Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!
1: Med mitt första barn fungerade inte amningen och jag gav till sist upp. Jag upplevde det då jobbigt att alla förutsatte att jag ammade överallt inom sjukvården. Det var som om jag behövde förklara mig hela tiden kände jag. Med andra barnet valde jag att inte amma alls för att slippa samma karusell som runt första barnet. Jag mötte ingen kritik den gången, utan jag tror att alla märkte att jag hade bestämt mig. SÅ jag håller med Pumpkin om att det är bra att läsa på och ha argument så att man låter säker på sin sak.
2: Jag fick tabletter för att stoppa mjölken med både första och andra barnet. Med första fick jag tabletter först efter några dagars amning då jag fick kraftig mjölkstockning. Jag behövde då äta mjölkhämmande tabletter i två veckor och mådde riktigt dåligt av dem. Med andra barnet fick jag tabletter direkt efter förlossningen som en engångsdos och dem mådde jag aldrig dåligt av. Däremot rann min mjölk till trots tabletterna och jag fick kämpa för att bli av med den men det var inte så jobbigt som första gången i alla fall.
3: Båda mina barn har gladeligen tagit flaskan, alltså även första flickan som inte alls orkade med att amma. Däremot hade de lite svårt att lära sig tekniken och svalde mycket luft i början.
4: Vi provade oss igenom diverse flaskor och fastnade till slut för Avent. Men det tog ändå barnen ett tag att lära sig att dricka i lagom takt utan att svälja luft. Vi provade oss fram med att rapa emellan osv. Detta är som jag förstått det dock även ett problem hos ammande barn, det tar helt enkelt tid att lära sig att äta.
5: Jag håller helt med de andra om att köpa på sig många flaskor. Det är skönt att slippa diska direkt efter matning, speciellt om man även tänker sig att man ska koka flaskorna emellan matningarna (vi gjorde det med första dottern som var sjuk när hon föddes). Dessutom tyckte jag att det var bra att han en ren flaska som alltid låg i skötväskan med en tetra ersättning ifall att man någon gång skulle hamna oplanerat någonstans och behöva mat till bebisen. LIkaså tyckte jag att det var bra att ha en pulverdoserare att ta med pulver ut i, och varmvatten i termos om man skulle någonstans där micro saknades. I övrigt vet jag inte om det var så stor skillnad mot att inte amma. Jag gjorde som de andra här och satt hud mot hud med mina barn och mös medan vi åt osv.
Lycka till med allt nu!