen, några tips och råd?

Lillen och jag lyckades gemendamt hälla ungeför 4 dl vanligt vatten i min nya laptop. Jag vände snabbt upp och ner på den, den sa ingenting såg ut som vanligt och började göra en uppdatering när jag stängde ner och tog ut batteriet.

Sen har den legat upp och ner och jag har handfönat den en stund.

Någon sa man skulle avfukta den i en påse ris...

Kan jag få lite tips och goda råd tack?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Ett helt glas vatten i Laptopen, några tips och råd?
  • hmcc

Hoppas det går bra...men efter 13 år i pcsupportyrket har jag ännu inte träffat den dator som klarar sig felfri från ett glas vatten.

Men man kan leva på hoppet

• AnnaVirrPanna

Jag tappade min bärbara i badkaret en gång. (klantigt, jag vet)
    Men efter lite torkning så fungerade den precis som vanligt.  

• Ambivalencia
    AnnaVirrPanna skrev 2010-11-24 22:36:17 följande:
    Jag tappade min bärbara i badkaret en gång. (klantigt, jag vet)
    Men efter lite torkning så fungerade den precis som vanligt.  
    What?? Skrattande Vilket märke?? En sån dator vill jag ha!!!
  • hmcc
    Ambivalencia skrev 2010-11-24 22:40:46 följande:
    What?? Skrattande Vilket märke?? En sån dator vill jag ha!!!
    Jag med
  • AnnaVirrPanna

Det var em compaq presario. Är ju några år sen nu. Men den datorn gick inte es sönder när jag ville det. ;) Min man sa att vi köper en ny när den  gamla pajar. Men den pajade aldrig så tillslut tröttnade även han på den. haha

• Stealth

Inte stoppa in elektronik i ugnen.

Låt den torka ett par dagar, rent vatten är oftast inga problem bara man låter det torka. Inga batterier i, plocka lös allt som går.

hmcc skrev 2010-11-24 22:28:57 följande:

Hoppas det går bra...men efter 13 år i pcsupportyrket har jag ännu inte träffat den dator som klarar sig felfri från ett glas vatten.

Men man kan leva på hoppet

Det finns massor med datorer som klarat sig i min vård och som gått igenom garantier sen (det har alltså inte synts att de varit utsatta för fukt)

Kaffe är värre, liksom läsk eller annat i någon form.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    AnnaVirrPanna skrev 2010-11-25 11:21:14 följande:
    Det var em compaq presario. Är ju några år sen nu. Men den datorn gick inte es sönder när jag ville det. ;) Min man sa att vi köper en ny när den  gamla pajar. Men den pajade aldrig så tillslut tröttnade även han på den. haha
    Det är mest HP/Compaq jag jobbat med, de tål en hel del de äldre varianterna
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • pluvdo
    hmcc skrev 2010-11-24 17:46:52 följande:
    Aj,aj,aj...det låter illa, jag har varit med om betydligt mindre vätskor och svåra datorskador.

Håll alla tummar men bered dig på det värsta...
    Jamen, "vätskor"? Så länge det är vatten det handlar om så skall det inte vara någon större fara om datorn stängs av och får torka. Däremot finns det andra drickor som kan skapa kopplingar mellan saker som inte skall kopplas ihop och så, exempelvis om det är salt i, och då blir det kortslutning. Då kan saker förstöras även om datorn får torka innan. Men om det är vatten bör datorn funka igen...
  • giftfri
    Stealth skrev 2010-11-26 10:47:21 följande:
    Inte stoppa in elektronik i ugnen.

Låt den torka ett par dagar, rent vatten är oftast inga problem bara man låter det torka. Inga batterier i, plocka lös allt som går.Det finns massor med datorer som klarat sig i min vård och som gått igenom garantier sen (det har alltså inte synts att de varit utsatta för fukt)

Kaffe är värre, liksom läsk eller annat i någon form.
    Funkar skitbra att torka elektronik i en vanlig ung, så varför påstår du nåt sån´t?
    Finns t.ex elektronik som bakas in för att bli helt vattentäta, å torkas/härdas i ugnar..., man t.o.m löder hela vanliga kretskort i ugn, å ibalnd så kan det vara ett bra sätt att råda bot på en svårfunnen kallödning.., bara å Googla ifall nån tror jag fabulerar..
Svar på tråden Ett helt glas vatten i Laptopen, några tips och råd?