• Mirris

Ärligt förvånad! Arga föräldrar på skola/fsk

Igår hämtade jag sonen i skolan.
    Han visade snabbt sitt öga som var svullet och rött, och berättade om när dom åkte pulka och han råkade åka för tidigt och körde in den framför och fick hans stövel i ögat! *gu va skönt att det itne var en pinne* var min första tanke.

Så kom en lärare.. tittade på sonens öga o på mig. Jag sa nåt "ojoj, men vilken tur att det inte var en pinne"

-Åhh va skönt att du tar det så! Sa han
    -EHH? hur ska man ta det då? frågade jag,
    -Jadu, det finns dom som skulle bli jättearga!

Va? Hur kan man bli arg på en lärare för att mitt barn är med i en pulkolycka som han dessutom skapade själv genom att åka för tidigt i backen?  Eller olycka överhuvudtaget?
    Olyckor händer ju titt som tätt o jag är glad att vi aldrig behövt åka till akuten för skador.. eller glad o glad, mest förvånad ;)

En annan gång på förskolan, sonen  var 2-3 år. När  jag hämtade honom så hade han inte jackan knäppt.

En fröken kom snabbt och bad om ursäkt att dom inte hunnit knäppa jackan än, det hade kommit föräldrar o hämtat andra barn o ungarna hade gått ut. 

-Det gör inget, sa jag och knäppte jackan.
    -Du är en lätt förälder att ha o göra med. Svarade hon. Det finns många som blir jättearga för minsta lilla och skäller!

VA??
    Är det verkligen så? Blir föräldrar så arga på barnomsorgspersonalen?  Finns det nåra inom skola/barnomsorg som regelbundet blir skällda på av föräldrar utan anledning? SOm när olyckan är framme, eller jackan inte är knäppt, eller vantarna är blöta när man hämtar

• Svar på tråden Ärligt förvånad! Arga föräldrar på skola/fsk
  • norgesessan

Var med om en pappa som stod i kapprummet och skällde ut personalen eftersom någon bet hans dotter. Dom hade redan förklarat allt. Det verkade som att han var förbannat för att det kunde gå till...

Jag är också som du...Speciellt ettan har råkat ut för endel, men det har varit hans eget fel/otur.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Nea 80

Oh, yes! Eller att barnet inte har på sig täckbyxor. Då kan man som pedagog ha sagt till FLERA gånger men barnet har snabbt gått in och tagit av sig dem när man inte ser...

• April barn

Ja de verkar ju vara lite överspända om de blir arga över sådant :)

• Mirris

Låter ju vansinnigt! Man ska väl inte skälla på dom som tar hand om ens barn! Om det inte varit så att ungen kommit bort på utflykten eller lyckats rymma ut på vägen eller nåt sånt. Då skulle till o med jag bli förbannad o inte kunna hålla mig lugn.
    Men att bli arg eller ens sur över småsaker... det är ju helt crazy!

• norgesessan

Var med om en förälder som skällde ut personalen (jobberfarenhet) eftersom det var en aktivitet h*ns barn inte tyckte om, därför menade h*n att dom skulle göra nåt annat.

En annan förälder reagerade efter att en grupp på tre barn, inkluderat hennes dotter, inte fick följa med på en utflykt eftersom dom rymde från en skogsutflykt (hade rymt över staketet med tidigare).

Vi erbjöd föräldrarna att följa med, men det var visst inte så interessant. Det varvisst  inte fel att utesluta från en aktivitet, men just den aktiviteten kunde ju inte dom ersätta (besök på en myntcentral, i en storstad). därav reaktionen.

• LuMa

Jag har förstått jo att det finns folk som blir arga för allt och ingenting.
    Jag är verkligen inte en sån.
    Jag menar, det är barn.
    Barn skitar ner sej. Barn bråkar ibland. Barn kan göra sönder kläder. Barn skadar sej ibland.
    Det är väl så det är att vara barn? Inget att spänna sej över kan jag tycka.

• norgesessan

Blev ju en bra parallell till Mirris inlägg...

En avdelning är på skogsutflykt (gåavstånd i bekant miljö). Det är tre personal, de tre barnen springer iväg, vad ska personalen göra? Springa efter och lämna gruppen? Dessa barn som rymde var i 4-5 års åldern med, så inte små. Speciellt ena barnet hade nog du också haft svårt med (att hålla koll på), om du jpbbade på den förskolan.

• norgesessan

En sprang såklart efter när två resterande hade översikt över alla barnen.

• Lattjo

När sonen gick på dagis så bad dom alltid massor om ursäkt när han var smutsig när vi kom och hämtade honom. Jag blev lika förvånad varje gång och var tvungen att fråga tillslut och dom berättade att folk vart ofta sura för att barnen var smutsiga. Själv anser jag att det bara betyder att barnet har haft det roligt :)

Samma sak när han hade gjort sig illa. Olyckor händer, jag tyckte nästan det var pinsamt när dom kom och nästan böjde huvudet och bad om ursäkt om han hade en bula eller nått. En sak är om saker händer dagligen men om dom någon gång får en bula eller nått annat ibland spelar ingen roll tycker jag. Troligen har han fått fler bulor i min omsorg än på dagis :)

• anelia

Det är ganska vanligt att man får sig en åka från föräldrar.

Känns som de tror att vi bara har deras barn på hela förskolan och borde vara precis predvid det barnet hela dagen. Och skydda med madrasser och allt vad man kan så fort olyckan är framme....

Svar på tråden Ärligt förvånad! Arga föräldrar på skola/fsk