• Aleksandra

Får de verkligen behandla min morfar så här?

Nu vet jag inte vart jag ska vända mig längre så nu hoppas jag att det finns några vänliga och kunniga själar här inne som kan hjälpa mig vidare.

För att göra en lång historia kort, min morfar 91 år gammal har efter initiativ från min moster som på egen hand ordnat hemtjänst till honom (han säger till min mamma att han inte vill ha dem i huset för han tycker att det är obehagligt)
    Hemtjänsten skulle främst se till att han åt ordentligt (han har problem med njurarna) och fick i sig sin medicin och vitaminer. När min mamma kom ut en dag låg han fortfarande i sängen och det visade sig att han var helt uttorkad. Mamma tog in honom till sjukhuset där han blev inlagd akut.

Efter det  har han inte fått komma hem, de flyttade honom till en vårdavdelning och nu till ett sk kortidsboende. Där säger personalen till honom att han MÅSTE använda rullator (han kan gå bra utan den) och han vill inte ha den. De har också påbörjat en utredning där de påtalar att han tycker så mycket om att bada badkar. Han har under mina 28 år i livet aldrig satt sig i ett badkar så det stämmer alltså inte. dessutom har DE tagit beslut om att det ska byggas om i HANS HUS! Ett hus som han tillsammans med min mormor (bortgången) byggt själva på det sätt de ville ha det.

Idag när min mamma var uppe och hälsade på honom grät han och bara ville åka hem. Han vill hem till sig, sitt hus, sin säng osv.

Tilläggas bör att vi är väldigt envisa i vår familj som vi ärvt efter just morfar, under hela mitt liv har jag sett honom gråta 3 gånger. När min mormor gick bort, på mormors begravning och när han höll vår dotter första gången.
    Nu sitter han alltså ensam på ett jäkla hem och gråter för att han inte får komma därifrån.

Här sitter jag flera mil ifrån honom och känner mig totalt hjälplös.

Kan myndigheterna verkligen bestämma sånt här över en vuxen människas huvud?

(Får han bara komma hem så har min mamma möjlighet att hjälpa honom) 

Det enda jag vill är att min älskade morfar ska få må bra! 

• Svar på tråden Får de verkligen behandla min morfar så här?
  • snusmumrikens fru

Jag jobbar som uska. Vaddå hittar dom på att han vill bada badkar? Har ni haft en vårdplanering som ni anhöriga varit med på?

• J W

Han är varken tvångsintagen eller omyndigförklarad... Han får åka hem när han vill.
    Var väldigt tydliga med vad ni vill!

• Hexx

NEJ! Hur dement eller gammal man än är, är man INTE omyndigförklarad, vilket betyder att han bestämmer helt själv vad han vill göra. Vill han hem så får han åk, a hem. Vill han inte ha hemtjänst, ska han inte ha det.
    Varje människa bestämmer själv över sitt liv, så vida man inte är omyndigförklarad och det är inte lätt att bli.
    De har ingen rätt att behandla honom så.

• snusmumrikens fru

ja det gäller ju att först börja med en vårdplanering. Nu för tiden får man inte ens låsa om dementa. Att dom vill bygga om hemma brukar bero på att man har mycket hjälpmedel som lyft och sådant att det inte får plats.. Men som du skriver så använder han ju knappt rullator. Kanske han har badrum i källaren eller på en våning upp och har svårt att gå i trappor? Det viktigaste är ju för er att prata med personal och biståndsbedömmare för att få klarhet i hur dom tänker...

• J W

Din mamma och hennes syster borde däremot prata med varandra... din moster ordnat hemtjänst och din mamma anser att hon kan ta hand om honom själv.

• hejasverige90000

Detta löser du enklast genom att söka upp ansvarig på boendet i fråga, inga mellanhänder således.
    Många i chefsposition uppskattar en rak konversation så länge inga falska anklagelser eller överdrifter läggs fram.

• Sixxty

De får inte fatta beslut utan hans medgivande. Vill han åka hem har han rätt att göra det all vård är frivillig om man inte är tvångsinlagd. Har inte din mamma pratat med personalen om hon kan hjälpa honom hemma?
    Vad gäller rollatorn är det säkert så att de bedömmer att det finns en risk att han ramlar utan. det finns massor med riskfaktorer till fall.
    Hade man ingen vårdplanering när man fattade beslut om att bygga om. Då brukar anhöriga tillfrågas om att vara med tillsammans med patienten.

• Aleksandra

De har påbörjat en vårdplanering där de inte tagit hänsyn till vad vare sig min mamma eller min moster sagt. 

De fick min morfar att skriva på papper utan att någon anhörig var där. Detta vet jag helt säkert då jag var hemma hos mamma och svarade i telefonen när kvinnan ringde och talade om detta.

Ang att min mamma och moster behöver prata håller jag med om helt och hållet, vilket de också gör. Men rätt vad det är tar min moster egna beslut. 

På frågan om min morfar är dement kan jag svara nej.

Enda felet på honom är att han hör dåligt på ena örat och har hörapparat och att han efter att ha blivit träffad av blixten blivit skakig i händerna.  Han har inga problem med att gå eller balansen. Okej han går ju inte lika fort nu som när jag var liten, men som sagt inga större problem. Han har dusch både på över och undervåningen. 

• snusmumrikens fru

TS: Ring chefen och prata! Lycka till och hoppas din morfar snart kommer hemGlad

Svar på tråden Får de verkligen behandla min morfar så här?