Får de verkligen behandla min morfar så här?
Nu vet jag inte vart jag ska vända mig längre så nu hoppas jag att det finns några vänliga och kunniga själar här inne som kan hjälpa mig vidare.
För att göra en lång historia kort, min morfar 91 år gammal har efter initiativ från min moster som på egen hand ordnat hemtjänst till honom (han säger till min mamma att han inte vill ha dem i huset för han tycker att det är obehagligt)
Hemtjänsten skulle främst se till att han åt ordentligt (han har problem med njurarna) och fick i sig sin medicin och vitaminer. När min mamma kom ut en dag låg han fortfarande i sängen och det visade sig att han var helt uttorkad. Mamma tog in honom till sjukhuset där han blev inlagd akut.
Efter det har han inte fått komma hem, de flyttade honom till en vårdavdelning och nu till ett sk kortidsboende. Där säger personalen till honom att han MÅSTE använda rullator (han kan gå bra utan den) och han vill inte ha den. De har också påbörjat en utredning där de påtalar att han tycker så mycket om att bada badkar. Han har under mina 28 år i livet aldrig satt sig i ett badkar så det stämmer alltså inte. dessutom har DE tagit beslut om att det ska byggas om i HANS HUS! Ett hus som han tillsammans med min mormor (bortgången) byggt själva på det sätt de ville ha det.
Idag när min mamma var uppe och hälsade på honom grät han och bara ville åka hem. Han vill hem till sig, sitt hus, sin säng osv.
Tilläggas bör att vi är väldigt envisa i vår familj som vi ärvt efter just morfar, under hela mitt liv har jag sett honom gråta 3 gånger. När min mormor gick bort, på mormors begravning och när han höll vår dotter första gången.
Nu sitter han alltså ensam på ett jäkla hem och gråter för att han inte får komma därifrån.
Här sitter jag flera mil ifrån honom och känner mig totalt hjälplös.
Kan myndigheterna verkligen bestämma sånt här över en vuxen människas huvud?
(Får han bara komma hem så har min mamma möjlighet att hjälpa honom)
Det enda jag vill är att min älskade morfar ska få må bra!