Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!
1. Jag var väldigt tydlig redan från början på MVC om att jag inte tänkte amma och min barnmorska märkte att jag var både bestämd och påläst så hon tog ingen diskussion med mig. Hade hon gjort det hade jag blivit galen, det är faktiskt inte hennes sak. Hon skrev in i min journal att jag inte vill amma och inte ville ta några diskussioner om det och jag sa det själv till förlossnings- och BB-personalen också. Och det blev inga diskussioner, alla var väldigt hjälpsamma och trevliga.
2. Japp.
3. Det var inga konstigheter alls, han tog flaskan så fort maken satte den till munnen. Napp likaså. Bara han fick/får suga på nånting så är han nöjd
4. -
5. Första veckan ungefär brukar man säga att de ska ha 10 ml per dygn de är gamla åt gången. Alltså är bebisen 2 dagar gammal så ska h*n ha 20 ml ersättning vid varje matningstillfälle. På ett ungefär alltså. Efter det är ett bra tips att alltid göra så mycket att det finns kvar lite i flaskan när bebisen ätit klart, då är h*n mätt.
Köp hem Sempers magdroppar just in case, står man där med en bebis som skriker för att h*n har ont i magen eller inte kan bajsa ordenligt så är det rätt skönt att ha sånt hemma.
Försök göra matningen så "naturlig" som möjligt, dvs hudkontakt, ögonkontakt osv. Bara för att man matar med flaska så behöver inte matningen bli "opersonlig".
Hmm... Kommer inte på så mycket mer just nu. Men lycka till - och stå på dig! Det kommer gå fint ![]()