• pefa

Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!

1. Vilka reaktioner möttes ni av på MVC och BB när ni sa att ni inte ville amma?
    Min barnmorska på BVC var den som var mest "motsträvig", hon ville reda ut exakta anledningen till att jag inte ville amma och försökte in i det sista att övertala mig. Detta trots att hon sa sig märka att jag faktiskt hade bestämt mig och att jag inte bara hade hittat på detta. Men hon skrev i alla fall in i min journal att jag inte ville amma. När vi sedan kom in på förlossningen tog min sambo med sig barnmorskan ut (vi hade diskuterat detta innan och jag ville inte behöva försvara mig väl på förlossningen) och frågade om hon läst i min journal och sa att vi inte ville ha några problem. Hon accepterade utan några som helst frågor, och alla i personalen var jättebra och tillmötesgående!

2. Fick ni tabletter för att stoppa mjölken?
    Japp, de fick jag direkt efter förlossningen och märkte aldrig av någon mjölk överhuvudtaget. Hade inga besvär eller något. Jätteskönt!

3. Hur reagerade er bebis på att få flaska i stället för bröstet? Var det några problem att mata med flaska?
    Det tog någon dag innan han fick in tekniken, men sen funkade det finfint. Vi gav även napp från första början vilket verkade hjälpa till att få till sugtekniken.

4. Om det blev problem, hur löste ni dem? -

5. Några tips att tänka på när man ska flaskmata en nyfödd?
    Det kommer de hjälpa dig med på BB! En bra grej kan vara att ta med nappflaskor direkt dit så bebisen får vänja sig vid era flaskor på en gång. Vi hade även med oss egen ersättning för säkerhets skull, men det var inget vi behövde använda.
    Som Pumpkin skriver ska man öka mängden väldigt sakta. Vi fick dock öka tvärt från 45 till 90 ml redan andra natten vi sov hemma. Desperata ringde vi till BB mitt i natten då sonen bara låg och vrålade. Sedan fick han massa mer mat och blev tvärnöjd! Så det är väl bästa tipset jag har, BB ger rekommendationer men sen får man köra sitt eget race i slutändan :)

Lycka till! 

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!