• muffins01

olja i maten??

Vi började ge våran 2 månaders tjej ersättning helt o hållet i fredags. nu har hon blivit så trög i magen... har fått hjälpa henne med termometern o när hon har lyckats bajsa själv är de bara som en liten korv... har hört att man kan ha lite olja i maten?  vad för olja ska de vara o hur mycket? ska de ge effekt på en gång eller tar de några ggr innan de händer nåt?? tycker så synd om henne när hon bara trycker o trycker utan resultatRynkar på näsan

• Svar på tråden olja i maten??
  • mupparsmupp

vi hällde i raps olja. ungefär  1 tesked. ibland mer om han var väldigt hård. efter någon vecka började vi höfta om hur mycket det kom i. det värsta som hände när det blev mycket var att han bara bajsade mer ;)

Bebis 9 maj 2010
  • Lumo

Du kan varva eller köra på samma olja. Köp lite fin o god kallpressade oljor. Kallpressade är nyttigare. Olivolja, rapsolja är bra basoljor. Har även haft avokadoolja (finns på coop bla) som är en jättegod olja för övrigt o som är rik på e vitaminer tror jag det var, nyttig o fin.

Nu har jag inte blandat i ersättning utan endast använt olja i spädbarnsmaten från ett halvår. Men jag har för mig att man då använder ca 1msk fett per mål, vilket ju känns rätt mycket men är vad de behöver tydligen. Så runt en tesked per flaska kanske kan hjälpa?

Har du testat lite babymassage o gympa? Googla på det så finns det instruktioner. Bvc kanske kan visa med. Det kan ju hjälpa mot magont o göra magen lösare.

Du kanske kan prova annat märke ersättning med? Bara en tanke om det inte hjälper... Lycka till.

• Lumo

Hehe, mupparsmupp hann före medans jag skrev. Men då gissade jag ju rätt bra i mängd då.

• muffins01

Okej, tack för snabba svar! men bajsar dom direkt när man ger de eller tar de ett par ggr eller dar innan de blir bättre?

• Lumo

Kan nog fortfarande ske lika sällan men kanske blir lättare. Alt lite oftare. Men det är väl inte direkt laxerande utan mer smörjande.

• mupparsmupp

för våran son så kommer det dagen efter ungefär :) efter nån dag så bajsade han varj dag, ibland flera gånger. isyället för 1 gång i veckan som när han var förstoppad.

Bebis 9 maj 2010
  • muffins01

nu har ja gett henne de 2 ggr o de har kommit en redig hög!! haha härligt!!Flört

• LillTussa

När vi gick över till ersättning började vi med magmassage morgon och kväll. Kan varmt rekommendera!  (jäkligt mysig rutin!)

Sen spädde vi också med 10 ml extra vätska/flaska. Funkade med storasyster o nu även med lillebror.. Man ska egentligen inte göra det men för oss var det en lösning.. Och man ska vara noga när man måttar ersättningen så man inte packar pulvret i måttet utan att det ligger löst, annars får man större mängd pulver än tänkt. 

Skönt att det gav med sig! 

Svar på tråden olja i maten??