• Drake

Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!

Hej,
    Jag väntar mitt första barn till våren och vill att olika anledningar inte amma.
    Jag har lite frågor kring att flaskmata från dag 1 och hoppas att någon kan svara.

1. Vilka reaktioner möttes ni av på MVC och BB när ni sa att ni inte ville amma?
    2. Fick ni tabletter för att stoppa mjölken?
    3. Hur reagerade er bebis på att få flaska i stället för bröstet? Var det några problem att mata med flaska?
    4. Om det blev problem, hur löste ni dem?
    5. Några tips att tänka på när man ska flaskmata en nyfödd?

• Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!
  • Drake

Tack för era svara, det är väldigt intressant att läsa!

I första hand, som gravid, är jag orolig för vad BM ska säga om att jag inte vill amma. Jag har bestämt mig, jag är förmodligen mer påläst än många andra (har även läst forskningspappren direkt och inte bara i tidningen), men det känns ändå som jag kommer att bli utsatt för en övertalningskampanj. Jag är inskriven på SöS och det är ju ett amningscentrum i Stockholm...
    I andra hand, när barnet är fött,  är jag rädd för att bebisen kommer att få ont i magen av ersättningen, men det finns förhoppningsvis sätt att avhjälpa detta (som ni gett tips på)

Ang nappflaskor så kommer vi att köpa en maskin som steriliserar flaskorna och napparna. De är väldigt vanliga utomlands och väldigt praktiska. Då kan man stoppa i upp till 7 flaskor och de steriliseras på ca 5 minuter. Vi kommer även att köpa hem ganska många flaskor så att man alltid har rena när man behöver.

Jag tror också stenhårt på att ha mycket kropps- och ögonkontakt med bebisen under matning, det är ju en del av anknytningen.

Jag tar gärna emot fler erfarneheter om någon mer vill dela med sig

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!